Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PONIATOWSKA - FAKTURA FORTEPIANOWA BEETHOVENA

28-01-2014, 1:25
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 65 zł      Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 3894822688
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 4   
Koniec: 28-01-2014 01:23:44

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"FAKTURA FORTEPIANOWA BEETHOVENA"  ,  I.PONIATOWSKA;  PWN ; nakład : 1 050; stan : minus bdb : podpis na stronie  tytułowej (stan okładki : plus db);  przesyłka  polecona : 8,00 zł.



SPIS TREŚCI :


Rozdział I. Zagadnienia metodologiczne.........         7
Wstęp.................         7
Rozwój badań nad fakturą...........       10
Krytyka definicji faktury............        13

Rozdział II. Geneza faktury fortepianowej........        21
Ideał brzmienia na instrumencie klawiszowym w XVIII w.   .             21
Zarys rozwoju pianoforte w XVIII w.........          26
Przejściowe formy klawesynu, fortepianu jako wyraz dążeń do wzbogacenia brzmienia     ...........       30
Charakter twórczości na instrumenty klawiszowe w latach 1760—1790..................       35

Rozdział III. Recepcja   osiemnastowiecznych   środków   fakturalnych w bońskim okresie twórczości Beethovena (do 1792 r.).....       40
Problem periodyzacji twórczości Beethovena   ......       40
Oznaczenia utworów „fortepianowych" Beethovena     ....       43
Formy w muzyce fortepianowej w okresie bońskim.....       44
Figury instrumentalne przejęte z klawikordu i klawesynu jako
jeden z głównych elementów faktury fortepianowej   ....       45
Rozkładanie akordu na elementy.........       49
Wpływ czynnika wirtuozowskiego na dynamizację figur ...       51
Figury instrumentalne reprezentujące niektóre elementy akordu       56
Figuracje melodyczne............   60
Współdziałanie rąk.............        61
Dynamika i artykulacja jako specyficznie fortepianowy element faktury.................       63
Charakterystyka gatunków muzyki fortepianowej w okresie bońskim       .......,.........       70
Zespołowa muzyka kameralna z udziałem fortepianu ....       71
Solowa muzyka fortepianowa..........       73

Rozdział IV. Pierwsze przejawy indywidualizacji faktury fortepianowej w wiedeńskim okresie twórczości Beethovena  (do 1800 r.)  .     .       76
Dobór gatunków..............       76
Solowa muzyka fortepianowa...........       79
Stosunek Beethovena do brzmienia fortepianu na tle ówczesnej praktyki wykonawczej.............       79
Wirtuozeria jako podstawowy czynnik rozwoju faktury  ...       84
Wzbogacenie skali głośności oraz efektów artykulacyjnych   .     .       95
Odkrycie wyrazowych walorów wolumenu brzmienia i  dynamicznej roli akordu.............       99
Beethovenowskie legato............      104
Znaczenie kontrastów fakturalnych w cyklu sonatowym .     .     .      107
Zespołowa muzyka kameralna..........      108
Rodzaje kameralnej muzyki zespołowej   .           .....      108
Tendencje do heterogeniczności brzmienia i wzmożenia jego siły      108
Wirtuozeria w sonatach skrzypcowych i wiolonczelowych    .     .      112

Rozdział V. Symfonizacja faktury fortepianowej w środkowym okresie twórczości   Beethovena   (1800—1815)..........      118
Tendencje fakturalne  w muzyce  orkiestrowej  i  ich  wpływ  na inne  gatunki...............      118
Symfonizacja faktury fortepianowej w koncertach fortepianowych      121
Traktowanie czynnika improwizacyjno-popisowego   ....      122
Typy   brzmień..............127
Przejawy symfonizacji w kameralnej muzyce z udziałem fortepianu  .................      148
Oddziaływanie faktury fortepianowej na instrumenty smyczkowe      148
Odbicie techniki orkiestrowej w kameralnej muzyce z fortepianem oraz współzawodnictwo instrumentów......      153
Homogenizacja brzmienia...........      159
Faktura fortepianowa w liryce wokalnej Beethovena   .     .     .     .      165
Rozbudowa wolumenu brzmienia w solowej muzyce fortepianowej    166
Nasycenie brzmienia wielodźwiękami........      167
Harmonika funkcyjna jako źródło wzbogacania brzmienia    .           170
Objętość skali dźwiękowej...........      172
Zagęszczanie brzmienia poprzez figurację.......      176
Agogiczne przeistaczanie wyrazu figur instrumentalnych .     .     .      187
Rozszerzenie skali odcieni dynamicznych ........      190
Prawy pedał...............      191
Symfoniczna koncepcja w solowej muzyce fortepianowej   .     .     .      196
Współdziałanie faktury z formą..........      204

Rozdział VI. Nowe rozwiązania fakturalne i wyrazowe w  ostatnim okresie twórczości Beethovena (po 1815 r.)....  .211
Przełom w twórczości Beethovena.........      211
Stosunek Beethovena do fortepianu.........      216
Sublimacja kolorytu.............      221
Dyspozycja skali fortepianu i jej wpływ na jakość brzmienia   .      223
Artykulacja i bogactwo oznaczeń ekspresji jako wyraz poszukiwania środków kolorystycznych.........      226
Pedały jako czynnik kolorystyczny.........      231
Kumulacja środków technicznych.........      235
Rola faktury fortepianowej w kształtowaniu formy.....      242
Realizacja fakturalna polifonii..........      242
Emancypacja czynnika fakturalnego w wariacjach   ....      246
Kolorystyczne walory harmoniki      .      249
Ogólna dyspozycja środków fakturalnych w cyklu wariacyjnym i sonatowym...............      252

Rozdział VII. Znaczenie faktury fortepianowej  Beethovena  dla  muzyki XIX  w...................   255

Indeks nazwisk................     262
Indeks utworów Beethovena............      266