Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Poradnictwo pedagogiczne Przegląd wybranych zagad

28-02-2012, 14:13
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29.99 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029715181
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 10   
Koniec: 30-01-2012 10:13:59

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2009
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Arik, podręczniki akademickie

e-mail: [zasłonięte]@arik.pl
tel: 510 [zasłonięte] 753


» Strona "o mnie"
» Inne moje aukcje
» Dodaj do ulubionych





Stron: 196
Format: 16,5 x 23,5 cm
Rok wydania: 2009
Oprawa: miękka



Poradnictwo pedagogiczne Przegląd wybranych zagadnień

Skałbania Barbara

Książka „ Poradnictwo pedagogiczne. Przegląd wybranych zagadnień” stanowi podręcznik do przedmiotu Poradnictwo pedagogiczne dla studentów kierunków pedagogicznych. Poradnictwo dydaktyczne, wychowawcze, opiekuńcze, rewalidacyjne i zawodowe analizowane w obszarze teoretyczno-praktycznym stanowią treść książki. Poruszone w niej zagadnienia dotyczą podstawowych aspektów pomocy pedagogicznej, w odniesieniu do obszaru edukacyjnego, uwzględniając wielowymiarowość poradnictwa i jego dynamiczny charakter. Teoretyczne założenia wybranych obszarów, stanowiących problem poradnictwa, zostały uzupełnione praktycznymi wskazówkami postępowania poradniczego w różnych sytuacjach edukacyjnych. Publikacja ma na celu zapoznanie studentów z problematyką poradnictwa i pomocy udzielanych szerokiej grupie odbiorców (dzieciom, młodzieży, rodzicom, nauczycielom, wychowawcom). Charakterystyka działań pomocowych, poradniczych, strategie czy metody i środki wykorzystywane w poradnictwie pedagogicznym dostarczają niezbędnej wiedzy teoretycznej z zakresu filozofii, psychologii, socjologii i pedagogiki podkreślając interdyscyplinarny charakter działań poradniczych, a praktyczne ćwiczenia (zadania dla studenta) kształtują gotowość udzielania profesjonalnej pomocy w zakresie czynności zawodowych opartych na relacjach interpersonalnych.

Książka jest odpowiedzią na potrzeby studentów związane z przygotowaniem zawodowym do realizacji czynności poradniczych w ramach obowiązków pedagogicznych. Nowe kompetencje diagnostyczno-terapeutyczne nauczyciela wymagają umiejętności pomocowych, doradczych, wspierających, co stanowi wyzwanie dla wykładowców akademickich realizujących taki przedmiot. Publikacja skupia informacje, poglądy, teorie wskazując jednocześnie praktyczny aspekt działań poradniczych.



Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1

Założenia teoretyczne i przedmiot zainteresowań poradnictwa pedagogicznego

1.1. Rys historyczny rozwoju poradnictwa w Polsce i jego stan obecny

1.2. Działania poradnicze w przestrzeni czasowej i społecznej

1.3. Pojęcie i cele poradnictwa. Podmiot i przedmiot oraz zakres działań poradniczych

1.4. Poradnictwo jako proces pomagania – etapy i zasady udzielania pomocy

1.5. Rodzaje poradnictwa w świetle psychologicznych koncepcji człowieka

1.6. Zasady oddziaływań w sytuacji poradniczej. Charakterystyka czynności poradniczych

1.6.1. Funkcje i strategie poradnictwa – charakterystyka

1.6.2. Metody, techniki i środki wykorzystywane w poradnictwiepedagogicznym

1.7. Cechy osobowe i umiejętności doradcy jako warunek skutecznego pomagania

1.8. Poradnictwo medialne jako nowa forma udzielania pomocy

1.8.1. Poradnictwo zapośredniczone – założenia teoretyczne i praktyka

1.8.2. Internet jako środek komunikacji w relacji poradniczej

1.8.3. Internetowe grupy wsparcia i samopomocy

Rozdział 2

Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa pedagogicznego

2.1. Działalność poradni psychologiczno-pedagogicznej

2.1.1. Podstawowe założenia prawno-organizacyjne funkcjonowania placówki

2.1.2. Działalność opiniodawcza poradni

2.1.3. Orzecznictwo psychologiczno-pedagogiczne jako forma pracy poradni

2.2. Poradnie rodzinne – zakres i przedmiot udzielania pomocy

2.3. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej

Rozdział 3

Poradnictwo dydaktyczno-wychowawcze – założenia i obszary działania

3.1. Pojęcie, cel i przedmiot zainteresowań poradnictwa dydaktyczno-wychowawczego

3.2. Działania poradnicze w sytuacji oceny dojrzałości szkolnej

3.3. Zakres i rodzaje pomocy wobec problemu niepowodzeń szkolnych

3.3.1. Postępowanie poradnicze w relacji doradca – rodzic

3.3.2. Postępowanie poradnicze w relacji doradca (specjalista) – nauczyciel

3.4. Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu jako przedmiot poradnictwa

3.4.1. Działania poradnicze w relacji pomocowej rodzic – nauczyciel (przykłady)

Rozdział 4

Poradnictwo rehabilitacyjne jako forma pomocy dziecku i jego rodzinie

4.1. Pedagogizacja rodziców dziecka niepełnosprawnego

4.2. Interdyscyplinarny charakter poradnictwa dla rodziców dzieci niepełnosprawnych

4.3. Instytucjonalne i indywidualne formy pomocy i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych

4.4. Pomoc i porada w obszarze kształcenia uczniów niepełnosprawnych

Rozdział 5

Poradnictwo opiekuńcze – cele, zadania i formy realizacji

5.1. Potrzeba jako kategoria psychologiczna – rozumienie i typologia

5.2. Poradnictwo pedagogiczne wobec zadań opiekuńczych rodziny

5.3. Instytucje pomocowe w obszarze poradnictwa opiekuńczego

5.4. Poradnictwo pedagogiczne w zakresie zadań opiekuńczych szkoły

Rozdział 6

Poradnictwo i pomoc uczniom z zaburzeniami zachowania

6.1. Kontrowersje wokół pojęcia zaburzenia zachowania – koncepcje etiologiczne

6.2. Pomoc dziecku z zaburzeniami zachowania w warunkach przedszkola i szkoły

6.3. Pomoc rodzicom dzieci z zaburzeniami zachowania

Rozdział 7

Poradnictwo zawodowe w przestrzeni edukacyjnej

7.1. Wyjaśnienie pojęć i zadania poradnictwa zawodowego

7.2. Zadania rodziców, nauczyciela i pedagoga w systemie poradnictwa zawodowego

7.3. Realizacja zadań poradnictwa zawodowego w poradni psychologiczno-pedagogicznej

7.4. Szkolny doradca zawodowy – zakres i formy pracy

7.5. Specyfika kontaktu poradniczego i modele pracy doradcy zawodu

7.6. Poradnictwo zawodowe na odległość – podstawowe założenia projektu

Zakończenie

Bibliografia

Aneks