Przedsiębiorczość jest jedną z trzech komplementarnych ról zarządczych, nieustannie obecnych w praktyce zarządzania, choć obdarzanych zmiennym zainteresowaniem. Jej znaczenie w rozwoju gospodarki i społeczeństw jest fundamentalne, dlatego analiza wszelkich jej uwarunkowań stanowi wiedzę strategiczną, pozwalającą uzyskać przewagę konkurencyjną.
Główne pytania badawcze stawiane w książce to:
1. Jaki jest zestaw dyspozycji psychologicznych i kompetencyjnych charakterystycznych dla przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej? (dr Dariusz Turek)
2. Na czym polega specyfika kotwicy kariery „przedsiębiorczość i kreatywność” i jej związek z wyborem roli przedsiębiorcy indywidualnego, wewnętrznego bądź zewnętrznego? (dr Marzena Fryczyńska)
3. Jak podstawowe wyzwanie ery konceptualnej w postaci zwiększania kreatywności kadr przekłada się na stymulujące przedsiębiorczość zarządzanie pracownikami? (dr Maria Heninborch-Buhaj)
4. W jak sposób kompetencje komunikacyjne i przywódcze kadr menedżerskich stymulują zachowania przedsiębiorcze? (dr Beata Chmielewiec)
5. W jaki sposób atrybutowe zarządzanie talentami oraz zarządzanie różnorodnością rozumiane jako model biznesowy może sprzyjać osiąganiu efektu synergicznego przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej?
Spis treści
dr hab. Beata Jamka
ROZDZIAŁ 1
Istota i uwarunkowania przedsiębiorczości
WYBÓR PERSPEKTYW BADAWCZYCH
1.1. Źródła przedsiębiorczości
1.1.1.Pojęcie przedsiębiorczości
1.1.2. Podejścia do przedsiębiorczości
1.1.3. Modele działań przedsiębiorczych
1.2. Przedsiębiorczość a innowacyjność
1.2.1. Przedsiębiorczość jako działanie
1.2.2. Umiejscowienie przedsiębiorczości
1.2.3. Związek innowacyjności i kreatywności z przedsiębiorczością
1.2.4. Czynniki kształtowania przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej
1.3. Koncepcja przedsiębiorstwa rozszerzonego i kapitału społecznego a efekt synergiczny przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej
1.3.1. Koncepcja przedsiębiorstwa rozszerzonego
1.3.2. Efekt synergiczny powiązań poziomych
1.3.3. Kapitał społeczny a przedsiębiorczość
1.4. Podsumowanie: wnioski i nakreślenie perspektyw badawczych
dr Dariusz Turek
ROZDZIAŁ 2
Przedsiębiorca a pracownik przedsiębiorczy. Podobieństwa i różnice profili kompetencyjnych i ich implikacje dla procesów zarządzania
PERSPEKTYWA CHARAKTERYSTYK PODMIOTOWYCH
2.1. Kim i jaki jest przedsiębiorca? Psychologiczna i kompetencyjna charakterystyka przedsiębiorczości indywidualnej
2.1.1. „Pre-empiryczne” podejście do cech przedsiębiorcy
2.1.2. Empiryczne podejście do cech przedsiębiorcy
2.2. Przedsiębiorczy pracownik organizacji. Kim jest i czym się charakteryzuje?
2.2.1. Charakterystyka przedsiębiorczego menedżera
2.2.2. Charakterystyka przedsiębiorczego pracownika
2.3. Podobieństwa i różnice między przedsiębiorcami a pracownikami przedsiębiorczymi organizacji i ich implikacje dla procesów zarządzania
dr Marzena Fryczyńska
ROZDZIAŁ 3
Przedsiębiorcza kariera
PERSPEKTYWA ROZWOJU KARIERY
3.1. Zakres pojęcia kariera
3.2. Koncepcja Kotwic Kariery
3.3. Kotwica Kariery – przedsiębiorczość i kreatywność
3.4. Charakterystyka przedsiębiorcy
3.5. Przedsiębiorczość zewnętrzna – pomiędzy przedsiębiorczością indywidualną a wewnętrzną
3.6. Przedsiębiorcza kariera
dr Maria Heninborch-Buhaj
ROZDZIAŁ 4
Stymulowanie kreatywności jako wyzwanie ery konceptualnej wobec zarządzania przedsiębiorczością pracowników
PERSPEKTYWA PRAKTYK KADROWYCH
4.1. Wyzwania konceptualne a przedsiębiorczość i kreatywność
4.2. Twórcze myślenie
4.3. Kreatywność jako zdolność
4.4. Komponenty kreatywności
4.4.1. Wiedza
4.4.2. Umiejętność twórczego myślenia
4.4.3. Motywacja
4.5. Twórczość jako postawa
4.6. Kreatywność jako proces
4.7. Innowacja organizacyjna i stymulowanie przedsiębiorczości w zarządzaniu zasobami ludzkimi
dr Beata Chmielowiec
ROZDZIAŁ 5
Wpływ jakości kapitału ludzkiego kadr menedżerskich na przedsiębiorcze działania pracowników
w procesie zmiany organizacyjnej
PERSPEKTYWA FUNKCJI KIEROWNICZYCH
5.1. Koncepcja przedsiębiorczości korporacyjnej a zmiana organizacyjna
5.2. Motywy i uwarunkowania działań przedsiębiorczych
5.3. Etapy reakcji jednostki na zmianę a poziom zaangażowania w reorganizację fi rmy
5.4. Przyczyny oporu pracowników wobec zmian i metody zmniejszające ten opór
5.5. Implikacje wybranych stylów kierowniczych dla działań przedsiębiorczych pracowników
5.6. Rola otwartej komunikacji
dr hab. Beata Jamka
ROZDZIAŁ 6
Rozwój przedsiębiorczości poprzez atrybutowe zarządzanie talentami i zarządzanie różnorodnością
PERSPEKTYWA MODELU BIZNESOWEGO
6.1. Kluczowe wyznaczniki procesu przedsiębiorczości
6.1.1. Istota i funkcja intencji przedsiębiorczych
6.1.2. Rola i znaczenie okazji/sposobności
6.2. Przedsiębiorczość jako talent
6.2.1. Pojęcie talentu a wyznaczniki przedsiębiorczości
6.2.2. Atrybutowe zarządzanie talentami a przedsiębiorczość
6.3. Atrybutowe zarządzanie talentami a zarządzanie różnorodnością
6.4. Model biznesowy zarządzania różnorodnością jako platforma synergii przedsiębiorczości indywidualnej i korporacyjnej
6.4.1. Zarządzanie kapitałem ludzkim
6.4.2. Zarządzanie kapitałem społecznym
6.4.3. Firma oparta na współtworzeniu
Spis tabel i rysunków
Zakończenie
Bibliografia