Opis książki: Konkurencja jest nieodłącznym atrybutem gospodarki rynkowej, będącym jednocześnie siłą napędową jej rozwoju. Przedsiębiorstwa rywalizują o dostęp do surowców, kapitału, rynków zbytu, kanałów dystrybucji, dążąc do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej.Dynamiczny rozwój rynków kapitałowych, pogłębiająca się liberalizacja rynków, otwartość gospodarek, rewolucja technologiczna, to zasadnicze powody upowszechnienia się koncepcji kreowania wartości, jako podstawowego imperatywu współczesnego przedsiębiorstwa. U podstaw kreowania wartości przedsiębiorstwa leży potencjał konkurencyjny, w strukturze którego dominujące znaczenie zyskują zasoby niematerialne.Zasadniczym celem publikacji jest prezentacja struktury potencjału konkurencyjności i jej zmian w warunkach globalizacji gospodarki.
Wprowadzenie Rozdział Globalizacja jako czynnik współczesnego wymiaru funkcjonowania przedsiębiorstw - A. Gorczyńska 1.1. Istota globalizacji 1.2. Przesłanki globalizacji przedsiębiorstw 1.3. Przejawy ilościowe globalizacji działalności przedsiębiorstw 1.4. Przejawy jakościowe globalizacji działalności przedsiębiorstw 1.5. Międzynarodowa konsolidacja jako forma rozwoju i wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw w dobie gospodarki globalnej Rozdział Konkurencyjny aspekt innowacji produktowych - G. Storoniak-Palczak 2.1. Przedsiębiorstwo a ryzyko 2.1.1. Niepewność i ryzyko w działaniach gospodarczych 2.1.2. Źródła i rodzaje ryzyka 2.1.3. Pojęcie i rodzaje innowacji 2.1.4. Ryzyko przedsięwzięć innowacyjnych 2.2. Operatywność przedsiębiorstwa wobec ryzyka innowacji produktowych 2.2.1. Potencjał konkurencyjny nowości produktowej 2.2.2. Nowy produkt jako wybór strategiczny w konkurencyjnym układzie rynkowym Rozdział Konkurencyjność przedsiębiorstwa w okresie globalizacji - W. Caputa 3.1. Konkurencyjność przedsiębiorstwa jako imperatyw jego trwania i rozwoju 3.2. Kluczowe determinanty i atrybuty systemu konkurencyjności przedsiębiorstwa 3.3. Orientacja na klienta jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji Rozdział Potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa w okresie globalizacji - W. Caputa 4.1. Pojęcie i klasyfikacja zasobów 4.2. Zasoby a potencjał konkurencyjny przedsiębiorstwa 4.3. Struktura potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa w okresie globalizacji Rozdział Zasoby związane z wiedzą - kapitał intelektualny - D. Szwajca 5.1. Pojęcie i rola kapitału intelektualnego 5.2. Składniki kapitału intelektualnego 5.3. Kapitał intelektualny jako tworzywo wartości przedsiębiorstwa Rozdział Zasoby ludzkie w okresie globalizacji - M. Zieliński 6.1. Wpływ globalizacji na rynek pracy 6.2. Strategie przedsiębiorstw w okresie globalizacji 6.3. Zasoby ludzkie jako źródło przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw Rozdział Zasoby marketingowe w procesie budowania globalnej konkurencyjności współczesnych przedsiębiorstw - D. Szwajca 7.1. Globalny charakter konkurencji jako wyzwanie dla współczesnych przedsiębiorstw 7.2. Propozycja modelu globalnej przewagi konkurencyjnej 7.3. Istota i rodzaje zasobów marketingowych 7.4. Charakterystyka głównych zasobów marketingowych 7.5. Kompetencje marketingowe 152
|