Opis książki:
Cywilizacja chińska jest trwała, lecz Chiny nigdy nie zastygły w bezruchu. Ich historia, w szczególności najnowsza, nieustannie podważa prognozy najbardziej przenikliwych analityków. Niełatwo jest przewidzieć przyszłość tego kraju. Tym bardziej wypada przytoczyć słowa, wypowiedziane w 1943 roku przez Jana Szczepańskiego: ?Chiny to klucz do przyszłości świata. W niespełna 70 lat później Chiny wydobyły ze skrajnego ubóstwa kilkaset milionów obywateli, stały się krajem o najszybszym wzroście gospodarczym, fabryką świata, pierwszym światowym eksporterem, pierwszym wierzycielem USA, mają najszybszą kolej na świecie etc., etc. Zmienił się cały świat, narosło nowe doświadczenie historyczne. Trzeba na Chiny patrzeć nowymi oczyma. Niedawno Hu Jintao, którego amerykański wpływowy miesięcznik ?Forbes" uznał za najpotężniejszego człowieka na kuli ziemskiej, wraz z biurem politycznym odbył spotkanie z uczonymi chińskimi na temat historycznych przyczyn wzrostu i upadku dawnych potęg światowych. Idzie o Portugalię, Hiszpanię, Holandię, Wielką Brytanię, Francję, Niemcy, Japonię, Rosję i USA. W odniesieniu do Chin w centrum uwagi reszty świata znajduje się problem pierwszy. To bardzo szeroka tematyka dla badaczy, których droga do celu jest jeszcze długa. Przyszłość jest naszym wyborem, a nie przeznaczeniem. Koncepcje nie mogą nazywać się teoriami, dopóki nie są potwierdzone przez historię. Tymczasem nauka nie osiągnęła jeszcze mentalnych wyżyn - nie zdołała nawet zrozumieć i zdefiniować tożsamości ustroju ChRL (określanym przez niektórych autorów ?pojednawczo" i niejednoznacznie jako państwo operujące pojęciem socjalizmu). Stare matryce myślowe i paradygmaty, tematy tabu nie prowadzą do wyjaśnienia tego, co jest rzeczywiście istotne w koncepcji socjalizmu na modłę chińską, a co stanowi wyraz pewnej epoki i jest zmienne, a więc przeobraża się wraz z upływem czasu. Postęp w nauce zaczyna się od łamania szablonów i stereo typów, a jej wartość poznawczą określa stopień oryginalności myśli. Czy wobec tego będzie działać siła zależności przyszłości od przeszłości (?zależność od szlaku") wedle założenia, iż posuwanie się do przodu jest zdeterminowane przez zaszłości? Przyszłość trzeba odkrywać wciąż na nowo, pod kątem ewentualnej aktualizacji dziedzictwa przeszłości. Nie wynika z tego, że można przewidzieć przyszłość, aktualizując przeszłość. Uzasadnione jest natomiast badanie idei w kontekście historycznym i społecznym. Historia nigdy się nie powtarza. Jej sensu nigdy nie da się całkowicie wyczerpać, bo jest on także współwyznaczony przez otwartą perspektywę tego, co nastąpi w przyszłości. Olbrzym chiński wstrząsnął światem. Rozważania autora są prowadzone z perspektywy ex post, a nie ex ante, do czego skłania perspektywa postkryzysowa. Niestety, mało wiadomo o tym, co myślą same Chiny. Można nawet stwierdzić deficyt idei. Jedno jest niemal pewne, że wręcz nieprawdopodobne jest, aby przyszłość Chin, państwa operującego pojęciem socjalizmu, zwłaszcza w politycznej sferze życia społecznego, ukształtowała się zgodnie z europocentrycznym wyobrażeniem o demokracji etc. Jeszcze trudniejsze byłoby prognozowanie przyszłości przyjmujące za przesłankę przejście od gospodarki rynkowej do postrynkowej. Odpowiedź na te pytania rodzi strach o przyszłość i lęk o losy Chin, biorąc pod uwagę, że kapitalizm okazał się zdolny do samonaprawy, a socjalizm - do autodestrukcji. Trudno dziś bronić tezy, że istnieją sławne prawa rządzące historią (historyczna konieczność), wobec czego przyszłość jest przesądzona i można ją tylko przyspieszyć. Jest to jednak przestarzała matryca myślowa. Można stawiać prawomocne pytania i udzielać błędnych odpowiedzi.
WSTĘP (zdefiniowanie tematu) POWRÓT CHIŃSKIEGO OLBRZYMA W EPOCE GLOBALIZACJI Wielka transformacja ustrojowa ChRL w kontekście historycznym Zmierzch bogów Neoliberalna interpretacja wielkiej transformacji ChRL Intelektualne otwarcie Tyrania słów. Pojęcie i słowo. Realne, etymologiczne i semantyczne znaczenie wyrazów (nazw) Człowiek i dzieło - Deng Xiaoping jako demiurg historii Spór o pierwszeństwo: wzrost gospodarczy albo liberalna demokracja w Chinach Współzależność globalizacji i rozwoju chińskiej gospodarki Hybryda czy nowy system? Kwestia określenia tożsamości ChRL. Mozaika poglądów Charakter ustroju ChRL enigmą? Socjalizm z chińską specyfiką. Wyróżniki Miękka siła (soft power) Konfucjusza. Sinocentryzm i sinizacja świata; sinofobia Oś Pekin-Waszyngton. Demokracja liberalna USA, ?autokracja" ChRL TRANSFORMACJE USTROJOWE w ChRL i INNYCH KRAJACH Pierestrojka Gorbaczowa i modernizacja Miedwiediewa a reformy Denga Transformacje chińska i polska z perspektywy globalizacji Trzy transformacje i ich legitymizacja historyczna SPOTKANIA I RYWALIZACJA RÓŻNYCH ŚWIATÓW (EPIZODY) Orient i Okcydent przed laty i dziś. Globalizacja a dialog pomiędzy cywilizacjami Pierwsi protoplaści internacjonalizacji życia społecznego Chiński Kolumb - admirał Zheng He Przewrót kopernikański jako szczytowe osiągnięcie europejskiego Odrodzenia Fascynacja chińszczyzną w okresie europejskiego Oświecenia Marks jako zwiastun (prekursor) globalizacji. Globalizacja a ChRL Mao Tse-tung jako inicjator budowy komunizmu w Chinach w postaci komun ludowych Era kosmiczna. Obraz Ziemi widziany oczami kosmonautów. Stawanie się Chin mocarstwem kosmicznym Expo 2010 w Szanghaju ANEKSY - MISCELLANEA Fenomen nowego globalnego myślenia Denga Konsultacje Denga z ekonomistami zagranicznymi Deng a kwestia rolna - chiński agraryzm Deng Xiaoping jako wizjoner Teoretyczne innowacje Hu Jintao Stawanie się myśli globalistycznej w ChRL ?Wichry" wokół Liu Guoguanga Chiński feniks Słowo o Konfucjuszu Casus hungaricus Totalitaryzm - autorytaryzm Przesunięcie granic systemu ZAKOŃCZENIE. METAREFLEKSJA PODZIĘKOWANIA PRZYPISY
|