Powtórzenie i falsyfikat w malarstwie chińskim autor: Marcin Jacoby wydawca: Trio rok wydania: 2009 numer wydania: 1 ilość stron: 319 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]43618 format: 168x240 mm oprawa: miękka cena katalogowa: 36,00 zł nasza cena: 32,40 zł
Przekrojowe opracowanie śledzące chińskie podejście do malarskich kopii, stylizacji i falsyfikatów na przestrzeni wieków. Szczegółowa analiza ponad sześćdziesięciu chińskich tekstów źródłowych (głównie traktatów malarskich) z wieków V-XIX w połączeniu z szeroką bibliografią obejmującą najnowsze publikacje chińsko- i zachodniojęzyczne czyni to studium wyjątkowym zarówno, jeśli chodzi o jego tematykę, jak i zakres. Spis treści: WSTĘP Część pierwsza. Zagadnienia teoretyczno-historyczne Rozdział 1 Powtórzenie i falsyfikat w estetyce i historii sztuki - zarys zagadnienia Pojęcie powtórzenia i falsyfikatu w zachodniej myśli o sztuce Powtórzenie i falsyfikat w sztuce chińskiej Powtórzenie i falsyfikat. Zakres pojęć na gruncie malarstwa chińskiego Terminologia chińska i zachodnia. Próba określenia typologii polskiej Rozdział 2 Źródła wiedzy o powtórzeniu i falsyfikacie w malarstwie chińskim - chińskie teksty źródłowe Wczesne teksty Piśmiennictwo epok Song-Qing Typologia piśmiennictwa o malarstwie Traktaty malarskie epok Song-Qing Historie malarstwa, spisy malarzy i katalogi kolekcji w epokach Song-Qing Wskazówki i wspomnienia kolekcjonerów i ekspertów. Inne ważne teksty o malarstwie Zbiory tekstów. Piśmiennictwo o malarstwie w XX w. Przekłady na języki obce Rozdział 3 Stan badań nad zagadnieniem powtórzenia i falsyfikatu w malarstwie chińskim i chińskiej teorii malarskiej Zarys rozwoju rzeczoznawstwa w chińskiej historii sztuki w XX w. Stan badań w Chinach i najważniejsze opracowania chińskie Stan badań na Zachodzie i najważniejsze opracowania zachodnie Autentyczność dzieł malarskich w świetle najnowszych badań Rozdział 4 Kolekcjonerstwo i rynek sztuki w Chinach Zarys historii kolekcjonerstwa i rynku sztuki do czasów współczesnych Rynek sztuki a problem falsyfikatu Część druga. Analiza piśmiennictwa chińskiego Rozdział 1 Miejsce natury i jej naśladownictwa w teorii malarskiej Natura jako źródło uwielbienia, inspiracji i nauki Wierne naśladownictwo natury w epokach Tang i Song Rozdział 2 Tradycja i innowacja w teorii malarskiej a zagadnienie powtórzeń Etos „dawnych mistrzów" - tradycja i naśladownictwo w edukacji malarza Autorzy epoki Tang o natchnieniu i spontaniczności w malarstwie. Malarze uduchowieni Zerwanie z tradycją i indywidualizm twórczy Rozdział 3 Powtórzenie w malarstwie. Jego status, rola i wymiar edukacyjny Wzmianki o kopiach malarskich w epokach Tang, Song i Yuan Malarskie powtórzenia w ujęciu autorów tekstów w epokach Ming i Qing Rozdział 4 Zakres występowania zjawiska falsyfikatu Wczesne dowody na istnienie falsyfikatu Falsyfikat w piśmiennictwie epok Ming i Qing Rozdział 5 Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich. Malarze fałszerze i eksperci malarscy Okoliczności powstawania falsyfikatów malarskich Malarze fałszerze jako mistrzowie ułudy - pojecie luanzhen Ekspert i jego metody pracy Rozdział 6 Zjawisko daibi i moralna ocena falsyfikatu Zjawisko daibi Moralna ocena powtórzeń w malarstwie - potępienie falsyfikatu Przyzwolenie na działalność fałszerską Zakończenie Bibliografia Summary Tabela okresów historycznych i dynastii chińskich Glosariusz najważniejszych chińskich terminów z zakresu malarstwa Indeks postaci historycznych i współczesnych badaczy chińskich występujących w tekście |