Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POLSKIE TAŃCE LUDOWE TANIEC LUDOWY ZYGLER UNIKAT

20-03-2012, 16:32
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 24.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2198835691
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 12   
Koniec: 20-03-2012 20:19:41
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI - POLSKIE TAŃCE LUDOWE : PRZEWODNIK PO WYSTAWIE W MUZEUM ETNOGRAFICZNYM W KRAKOWIE
AUTOR - TADEUSZ ZYGLER
WYDAWNICTWO - MUZEUM ETNOGRAFICZNE, KRAKÓW 1952
WYDANIE - 1
NAKŁAD - 3000 EGZ.
STAN KSIĄŻKI - DOBRY MINUS JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM, PRZYBRUDZENIA I USZKODZENIA, GŁÓWNIE OKŁADKI) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY - ORYGINALNA, MIĘKKA
ILOŚĆ STRON - 42 + TABLICE Z ILUSTRACJAMI
WYMIARY - 20,5 x 15 x 0,6 CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - 0,117 KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. - ZAWIERA ILUSTRACJE NA OSOBNYCH TABLICACH.
KOSZT WYSYŁKI 8 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

TADEUSZ ZYGLER
POLSKIE TAŃCE LUDOWE
PRZEWODNIK
PO WYSTAWIE W MUZEUM ETNOGRAFICZNYM W KRAKOWIE
KRAKÓW 1952
ADAPTACJA DO DRUKU - DR TADEUSZ SEWERYN
MATERIAŁÓW DO SZEWCA SZCZYRZYCKIEGO DOSTARCZYŁ ZDZISŁAW SZEWCZYK
FOTOGRAFIE - MICHAŁ MASLItfSKI
MUZEUM ETNOGRAFICZNE
KRAKÓW 1952
Nakład 3000 egz





POLSKIE TAŃCE LUDOWE

powstały, kształtowały się i rozwijały na podłożu narodowym, sięgając swymi początkami w społeczeństwo chłopskich mas pracujących.
Chociaż w Polsce kultury poszczególnych klas oddziaływały na siebie i przenikały się wzajemnie, to jednak polska kultura ludowa nie uległa kosmopolitycznemu zalewowi i formalistycznemu skostnieniu, jak kultura szlachecka i dworska, oderwana od podłoża macierzystego. Dlatego też przewartościowywanie i wchłanianie potężnego nurtu twórczości ludowej w łożysko ogólno-narodowej sztuki czasów naszych jest zadaniem współczesnego pokolenia.
Na przeszkodzie właściwego oceniania polskiego folkloru tanecznego stała niedostateczna znajomość polskich tańców ludowych. Nie były one nigdy na większą skalę systematycznie zbierane i badane. Dopiero w Polsce Ludowej powołana przez Prezesa Rady Ministrów Akcja Zbierania Folkloru Muzycznego przystąpiła do prac w tej dziedzinie.
Domy Kultury i świetlice, nad którymi ogólną opiekę roztacza Departament Domów Kultury i Świetlic Ministerstwa Kultury i Sztuki, prowadzą intensywną działalność w kierunku ożywienia zespołów tanecznych, do wydobycia z zapomnienia co wartościowszych tanecznych form ruchowych i ich upowszechnienia. Wiele zespołów świetlicowych osiągnęło już wysoki poziom artystyczny, a reprezentacyjny Państwowy Zespół Pieśni i Tańca ,,Mazowsze", znany ze swych występów w wielu miejscowościach Polski, Związku Radzieckiego, Czechosłowacji i Niemieckiej Republiki Demokratycznej zdobył już powszechne uznanie dla polskich tańców
ludowych i pieśni.
W związku z odrodzeniem tańców ludowych rozwiązano w Polsce również sprawę przygotowania strojów ludowych dla zespo-
łów tanecznych. Strój, jak wiadomo, odgrywa w tańcu ogromną rolę i to nie tylko jako harmonia barw żywych, tak charakterystycznych dla różnych ziem Polski. Strój swoim krojem i rodzajem materiału wyznacza często rodzaj kroków i figur, zachęca do takich, a nie innych ruchów. Otóż dla potrzeb zespołów tanecznych, zorganizowanych przez świetlice robotnicze i chłopskie, wytwarzają w wielkich ilościach kostiumy ludowe fachowo wyszkolone szwalnie Centrali Przemysłu Ludowego i Artystycznego.
Wszystko to świadczy o opiece, jaką władze Polski Ludowej otaczają twórczość ludową oraz o wielkiej roli, jaką w polityce kulturalnej Państwa wyznacza się tej twórczości.
Pierwsza w Polsce skromna wystawa polskich tańców ludowych, urządzona przez Muzeum Etnograficzne w Krakowie, obejmuje zaledwie znikomą część tego bogactwa kilkuset tańców ludowych, jakie dziś jeszcze istnieją w terenie.
Na wystawę tę składają się najtypowsze tańce ludowe, zobrazowane w makietach, wykonanych przez art.-rzeźbiarkę Józefę Horwath-Chodacką. Przedstawione tu grupy taneczne dają nie tylko przegląd barwnej skali typów kostiumologicznych, właściwych dla poszczególnych ziem Polski, ale i realistyczne wyrażenie każdego typu tańca w jednym, ale znamiennym dlań momencie.





DESCRIPTION OF THE INDIVIDUAL DANCES.

1. Sobótka or bonfire dance is a survival of an old Slavonic pagan rite connected with the Spring celebrations. Round the bonfire, lighted by means of rubbing wood against wood, the girls form a dancing circle. They are dressed in white tunics girded with mugwort (Artemisia vulgaris) believed to possess ma-gical properties. A series of rhythmical movements and leaps forms the chief dancing element of this ancient Slavonic circle. It consists also of the jumping over the bonfire and is followed by generał merrymaking in which both young and old participate. The model of the sobótka dance was madę according to it description given by the Polish poet, Jan Kochanowski, in the XVIth century
2. Polonaise is an old stately processional dance of folk origin which formed a regular feature in many popular ceremonies and feasts. Later, in the XVIIth century, it was adopted by the Polish gentry and nobles. In the XVIIIth century it spread over most countries of Europę as a representative dance and became known by its present-day French name. The model represents the
polonaise according to its description contained in the great epic poem „Pan Tadeusz" by Adam Mickiewicz.
3. Mazur, or mazurka, is a dance in triple measure. Its charac-teristic features are the gliding step, the kneeling of the dancers, the circling of pairs lightly holding each other, and quick running passages. The dance, which originated in central Poland, became accepted in the Polish Gourt after the transfer of the capital from Gracow to Warsaw in the XVIIth century. Like the polonaise it spread over Europę about the middle of the XVIIth century as a social and stage dance.
5. Oberek is a quick, circling dance in triple measure, with characteristic kneeling figures. refrains and cries. It originally came from the Province of Mazowsze in central Poland, but has been for some time equally well known all over the territory of Poland.
6. Kujawiak comes from the province of Kujawy in central Poland, and is a dance in triple measure of moderate tempo In its various developmental istages it has many variations. Later it spread all over Poland and became a well known social dance.
7. Trojak is the most popular of all the Silesian dances. Its name is derived from the way in which it is danced, that is by three performers, one man and two women. It consists of two parts, the first in triple measure and rather slow in movement, while the second is danced in a quick even measure.
8. Przodek szamotulski or the Szamotuły „forward" dance is characteristic of the district of that name, situated near Poznań in Western Poland. In this dance the main performer is the woman who moves round her partner using various elaborate steps.
9. Szewc or the shoemaker is a dance of the craft group whose basie element is rhythmical representation of varous stages of the shoemaker?s work, such as the drawing of the shoemaker5s strap, sewing with thread, the beating of the leather with a hammer and so on.
10. Krzesany or the kindling dance is a highlanders7 dance with highly complicated steps. These consist of the characteristic striking of heels, of the stationary running with leg changing while in the
ałr as well as during the leap, stamping, striking the shin with the palm of the opposite band during the leap, etc. — but always keeping to a rhythm of two-eight and one-four.
11. Zbójnicki or the robbers dance is a very old battle dance of the pastorał tribes inhabiting the mountain districts. Men are the sole iperformers. Its characteristic features are spectacular leaps and sąuatting as well as various other figures which are meant to express fighting by means of this exciting dancing. It is widespread in the Tatra mountains and in the Podhale region, whose popula -tion lived for many centuries in dsolation from the remaining parts of the country and therefore preserved many traits of the ancient pastoralists5 culture.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.