Poradnik pedagogiczny dla kandydatów na nauczycieli.
Książka stanowi vademecum wiedzy psychologiczno-pedagogiczno-metodycznej; przeznaczona jest dla osób ubiegających się o uprawnienia nauczycielskie w formach szkolnych i kursowych, a także dla: prelegentów i lektorów, instruktorów placówek upowszechniania kultury, bibliotekarzy, instruktorów oświaty zdrowotnej i wiedzy praktycznej, mistrzów-instruktorów praktycznej nauki zawodu, trenerów-facilitatorów szkoleń, organizatorów szkoleń w rzemiośle.
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ I
ELEMENTY PSYCHOLOGII
TEMAT 1: Kim jest człowiek i od jakich czynników zależy jego zachowanie
TEMAT 2: Koncepcje rozwoju człowieka i ich wpływ na praktykę szkolną
TEMAT 3: Projektowanie procesów edukacyjnych w szkole
TEMAT 4: Projektowanie działań wspomagających rozwój ucznia
TEMAT 5: Projektowanie działań edukacyjnych w kontekście specjalnych potrzeb edukacyjnych (na przykładzie ucznia zdolnego)
TEMAT 6: Stadia życia i zadania rozwojowe człowieka dorastającego i dorosłego
TEMAT 7: Procesy poznawcze i emocjonalne oraz ich związek z uczeniem się
TEMAT 8: Interakcje nauczyciel – uczeń; sprawności komunikacyjne nauczyciela
TEMAT 9: Strategie nauczania-uczenia się uczniów dorastających i dorosłych
TEMAT 10: Konflikty i sposoby ich rozwiązywania
TEMAT 11: Ocenianie osiągnięć uczniów
TEMAT 12: Zaburzenia zachowań uczniów
ROZDZIAŁ II
ELEMENTY PEDAGOGIKI
TEMAT 1: Historyczna myśl i praktyka pedagogiczna
TEMAT 2: Międzynarodowy wymiar edukacji szkolnej i pozaszkolnej
TEMAT 3: Polityczne uwarunkowania edukacji szkolnej i edukacji dorosłych u progu XXI wieku.
TEMAT 4: Prawo oświatowe w oświacie szkolnej i pozaszkolnej
TEMAT 5: Koncepcje szkoły jako instytucji społecznej
TEMAT 6: Programy szkolne – kreowanie programu autorskiego
TEMAT 7: Środowisko ucznia – metody diagnozowania
TEMAT 8: Uczeń młody i uczeń dorosły, ich potrzeby i motywacje
TEMAT 9: Klasa szkolna jako grupa zadaniowa
TEMAT 10: Kultura organizacyjna we współczesnej szkole
TEMAT 11: Współpraca szkoły z domem rodzinnym ucznia
TEMAT 12: Pozaszkolne instytucje wychowania i resocjalizacji
TEMAT 13: Edukacyjny wpływ mediów na wychowanie młodego pokolenia
TEMAT 14: Subkultura młodzieżowa jako czynnik socjalizacji
TEMAT 15: Ocenianie osiągnięć szkolnych uczniów
TEMAT 16: Przygotowanie zawodowe – kompetencje nauczyciela
TEMAT 17: Nauczyciel – refleksyjny praktyk
TEMAT 18: Nauczyciel – tworzenie projektów i planów osobistego rozwoju
TEMAT 19: Mierzenie jakości pracy szkoły
TEMAT 20. Wychowanie obywatelskie – wychowaniem dla pokoju
ROZDZIAŁ III
ELEMENTY DYDAKTYKI PRZEDMIOTOWEJ
TEMAT: 1. Charakterystyka głównych operacji umysłowych ucznia
TEMAT: 2. Praca nad rozkładem materiału nauczania
TEMAT 3: Formułowanie celów edukacyjnych
TEMAT 4: Plan, projekt i konspekt lekcji
TEMAT 5: Metody kształcenia: tradycyjne i nowoczesne
TEMAT 6: Kształtowanie umiejętności praktycznych
TEMAT 7: Nabywanie przez uczniów kompetencji ponadzawodowych
TEMAT 8: Rozwijanie kompetencji czytelniczych
TEMAT 9: Korzyści edukacyjne ze stosowania technologii informacyjnej
TEMAT 10: Metoda projektów
TEMAT 11: Typy lekcji w kształceniu szkolnym i pozaszkolnym
TEMAT 12: Ewaluacja na zajęciach dydaktycznych
ROZDZIAŁ IV
ELEMENTY TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
TEMAT 1: Podstawowe pojęcia, środki, budowa i funkcje zestawu komputerowego
TEMAT 2: Zastosowanie zestawu komputerowego na zajęciach dydaktycznych
TEMAT 3: Użytkowe programy komputerowe i ich zastosowanie
TEMAT 4: Konspekty zajęć z wykorzystaniem zestawu komputerowego
ROZDZIAŁ V
PRAKTYKA PEDAGOGICZNA
TEMAT: Praktyki pedagogiczne kandydatów na nauczycieli