1. Gimnazjum jako powracająca jakość kształcenia w Polsce... 1.1. Teoretyczne podstawy przemian oświatowych w Polsce w analizie ważniejszych prądów i kierunków pedagogicznych 1. 2. System edukacji w Polsce na tle wybranych systemów edukacyjnych przełomu XX i XXI w. 1.3. Gimnazjum i jego miejsce w strukturze szkolnictwa w Polsce 1.3.1. Z historii kształcenia gimnazjalnego 1.3.2. Gimnazjum w szkolnictwie polskim po reformie z 1999 r. 1.4. Uczeń gimnazjum - sylwetka gimnazjalisty 1.4.1. Rozwój fizyczny a okres dojrzewania 1.4.2. Rozwój poznawczy dziecka w wieku 13-15 lat 1.4.3. Rozwój moralny i emocjonalny w okresie dorastania 1.4.4. Rozwój społeczny dziecka w okresie dojrzewania 2. Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów o specjalnych potrzebach na etapie gimnazjum 2.1. Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych - próba zdefiniowania pojęć i ich charakterystyka 2.2. Gimnazjum formą kształcenia uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych..... 56 2.3. Egzamin gimnazjalny a specjalne potrzeby edukacyjne uczniów z zaburzeniami rozwojowymi 2.4. Niepowodzenia szkolne jako efekt zaburzeń w rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2.5. Choroba przewlekła i jej wpływ na rozwój dziecka w okresie szkolnym 2.6. Mikrozaburzenia i ich skutki dla funkcjonowania dziecka w roli ucznia 2.7. Zaniedbania środowiskowo i pedagogiczne oraz ich konsekwencje dla funkcjonowania dziecka w roli ucznia...... 104 2.8. Osiągnięcia szkolne uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych a okres dojrzewania 3. Metodologiczne podstawy badań. 3.1. Problematyka badawcza.......................................... 3.2. Cel badań, problemy i hipotezy badawcze........ 3.3. Teren badań i sposób doboru grupy badawczej... 3.4. Metody i narzędzia zastosowane w badaniach 3.4.1. Charakterystyka testów do pomiaru osiągnięć szkolnych wykorzystanych do badań 4. Wyniki pomiaru osiągnięć szkolnych uczniów na etapie gimnazjum w zależności od formy organizacyjnej kształcenia. 41.1. Poziom kompetencji matematyczno-przyrodniczych i humanistycznych uczniów klas zwykłych gimnazjum ogólnodostępnego 4.2:. Poziom kompetencji szkolnych z treści humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych uczniów z trudnościami w uczeniu się z klas zwykłych gimnazjum ogólnodostępnego..... 4.3. Poziom kompetencji szkolnych z treści humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych uczniów z klas wyrównawczych gimnazjum ogólnodostępnego................ 4.4. Poziom kompetencji humanistycznych i matematyczno-przyrodniczych uczniów z klas terapeutycznych gimnazjum ogólnodostępnego... 4.5. Wyniki testu humanistycznego uczniów klas I-III gimnazjum z uwzględnieniem formy kształcenia 4.5.1. Poziom osiągnięć szkolnych z treści humanistycznych uczniów klas I gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia 4.5.2. Poziom osiągnięć szkolnych z treści humanistycznych uczniów klas II gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia 4.5.3. Poziom osiągnięć szkolnych z treści humanistycznych uczniów klas III gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia 4.6. Wyniki testu matematyczno-przyrodniczego uczniów klas I~III gimnazjum z uwzględnieniem formy kształcenia....... 405 4.6.1. Poziom matematyczno-przyrodniczych osiągnięć szkolnych uczniów klas I gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia. 4.6.2. Poziom matematyczno-przyrodniczych osiągnięć szkolnych uczniów klas II gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia.. 4.6.3. Poziom matematyczno-przyrodniczych osiągnięć szkolnych uczniów klas III gimnazjum w sytuacji istnienia lub nieistnienia specjalistycznego wsparcia 451 Zakończenie i wnioski ,. 472 |