Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Potencjał dochodowy samorządu w Polsce na tle zmia

28-02-2012, 14:08
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 33.30 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029714344
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 7   
Koniec: 30-01-2012 10:04:22

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2008
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 152
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2008
Oprawa: miękka, klejona



Potencjał dochodowy samorządu w Polsce na tle zmian ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Teresa Lubińska, Sławomir Franek, Marcin Będzieszak

Publikacja ma na celu ukazanie wpływu zmian w ustawie o jednostkach samorządu terytorialnego na możliwości finansowania zadań realizowanych przez samorządy z punktu widzenia kategorii określonej jako własny potencjał dochodowy oraz kategorii z niego się wywodzących (nadwyżka bieżąca, stabilne dochody bieżące, własny potencjał inwestycyjny pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia). Własny potencjał dochodowy rozumiany jest jako suma wpływów gmin i miast na prawach powiatu z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych, podatku od nieruchomości, podatku od czynności cywilnoprawnych, podatku od środków transportowych, podatku od spadków i darowizn oraz podatku leśnego i podatku rolnego.
 
Badania przeprowadzone w książce skoncentrowane są na ocenie wpływu zmian w ustawie o jednostkach samorządu terytorialnego oraz zdolności do finansowania zadań samorządowych traktowanych w sposób kompleksowy. Nie analizowano szczegółowo struktury zadań j.s.t. Szczególną uwagę zwrócono natomiast na rolę własnego potencjału dochodowego w finansowaniu zadań oświatowo- wychowawczych, jako zadania bardzo istotnego dla j.s.t. z punktu widzenia rozwoju społeczno-gospodarczego oraz skali wydatków przeznaczonych na oświatę.

Badania poprzedzono przeglądem podstawowych zmian, jakie wprowadzono w życie w ustawie o dochodach j.s.t., koncentrując się zasadniczo na kwestii zwiększenia udziałów j.s.t. w podatkach centralnych oraz subwencjonowania j.s.t.
W pracy zaprezentowano dodatkowo zadania realizowane przez j.s.t. na tle zadań realizowanych z budżetu państwa. W ten sposób wskazano, które z zadań publicznych stanowią największy udział w strukturze zadań budżetu państwa i j.s.t. oraz jak zmieniał się zakres finansowania poszczególnych zadań między budżetem państwa a budżetami j.s.t. Autorzy koncentrują się wyłącznie na środkach pochodzących z budżetu państwa, budżetów j.s.t. oraz Narodowego Funduszu Zdrowia pomijając środki funduszy celowych, agencji rządowych i pozostałych instytucji sektora finansów publicznych.
 
Na zakończenie przedstawiono propozycje zmian w ustawie o finansach publicznych, z punktu widzenia skutków ich implementacji na budżety j.s.t. – w zakresie norm ostrożnościowych w zakresie zaciągania długu lokalnego oraz konsolidacji finansów publicznych.
 
Źródłem analiz przeprowadzanych w pracy były materiały źródłowe Ministerstwa Finansów dotyczące wykonania budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego, a także informacje publikowane przez Regionalną Izbę Obrachunkową w Szczecinie.


Spis treści:  

Wprowadzenie

Rozdział 1. Analiza wypełniania zadań publicznych na tle wydatków budżetu państwa i budżetów samorządowych

Rozdział 2. Rola samorządu terytorialnego w decentralizacji zadań publicznych

2.1. Ustrój samorządu terytorialnego w Polsce
2.2. Decentralizacja zadań publicznych a samorząd terytorialny
2.3. Struktura zadań publicznych w Polsce na tle procesów decentralizacyjnych
 
Rozdział 3. Zmiany w systemie finansowania gmin i powiatów na tle ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego

Wstęp
3.1 Dochody własne gmin i powiatów
3.2 Subwencja ogólna dla gmin i powiatów
3.3 Dotacje celowe z budżetu państwa dla gmin i powiatów
 
Rozdział 4. Zmiany w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego
a budżety samorządowe

Rozdział 5. Kategorie własnego potencjału dochodowego, nadwyżki bieżącej
i własnego potencjału inwestycyjnego a dochody jednostek samorządu terytorialnego

5.1. Własny potencjał dochodowy
5.2. Stabilne dochody bieżące, nadwyżka bieżąca i własny potencjał inwestycyjny
5.3. Budżet bieżący i majątkowy a pojęcie nadwyżki bieżącej
 
Rozdział 6. Własny potencjał dochodowy gmin i miast na prawach powiatu a zmiana ustawy o dochodach jednostek samorządowego

Rozdział 7. Własny potencjał dochodowy a samorządowe wydatki oświatowe

Rozdział 8. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach i miastach na prawach powiatów

8.1. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach i miastach na prawach powiatów w Polsce
8.2. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w gminach województwa zachodniopomorskiego
8.3. Nadwyżka bieżąca i stabilne dochody bieżące w wybranych miastach na prawach powiatów

Rozdział 9. Nadwyżka bieżąca a dług lokalny w gminach i miastach na prawach powiatów

Rozdział 10. Założenia i potencjalne skutki propozycji reformy finansów publicznych z roku 2007 dla samorządu terytorialnego
 
Załącznik 1. Słowniczek
 
Załącznik 2. Dochody jednostek samorządu terytorialnego a koncepcja własnego potencjału dochodowego, nadwyżki bieżącej i własnego potencjału dochodowego
 
Bibliografia

Spis tabel

Spis rysunków