Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POWRÓT MAGII, Massimo Introvigne

08-05-2014, 23:22
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 24.90 zł     
Użytkownik jejepa
numer aukcji: 4204155583
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 08-05-2014 23:12:59

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2005
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Massimo Introvigne
POWRÓT MAGII

WAM, Kraków 2005
ss. 227 / format B5 / miękka oprawa
stan książki: NOWA

Massimo Introvigne to autor znany w Polsce, ale nie bezpośrednio ze swoich publikacji. Wynika to może z faktu, że ten wybitny włoski socjolog religii przyznaje się do poglądów tradycjonalistycznych, a nawet do wiary chrześcijańskiej w wydaniu katolickim. Stara się on jednak oddzielić w swoich badaniach własne przekonania światopoglądowe od racjonalnych hipotez socjologicznych i kulturowych. Są one oryginalne i inspirujące oraz przedstawione językiem sugestywnym i barwnym literacko. M. Introvigne nie jest jednak postmodernistą: odróżnia fakt od fikcji. Więcej, nadzwyczaj liczne publikacje Introvig- ne iskrzą się właśnie uderzającą wprost mnogością wiarygodnych faktów oraz udokumentowanych informacji. Naukowy obiektywizm i uczciwość intelektualna to uderzający rys tych publikacji, przetłumaczonych już na wiele języków.

Introvigne jest autorem uznanym także w Watykanie. Wielu autorów kościelnych powołuje się na niego (m.in. kard. F. Arinze, w jednym z dokumentów kościelnych na temat sekt i nowych ruchów religijnych i abp G. Casale, w liście duszpasterskim)1. Jest założycielem i dyrektorem CESNURu (Centrum Studiów nad Nowymi Religiami), instytucji badawczej o dużej renomie w Europie. Jest on też redaktorem licznych prac indywidualnych i zbiorowych innych wybitnych autorów, specjalistów w temacie sekt, nowych ruchów religijnych, tajnych towarzystw, ezoteryzmu, okultyzmu, w tym także magii.

Aby przybliżyć tak ważny (żeby nie powiedzieć — modny) dziś temat magii, prezentujemy polskiemu Czytelnikowi jedną z nowszych i ważniejszych pozycji, tak znaczącego i wiarygodnego badacza wymienionych zjawisk jak M. Introvigne. Jest to pierwsza duża pozycja tego Autora w języku polskim. Chodzi właśnie o Powrót magii, pracy jakby streszczającej lapidarnie poglądy Autora, wyrażone już w wielu innych książkach czy artykułach. Jest to rodzaj zwięzłego kompendium twórczości M. Introvigne w aspekcie magii i ezoteryzmu, tematów które traktuje on poważnie i głęboko.

Erudycja włoskiego badacza pozwala zarysować mu szeroką i wielowymiarową perspektywę tych tematów w sposób polifoniczny — przekonywujący i często fascynujący. Powtarza on przy tym własną tezę, jako ważne odkrycie (choć przestrzega przez złą jej interpretacją): magię szerzą „nowe ruchy magiczne”, niesłusznie nazywane religijnymi2. Mogą być one także niebezpieczne. W jaki sposób? W pracy włoskiego naukowca pt.: [Kapelusz maga] jest przedstawiony pełny obraz tej rzeczywistości. Autor wylicza tam ponad dwieście grup różniących się od siebie pod względem socjologicznym, doktrynalnym czy liczebnym3.

To udokumentowane i wiarygodne odkrycie jest szczególnie ważne dla chrześcijan. Ma ono znaczenie dla refleksji filozoficzno-teologicznej w ocenie zjawiska współczesnych prądów intelektualnych, ruchów duchowych, nowych ruchów religijnych, sekt, w tym szczególnie ruchów magicznych, okultystycznych czy ezoterycznych. Zwróćmy więc uwagę na niektóre aspekty tematu magii, okultyzmu czy ezoteryzmu ważne dla chrześcijanina (nie tylko katolika). Są to pytania i problemy ważne dla chrześcijańskiego sumienia. Są one więc także istotne z duszpasterskiego punktu widzenia i bardzo „na czasie”.

WSTĘP 5
Wprowadzenie do wydania polskiego 5
Interpretacja magii: zjawiskowa czy ontologiczna? 7
Inicjacja jako wybór duchowej drogi 9
Magia jako „manipulacja sacrum” i idolatria 12
Magia jako „złe myślenie” lub „zła religia” 15
Magia wobec zakusów pseudonauki 18
Antychrześcijański i antykościelny charakter ruchów okultystycznych 21
Część pierwsza
Co to jest magia?
Rozdział pierwszy
W kraju wyzwań 31
Wyzwanie antropologiczne 35
Wyzwanie historyczne 39
Wyzwanie socjologiczne 41
Wyzwanie teologiczne 45
Rozdział drugi
Lustro 48
Antyokultyzm 51
Kontrokultyzm 57
Rozdział trzeci
Szerszeń 62
Nowe 63
Ruchy 70
Magiczne 72
Rozdział czwarty
Las 75
Wychodząc z lasu 76
Wspinając się na drzewo 83
Oddalając się od lasu 87
Rozdział piąty
Teatr 92
Scena 92
Aktorzy 99
Scenariusz 105
Część druga
Postacie i Krajobrazy
Rozdział pierwszy
„Arcana arcanorum”: cień Cagliostra 111
Pierwsza kwarantanna: Od rytuału didaskalicznego do teurgii 114
Druga kwarantanna: Zdobycie nieśmiertelności 126
Rozdział drugi
Źródła gnostyckie Powrotu magii 136
Problem terminologii 138
Gnostycyzm i problem duszy 141
Rozdział trzeci
Miasto cudów. Turyn, miasto magii? 149
Alicja w mieście cudów 151
Poprzez zwierciadło 173
Rozdział czwarty
Alberto Bevilacqua: literatura w służbie magii 180
nowy „prorok”? 180
fabuła 182
ideologia 184
niektóre wnioski 192
Część trzecia
Konkluzja
Relatywizm i myślenie magiczne 197
Relatywizm 197
Myślenie magiczne 199
Apologie myślenia magicznego 201
Krytyka relatywistyczna myślenia magicznego 205
O nierelatywistyczną krytykę myślenia magicznego 212
Bibliografia