Polskie Tanga 1[zasłonięte]935-19
wydane z Gazetą Wyborczą
sprzedaż CD nr 1
w opakowaniu na 2 płytki
stan idealny
Polskie Tanga 1[zasłonięte]935-19 CD1
Narodzone pod koniec XIX w. w miastach La Platy tango pojawia się w Warszawie w roku 1913. Wkrótce podbija duszę Europy, a jego tętnem pulsuje zwłaszcza kultura lat trzydziestych. W Polsce zjawisko to rozwija się na szczególną skalę. Wytwórnia płytowa Syrena Record utrwala w tym czasie ok. 2200 tang, współzawodniczą z nią zaś inne firmy fonograficzne, głównie Odeon i Columbia. Polscy kompozytorzy i dyrygenci kształtują własny, wyjątkowy styl, z przewagą liryzmu, łagodną linią melodyczną, znacznym udziałem skrzypiec w instrumentacji. Swoisty fenomen polskiego tanga jest owocem harmonijnego splotu pierwiastków słowiańskich i żydowskich, które znajdują w tej muzyce wspólny duchowy wyraz.
Po albumie poświęconym latom 1[zasłonięte]929-19 niniejsza edycja kontynuuje prezentację tang międzywojennych autorstwa polskich twórców. W pierwszym okresie eksponowaną rolę odgrywała w tych utworach fabuła i jej wokalna interpretacja. Wiele tekstów przenikała kojarzona z genezą tanga atmosfera nocnych lokali, tancbud i portowych tawern. Słowa niosły w sobie duży ładunek dramatyzmu. W drugiej połowie lat trzydziestych zmienia się nieco zakres najchętniej podejmowanych tematów i tonacja emocjonalna. Pojawiają się nowi wykonawcy i nowy sposób śpiewania. Powstaje też coraz więcej wersji refrenowych, gdzie udział wokalistów jest ograniczony, a pierwszoplanowa rola przypada orkiestrze. Przewagę zyskuje określony typ aranżacji. Mocniej podkreślany jest rytm, choć i tu nie brak orkiestracji delikatnych, wykonań o charakterze ściszonym i kameralnym oraz tych odchodzących od typowego metrum i uwodzących melodią.
Zapraszamy do podróży przez polskie tanga lat 1[zasłonięte]935-19 - tworzone, słuchane i tańczone w przededniu wojny, która bezpowrotnie unicestwiła świat, z którego wyrastały.
Lista utworów: 1. Jak gdyby nigdy nic - Tadeusz Faliszewski 3:17 (F. Scher, J. Ryba, 1936) 2. Tak musi być - Adam Aston 3:24 (L. Buffini, 1935) 3. Ty jeszcze wrócisz do mnie - Wiera Gran 2:35 (S. Ferszko i J. Front, A. Jellin i A. Połoński, 1935) 4. Nie można wiecznie zmuszać kogoś do miłości - Tadeusz Faliszewski 3:00 (Z. Białostocki, Z. Friedwald, 1935) 5. Gdy zamknęły się drzwi- Tadeusz Jasłowski 3:05 (T. Müller, A. Lauterbach, 1938) 6. Żałuj - Adam Aston 3:01 (M. Ferszko, J. Lipski, 1936) 7. Nie wierzę ci - Mieczysław Fogg 3:03 (A. Gold, A. Włast, 1939) 8. Chmury nad Madrytem - Albert Harris 2:37 (M. Cieślakówna, J. Stefens, 1937) 9. Czerwone tango - Tadeusz Faliszewski 2:34 (F. Scher, A. Włast, 1936) 10. To ostatnia niedziela - Marian Demar 2:38 (J. Petersburski, Z. Friedwald, 1936)
|
|
|
|
|