Janusz Nowak
POZIOM OSIĄGNIĘĆ INFORMATYCZNYCH
GIMNAZJALISTÓW
wyd. Opole 2014, stron 141, tab., rys., przypisy, bibliografia, miękka oprawa, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm
Nakład tylko 150 egzemplarzy !!!
Z notatki wydawniczej :
Celem pracy jest określenie poziomu osiągnięć informatycznych uczniów kończących edukację informatyczną w gimnazjum oraz zidentyfikowanie uwarunkowań, które mają na nie wpływ. Przeprowadzono w związku z tym badania, w których uczestniczyli uczniowie z trzecich klas gimnazjów; wypełniali oni ankietę oraz rozwiązywali test wiadomości i test praktyczny z informatyki. Dodatkowo, dla uzyskania pełnego obrazu stanu edukacji informatycznej, przeprowadzono wywiady z nauczycielami informatyki. Uzyskane wyniki badań pozwoliły na ocenę stopnia przygotowania młodzieży do życia i aktywnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Wykryto również szereg czynników, które mają istotny wpływ na poziom osiągnięć gimnazjalistów z informatyki.
Książka będzie interesującą lekturą m.in. dla nauczycieli informatyki uczących w gimnazjach oraz w szkołach ponadgimnazjalnych, a także dla doradców metodycznych z informatyki, będzie też istotnym uzupełnieniem w procesie kształcenia przyszłych nauczycieli informatyki.
SPIS TREŚCI :
Wstęp
Rozdział 1. Wybrane aspekty edukacji informatycznej w gimnazjum
1.1. Edukacja informatyczna w XXI wieku 1.1.1. Edukacja w społeczeństwie informacyjnym 1.1.2. Informatyka jako dyscyplina naukowa 1.1.3. Edukacja informatyczna w polskiej szkole 1.2. Rola i miejsce edukacji informatycznej w gimnazjum 1.2.1. Reforma systemu edukacji a edukacja informatyczna 1.2.2. Rola i zadania nauczycieli w procesie kształcenia 1.3. Model kształcenia informatycznego w gimnazjum 1.3.1. Cele i treści kształcenia informatycznego 1.3.2. Charakterystyka programu nauczania
Rozdział 2. Uwarunkowania osiągnięć szkolnych uczniów
2.1. Uwarunkowania osiągnięć uczniów zdolnych 2.2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych 2.2.1. Charakterystyka uwarunkowań środowiskowych 2.2.2. Charakterystyka uwarunkowań biopsychicznych 2.2.3. Charakterystyka uwarunkowań pedagogicznych 2.3. Czynniki wpływające na efekty kształcenia uczniów
Rozdział 3. Testy jako narzędzia sprawdzania osiągnięć uczących się
3.1. Charakterystyka pomiaru dydaktycznego 3.2. Test jako narzędzie pomiaru dydaktycznego 3.2.1. Istota i właściwości testów 3.2.2. Wymagania stawiane testom w procesie dydaktycznym 3.3. Opracowanie i wykorzystanie narzędzi pomiaru 3.3.1. Analiza treści kształcenia 3.3.2. Taksonomie celów kształcenia
Rozdział 4. Metodologiczne podstawy badań
4.1. Przedmiot i cel badań 4.2. Problemy i hipotezy badawcze 4.3. Zmienne i wskaźniki 4.4. Metody, techniki i narzędzia badań 4.5. Zastosowane metody analizy statystycznej do interpretacji wyników badań 4.6. Dobór próby, organizacja i przebieg badań
Rozdział 5. Osiągnięcia młodzieży gimnazjalnej z informatyki i ich uwarunkowania
5.1. Poziom opanowania treści programowych z informatyki przez gimnazjalistów 5.1.1. Analiza wyników badań uzyskanych podczas testu wiadomości 5.1.2. Analiza wyników badań uzyskanych podczas testu praktycznego 5.2. Ocena wpływu czynników warunkujących osiągnięcia informatyczne gimnazjalistów 5.2.1. Wpływ czynników środowiskowych 5.2.2. Wpływ czynników biopsychicznych 5.2.3. Wpływ czynników pedagogicznych 5.2.4. Zależność pomiędzy testem wiadomości a testem praktycznym 5.3. Wnioski z wywiadów przeprowadzonych wśród nauczycieli informatyki 5.4. Wnioski z obserwacji uczniów
Podsumowanie i wnioski Bibliografia Spis tabel Spis rysunków
KAŻDY OFEROWANY NA NASZYCH AUKCJACH EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|