Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PORADNIK BITUMIARZA SMOŁA ASFALT DROGI WK 1954

28-05-2014, 21:00
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4253611163
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 28-05-2014 20:10:22

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1954
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

Mgr inż. ZYGMUNT SKARŻYŃSKI
PORADNIK BITUMIARZA
WARSZAWA 1954 WYDAWNICTWA KOMUNIKACYJNE
W książce opisane są rodzaje nawierzchni bitumicznych (smołowych i asfaltowych), wytwarzanie mas bitumicznych, wbudowywanie ich w nawierzchnie drogowe oraz sposoby utrzymania i naprawy nawierzchni bitumicznych.
Oprócz tego, w książce podano normy robocizny i zużycia materiałów, omówiono maszyny i narzędzia do robót, kwalifikacje i obowiązki bitumiarzy, organizację miejsca pracy, racjonalizację oraz bezpieczeństwo i higienę pracy przy robotach bitumicznych.
Książka przeznaczona jest dla wykwalifikowanych robotników i pracowników zatrudnionych przy budowie nawierzchni bitumicznych na drogach publicznych i ulicach w miastach.
Redaktor WK mgr taż. ANTONI LAGUNA
Opiniodawcy:
mgr inż. BOLESŁAW KICIŃSKI mgr inż. JAN RÓŻYCKI
Redaktor techniczny: Marian Kopiś Korektor: Walentyna Trojanowska





WSTĘP

Szybki rozwój motoryzacji spowodował konieczność zmiany i dostosowania dotychczasowej konstrukcji dróg przeważnie o na-' wierzchniach tlucznioioych do nowych warunków, odpowiadających wymaganiom szybkiego transportu samochodowego.
Nawierzchnie nowoczesne powinny być równe, ale nie śliskie, bezpylne, łatwe do naprawy oraz wytrzymałe w każdej porze roku na szybki ruch samochodowy o coraz zwiększającym się tonażu.
Wszystkim tym warunkom odpowiadają nawierzchnie bitumiczne (smołowe i asfaltowe), a materiały do ich budowy znajdują się w kraju. W Polsce w okresie międzywojennym rozpoczęto na małą skalę budowę tych nawierzchni; obecnie są powszechnie stosowane zarówno przy budowie nowych, jak i ulepszaniu istniejących dróg.
Jedną z głównych cech charakteryzujących nawierzchnie bitumiczne jest zastosowanie smoły lub asfaltu, jako materiału wiążącego i zwiększającego przyczepność kruszywa użytego do ich budowy.
Powoduje to dużą odporność nawierzchni na działanie wody, zmniejsza ścieralność oraz niszczące działanie opon samochodowych na nawierzchnię, a także przeciwdziała wytwarzaniu się kurzu.
Po raz pierwszy w budownictwie drogowym zastosowano smołę w roku 1906 do zwalczania kurzu na nawierzchniach tłuczniowych. Ponieważ okazało się, że smoła rozpryskana na nawierzchni tłuczniowej należycie oczyszczonej i suchej nie tylko spełnia swoje zadanie jako środek pyłochłonny, ale i przeciwdziała niszczącemu działaniu opon samochodowych, zapoczątkowano stosowanie smoły do tzw. powierzchniowego smołowania, czyli utrwalania nawierzchni tłuczniowych.
Asfalt zastosowano w drogownictwie po raz pierwszy w roku 1835 do budowy nawierzchni jako tzw. asfalt prasowany; w Polsce pierwsze próby budowy dróg asfaltowych datują się od roku 1926.
Zużycie smół do celów drogowych w okresie przedwojennym było niewielkie ze względu na małą ilość budowanych nawierzchni ulepszonych.
Dopiero w Polsce Ludowej zaczęto na wielką skalę stosować smoły do budowy nawierzchni i zużycie jej obecnie jest przeszło dziesięciokrotnie większe, przy czym szybki rozwój uprzemysłowienia kraju powoduje, iż produkcja smół nadal wzrasta.
Ponieważ mamy mniejsze ilości asfaltu produkowanego w kraju, znajduje on zastosowanie głównie w miastach i do budowy ciężkich typów nawierzchni na ważnych szlakach drogowych.
Smoła roięc stała się głównym i podstawowym lepiszczem w polskiej technice drogowej a prowadzone dalsze badania nad możliwością dostosowania jej do coraz cięższych typów nawierzchni rozszerza jeszcze zakres jej zastosowania.
Budowa naioierzchni bitumicznych oparta jest, w odróżnieniu od innych typów nawierzchni, na ścisłej współpracy chemików z drogowcami. Smoła wytwarzana jest w Zakładach Koksochemicznych, asfalt natomiast w rafineriach nafty.
Zadaniem laboratoriów drogowych jest sprawdzanie, czy dostarczone materiały, tj. bitum i kruszywo, odpowiadają wymaganiom norm; ponadto w laboratoriach sporządzane są tzw. „recepty" na wykonanie mas bitumicznych, układanych następnie na przygotowanej podbudowie.
Jakość i trwałość wykonanej nawierzchni zależy przede wszystkim od ścisłego przestrzegania przez wykonawców — drogowców instrukcji otrzymywanych z laboratoriów polowych.
Budowa nawierzchni bitumicznych wymaga zatrudnienia dużej ilości wykwalifikowanych robotników, przy czym zakres ich obowiązków i wiadomości określają odpowiednie przepisy.
Robotnicy wykwalifikowani powinni znać: warunki należytego przygotowania podbudowy, rodzaje, asortymenty i właściwości materiałów używanych do wyrobu mas bitumicznych, sposoby przygotowania i wbudowania różnego rodzaju mas bitumicznych, zasady dobrego otaczania kruszywa, maszyny stosowane przy bu-dowie nawierzchni itd.
Oprócz tego pracownicy zatrudnieni przy budowie dróg powinni znać warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz podstawowe zasady organizacji miejsca pracy, co ma wielki wpływ na wydajność pracy i zwiększenie wynagrodzeń, a także na sprawne i terminowe wykonanie robót.
„Poradnik bitumiarza" przeznaczony jest przede wszystkim dla robotników wykwalifikowanych zatrudnionych przy budowie nawierzchni bitumicznych oraz ma pomagać w wykonywaniu ich odpowiedzialnej pracy.





SPIS TREŚCI

Wstęp.................. 3
ROZDZIAŁ I. Ogólna charakterystyka nawierzchni bitumicznych . . 5
1. Uwagi ogólne
2. Podział nawierzchni bitumicznych........ 7
ROZDZIAŁ II. Nawierzchnie smołowe......... 10
1. Rodzaje nawierzchni smołowych......... JJj
Nawierzchnie powierzchniowo smołowane....... |"
Nawierzchnie wgłębnie i półwgłębnie smołowane.....
Nawierzchnie smołospoinowe..........
Nawierzchnie z grysów smołowanych........ ^
Nawierzchnie z betonów smołowych........
2. Podbudowa nawierzchni smołowych . ......
3. Spadki i przekroje nawierzchni smołowych......
4. Materiały do budowy nawierzchni smołowych.....
Kruszywo .............. 9n
Smoły ................ g"
Emulsje smołowe.............
5. Maszyny i narzędzia do budowy nawierzchni smołowych . . 22 Maszyny.............. „2
Kotły do podgrzewania smoły.........
Skrapiarki do rozpryskiwania smoły.....- ;"
Otaczarki do suszenia kruszywa i mieszania go ze smołą . . #o
Walce.............. 29
Narzędzia ..............
6. Budowa nawierzchni smołowych......... 29
Powierzchniowe smołowanie . ........ ^
Roboty przygotowawcze........... ~?
Wykonanie nawierzchni..........; ó0
Kwalifikacje i obowiązki bitumiarzy przy obsłudze skrapiarki
i robotach powierzchniowego smołowania...... j'
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy obsłudze skrapiarki 1 robotach powierzchniowego smołowania....... 08
Nawierzchniowe wgłębienie i półwgłębienie smołowane . 39
Roboty przygotowawcze........... ^9
Wykonanie nawierzchni........... fJ
Nawierzchnie smołospoinowe.......... ^
Nawierzchnie z grysów smołowanych........ 41
Kruszywo otaczane............ ^
Wykonanie nawierzchni...........
Kwalifikacje i obowiązki bitumiarzy przy układaniu dywaników ................ ]Z
Bezpieczeństwo i higiena pracy......... ^
Nawierzchnie z betonów smołowych........ 0J|
Wytwarzanie masy z betonów smołowych...... oO
Składniki masy z betonu smołowego i jej rodzaje . . - 52
Wykonanie nawierzchni........... o4
Kwalifikacje i obowiązki bitumiarzy przy wytwarzaniu masy
i układaniu nawierzchni z betonu smołowego..... 57
Bezpieczeństwo i higienia pracy przy wytwarzaniu mas smołowych ................ 58
7. Utrzymanie i naprawa nawierzchni smołowych..... 59
Przyczyny uszkodzeń nawierzchni smołowych .... ! 59
Utrzymanie nawierzchni powierzchniowo-smołowanych . . 60
Naprawa nawierzchni powierzchniowo-smołowanych ... 60
Naprawa uszkodzeń powierzchniowych....... 60
Naprawa wybojów............ 62
Utrzymanie nawierzchni z grysów smołowanych ....". 63
Naprawa nawierzchni z grysów smołowanych..... 63
Naprawa nawierzchni z betonów smołowych...... 69
8. Normy robocizny i zużycia materiałów....... 70
Normy robocizny robót smołowych....... 70
Orientacyjne normy zużycia materiałów....... 81
ROZDZIAŁ III. Nawierzchnie asfaltowe......... 83
1. Rodzaje nawierzchni asfaltowych......... 83
Nawierzchnie powierzchniowo, wgłębnie i półwgłębnie asfaltowane .......... gg
Nawierzchnie z kruszywa otaczanego asfaltem . . 84
Nawierzchnie z betonu asfaltowego...... 84
Asfalt piaskowy . oc
Asfalt lany......[ [ ' ' 85
2. Podbudowa nawierzchni asfaltowych....... 86
3. Spadki i przekroje poprzeczne nawierzchni asfaltowych . 88
4. Materiały do budowy nawierzchni asfaltowych . 90
Kruszywo..... q,v
Asfalty.......; ; ; ' m
Emulsje asfaltowe........ 'Q1
5. Maszyny i narzędzia do budowy nawierzchni asfaltowych 9^
Maszyny do produkcji kruszywa otaczanego i mas z betonu
asiaitowego ...... 02
Maszyny do produkcji mas asfaltu lanego ' ' n-i
Walce...... ' ' m
Wykańczarki ... ' ' ' ot
Narzędzia...... . . oH
6. Budowa nawierzchni asfaltowych 00 Nawierzchnie powierzchniowo asfaltowane qs Nawierzchnie wgłębcie i półwgłębnie asfaltowane ! ! ! ! 89 Nawierzchnie z kruszywa otaczanego asfaltem . . 99 J Nawierzchnie z betonu asfaltowego . ' " " qql
Wyrób masy z betonu asfaltowego " " " o,-
Wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego '. ' ' ' loi i JwirtS6 l Obowiązki bitumiarzy przy wytwarzaniu masy
1 układaniu nawierzchni z betonu asfaltowego . . 104
Nawierzchnie z asfaltu piaskowego . inl
Nawierzchnie z afsaltów lanych ... . 105
Wyrób masy asfaltu lanego ....... 105
Układanie nawierzchni z asfaltu lanego . . ! . [ 107
Nawierzchnie z asfaltu lanego żwirowego...... 110
Kwalifikacje i obowiązki bitumiarzy zatrudnionych przy wytwarzaniu i układaniu masy asfaltu lanego....... 111
Bezpieczeństwo i higiena pracy przy robotach asfaltowych . . 112
7. Utrzymanie i naprawa nawierzchni asfaltowych ..... 113
Utrzymanie nawierzchni asfaltowych........ 113
Naprawa nawierzchni z betonu asfaltowego . ... 115
Naprawa nawierzchni z asfaltu piaskowego...... 116
Naprawa nawierzchni z asfaltu lanego....... 117
8. Normy zużycia materiałów i robocizny....... 120
Orientacyjne normy zużycia materiałów przy robotach asfaltowych ................. 120
Normy robocizny przy robotach asfaltowych..... 122
ROZDZIAŁ IV. Organizacja i racjonalizacja przy robotach bitumicznych ............'..... 131
1. Organizacja robót............. 131
Organizacja miejsca pracy przy wykonywaniu nawierzchni . . 132
Organizacja miejsca pracy w wytwórni mas bitumicznych . . 133
Prefabrykaty............... 135
Stabilizacja dróg gruntowych smołą........ 139
2. Racjonalizacja przy wykonywaniu robót bitumicznych . . . 139





BIBLIOGRAFIA W języku polskim

GILEWICZ ANTONI mgr inż. - Technika ochrony pracy przy robotach drogowych — Warszawa 1953 r.
MIEDZINSKl JAN mgr inż. - Materiały do robót drogowych i mostowych - Warszawa ITB 1948 r.
MIEDZINSKl JAN mgr inż. — Bezpieczeństwo pracy i ruchu na drogach -Warszawa.
PRZEWIRSKI FRANCISZEK prof. inż. - Wskazówki dla konserwacji nawierzchni bitumicznych — Warszawa ITB 1951 r.
SKALMOWSKI WŁODZIMIERZ prof, dr - Smoły i nawierzchnie smoło- i we — Warszawa 1948 r.
SKALMOWSKI WŁODZIMIERZ prof, dr - Asfalty drogowe i naunerzch- I nie asfaltowe — Warszawa 1953 r.
Drogownictwo roczniki 1946—1953.
Polskie Normy dotyczące przygotowania mas, budowy i utrzymania 1 nawierzchni bitumicznych.
Taryfikator kwalifikacyjny część III — Warszawa 1953 r.
W jeżyku rosyjskim
FEDURKIN N. N. - Asfaltobetonszczyk, Moskwa - Leningrad 1947 r.
IGOŁKIN N. I. — Remont i sodierżanije awtomobilnych dorog. Dorizdat i 1950 r. ;



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.