Stanisław Leon Popek
Psychologia twórczości plastycznej
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2010
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: twarda, szyta
- Ilość stron: 490
Nasza cena: 39,00 PLN
OPIS:
Wstęp
Część I
Teoretyczne podstawy mechanizmów twórczości plastycznej
1. Plastyka jako dziedzina twórczości
Człowiek jako istota twórcza
Twórczość – kryteria i kategorie twórczości plastycznej
Plastyka jako język wypowiedzi i społecznej komunikacji
2. Osobowościowe uwarunkowania twórczości plastycznej
Wprowadzenie
Psychopatologiczne poglądy na genezę twórczości plastycznej
Twórczość plastyczna w świetle psychologii głębi
Próby wyjaśnienia genezy twórczości plastycznej na podstawie teorii samorealizacji osobowości
Badania empiryczne nad osobowością twórczą plastyków
Modele psychiki ludzkiej
Twórczość plastyczna w świetle psychologii poznawczej
Wybitni intelektualiści jako twórcy dzieł plastycznych
Wpływ różnic indywidualnych na twórczość plastyczną
Systemowe ujęcie uzdolnień plastycznych na podstawie modeli interakcyjnych
Wprowadzenie
Teorie systemów i ich wpływ na ujmowanie koncepcji psychiki ludzkiej
Wpływ modeli interakcyjnych na pojmowanie struktury uzdolnień plastycznych
Część II
Rozwój twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
1. Rys historyczny badań nad twórczością plastyczną dzieci i młodzieży
2. Plastyka dzieci i młodzieży jako twórczość artystyczna
3. Okresy i fazy w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Wprowadzenie
Okresy i fazy rozwoju twórczości plastycznej dzieci i młodzieży – synteza wybranych poglądów
Rozwój kolorystyki w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w świetle dotychczasowych poglądów
Psychospołeczne uwarunkowania kryzysów w twórczości plastycznej młodzieży w świetle dotychczasowego piśmiennictwa
4. Dotychczasowe metody analizy wytworów plastycznych
5. Problemy, hipotezy i metody własnych badań
Problemy i hipotezy badawcze
Metody badań własnych i ich charakterystyka
Zakres i populacja osób badanych
6. Psychologiczna analiza i charakterystyka formy i treści wypowiedzi plastycznych dzieci i młodzieży na podstawie własnych badań empirycznych
Bazgroty dzieci w wieku poniemowlęcym
Twórczość plastyczna dzieci wieku przedszkolnego
Twórczość plastyczna dzieci młodszego wieku szkolnego
Twórczość plastyczna dzieci w średnim i starszym wieku szkolnym
7. Analiza kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Istota i objawy zjawisk kryzysowych
Czynniki warunkujące zjawisko kryzysu w twórczości plastycznej dzieci i młodzieży
Próby przezwyciężania kryzysu twórczości plastycznej dzieci i młodzieży w praktyce szkolnej
8. Próby określenia typologii postaw twórczych na podstawie analizy materiałów z badań empirycznych
Wprowadzenie
Analiza wyników badań empirycznych
Refleksje końcowe
9. Wnioski
Część III
Funkcje twórczości plastycznej w życiu człowieka
- Funkcje rozwojowo-edukacyjne w twórczości plastycznej
Funkcja – znaczenie pojęcia
Edukacyjna funkcja twórczości plastycznej
2. Twórczość plastyczna jako projekcja osobowości
Wprowadzenie
Ekspresja a twórczość plastyczna
Projekcja jako metoda badania w psychologii
Projekcja twórcza
Struktura wytworów plastycznych a język projekcji
Struktura wytworu plastycznego (S. Popek 1999)
Analiza projekcyjnych wyznaczników w wybranych testach rysunkowych
Ekspresja plastyczna dzieci jako informacja projekcyjna
3. Twórczość plastyczna w psychoterapii
Wprowadzenie
Twórczość plastyczna w psychoterapii
„Psychoterapia” i pojęcia pokrewne
Terapia w procesie twórczości plastycznej w sytuacji indywidualnej i społecznej
Regulacyjna moc twórczości plastycznej
Przykładowe programy
Zakończenie
Literatura cytowana
Spis tabel