TYTUŁ
TYTUŁ
POZYTYWIZM WARSZAWSKI Z PERSPEKTYWY MIKROŚWIATÓW TEKSTOWYCH
AUTOR Bogdan Mazan
OPIS KSIĄŻKI:
Książka w dobrym stanie.
Lekkie przetarcia na okładce
NOWA
Miękka oprawa
OPIS
Część pierwsza . Wprowadzenie do problematyki ogólnej i szczegółowej. Przybliżenia
Rozdział l. Nie tylko pozytywistyczne mikroświaty tekstowe. Szkic
l. Uwagi wstępne. Próba definicji
2. Inspiracje metodologiczne i założenia badawcze (uzupełnienia i plany operacyjne).
2.1. Uwagi o metodzie; jeszcze o zainteresowaniach i formie dyskursu w związku z koncepcją mikroświatów tekstowych .
2.2 Założenia. Rola opracowań testujących i uwag warsztatowych 3
Rozdział II. Mikroświat tekstowy "listów"
l. Problematyka badawcza - nie tylko mikroświatowa. Związki "listów" z życiem 2. Związki "listów" z literaturą .
Część druga .Kulisy, wnętrza i modus vivendi. Obrazy i problemy życia warszawskiego w "listach"
Rozdział I. Adresat jako ptaszek na uwięzi. Zakulisowa mikrohistoria przywódcy "młodych" w świetle listów Adama Wiślickiego do Aleksandra Świętochowskiego z lat 1[zasłonięte]874-18 .
I. Wprowadzenie .
2. Role nadawcy a wymiary ograniczeń odbiorcy
2.1. Redaktor-finansista .
2.2. Inspirator i doradca .
2.3. Informator i doradca, sojusznik i powiernik
2.3.1. Wobec cenzury .
2.4. Admirator i pochlebca .
3. Zamknięcie. Adresat jako "uwięziony" współtwórca listu
Rozdział II. Laterna magica epoki, czyli galicyjskie Listy z Warszawy (1874) Piotra Chmielowskiego .
I. Wprowadzenie do świata Listów z Warszawy. Przybliżenia
1.1. Założenia badawcze i pierwsze przybliżenie .
1.2. Z uwarunkowań Listów i naszego dyskursu .
1.2.1. Złoża materiałowo-porównawcze .
1.2.2. Chmielowski jako korespondent pism warszawskich
1.2.3. Warszawa w "Tygodniu", "Tydzień" w Warszawie"
1.3. Mikroświat Listów z Warszawy .
1.3.1. Wstępna charakterystyka i ocena zawartości Listów
1.3.2. Profil gatunkowy z perspektywy autora. Implikacje i uwarunkowania
1.3.3. Geografia mentalna. Implikacje .
1.3.4. Postawa, konwencjonalne i oryginalne role korespondenta
1.3.5. Zadeklarowany program
1.3.5.1. "Obraz" .
1.3.6. Osnowa "obrazu" .
2. Analiza i próba syntezy z perspektywy: żart, ironia i głębsze znaczenie
2.1. Wstęp .
2.2. Uwarunkowania humorystyki w Listach .
2.3. Tonacja humorystyczna w Listach na tle realiów środowiskowych
2.4. Analizy, materiały i uwagi końcowe .
Część trzecia .Różnice: alternatywa, zjawisko osobne, konfrontacja
Rozdział I. Alternatywa. Poezja Konopnickiej na tle epoki - pejzaże z różą
I. Wprowadzenie do problematyki. Założenia badawcze
2. Najpotrzebniejsze uwagi .
2.1. Wokół terminologii .
2.2. Krótka rozgałęziona historia pejzażu krajobrazu w literaturze sztuce
2.3. Pejzaż mentalny .
2.4. Pejzaż/krajobraz zasmucony i smutek w przyrodzie .
2.5. Element pejzażu jako przedmiot badań. Miniatura z różą 346
3. Rekonesansowo o rozłożeniu u Konopnickiej poetyckich zapisków na mapie z różą
4. Anatomistka róży .
5. Poetycki katalog róż .
6. Anatomistka cierpień, wzruszeń i ducha poetyckiego. Poetyckie funkcje, koincydencje i opozycje
6.1. Różany cierń i laur
6.2. Miłość i erotyzm z imieniem róży
1. zakończenie .
7.1. Autoportret damy z różą
Rozdział II. Zjawisko osobne. Ahaswerus polski według Nocy bezsennych Józefa Ignacego Kraszewskiego .
l. Metryka tekstu. Metoda opracowania
1.1. Powstawanie Nocy bezsennych
1-2. Nie tylko o gatunku .
1.3. Kreator i kreacja .
2. Etapy i cechy ahaswerusowskiej włóczęgi
2.1. Wprowadzenie. Ahaswerus wśród tekstów
2.2 Wędrowanie. Bezdomność
23. Bezsenność .
2.4. Samotność wśród ludzi. "Stan mumii żywych"
25. Kolekcja - "ludzkich zbiorów los"
2.6. Temperament i przeznaczenie
3. Umknięcie
Rozdział III. Konfrontacja. Refleksje nad literackimi wyznacznikami popularności =Ogniem i mieczem" Henryka Sienkiewicza - z powodu ożywienia kwestii przez ekrani.zację autorstwa Jerzego Hoffmana
Liczba stron: 491
POLECAM
|