Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POLSKIE PORTY MORSKIE SPECJALIZACJA IB 1946 UNIKAT

08-02-2014, 21:05
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 3930404805
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 4   
Koniec: 08-02-2014 20:05:41
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

WYDAWNICTWA INSTYTUTU BAŁTYCKIEGO
SPECJALIZACJA
POLSKICH PORTÓW MORSKICH
PROTOKÓŁ OBRAD ORAZ REFERATY ZGŁOSZONE NA
I. KONFERENCJĘ NAUKOWEJ KOMISJI MORSKIEJ
INSTYTUTU BAŁTYCKIEGO W BYDGOSZCZY
14 15. VI. 1946
1946 GDAŃSK - BYDGOSZCZ - SZCZECIN
INSTYTUT BAŁTYCKI
Prace naukowo-inlormacyjne. Seria. SPRAWY MORSKIE





SPIS TREŚCI:

PRZEDMOWA..........IX
Porządek obrad..........XV
Naukowa Komisja Morska, członkowie i współpracownicy ...........XVII
Uczestnicy I. konferencji Nauk. Komisji Morskiej
Inst. Bałtyckiego........XVII
Sekretariat konferencji........XIX
PROTOKÓŁ OBRAD I. KONFERENCJI NAUKOWEJ KOMISJI MORSKIEJ INSTYTUTU BAŁTYCKIEGO DN. 14. i 15. VI. 1946.....1
Przemówienia: dr J. Borowik, str. 3; inż. Cz. Klamer, str. 4; dr A. Wielopolski, str. 4; mgr Zb. M i ł o-będzki: ZARYS PODSTAW EKONOMICZNYCH DO ZAGADNIEŃ SPECJALIZACJI PORTÓW (Wstęp, Faktor techniczny w specjalizacji portów, Faktor ekonomiczny w specjalizacji portów, Komunikacja zaplecza z portami, Długofalowy program specjalizacji portów, Podstawowe zagadnienia dla programu długofalowego), str. 7; dyr. M. Mysłowski, str. 20; prof. T. Ocioszyński, str. 22; dyr. J. Wojnar, str. 24; dyr. J. Michalewski, str. 30, inż. W. Modliński, str. 31; dyr. W. Jastrzębowski, str. 32; dyr. J. Pański, str. 33; inż. E. Kwiatkowski, str. 34; prof. J. Rzóska, str. 42; dr J. Kulikowski, str. 43; prof. T. Ocioszyński, str. 46; kpt. K. Bartoszyński, str. 46; prof. B. Kasprowicz, str. 48; inż. St. Różański, str. 51; dyr. J. Pański, str. 53; prof. F1. Barciński, str. 53; min. dr St. Jędrychowski, str. 58; dr J. Kulikowski, str. 69; dr E. Wieczorek, str. 73; dyr. P. Blitek, str. 77; mgr Cz. Augusiak, str. 79; inż. E. Horster, str. 82; dyr. M. Mysłowski, str. 83; prof. Fl. Barciński, str. 84; inż. St. Różański, str. 85; inż. W. Tomaszewski, str. 88; dr A.' Wielopolski, str. 90; dr D. J. Tilgner, str. 91; dr Fr. Lu-becki, str. 93; dr E. Wieczorek, str. 95; min. dr St. Jędrychowski, str. 96; prof. T. Ocioszyński, str. 103; inż. Cz. Klamer, str. 108; dr J. Borowik, str. 112.
UCHWAŁY NAUKOWEJ KOMISJI MORSKIEJ INSTYTUTU Słr, BAŁTYCKIEGO............U3
REFERATY ZGf.OSZONE NA I. KONFERENCJĘ NAUKOWEJ KOMISJI MORSKIEJ INSTYTUTU BAŁTYCKIEGO DN. 14. i 15. VI. 1946 . 119
M. Mysłowski: EKSPLOATACJA POLSKICH PORTÓW
MORSKICH............ 121
Zniszczenia wojenne i początki odbudowy, str. 121; Port w Szczecinie, str. 124; Obecny stan eksploatacji portów, str. 127; Plany rozbudowy, str. 128.
K. M i c h a 1 i k : SYSTEM TRANSPORTOWO-KOMUNIKACYJ-NY ZAPLECZA JAKO CZYNNIK SPECJALIZACJI POLSKICH PORTÓW MORSKICH........131
Położenie geograficzne portów, str. 131; Zaplecze, str. 132; Połączenia kolejowe portów z zapleczem, str. 133; Połączenia drogowe, str. 136; Możliwości przewozowe linii komunikacyjnych między zagłębiem przemysłowym a portami, str. 137; Inne połączenia komunikacyjne, str. 138. T. Ocioszyński: ZAGADNIENIA ŻEGLUGOWO-MORSKIE NA TLE PROBLEMÓW SPECJALIZACJI POLSKICH PORTÓW MORSKICH...........140
Uwagi wstępne, str. 140; Udział polskiej bandery w obsłudze naszych portów, str. 141; Warunki współpracy statku z portem, str. 142; Tramping i żegluga liniowa w obsłudze masy ładunkowej, str. 143; Zagadnienie komasacji ładunków drobnicowych, str. 147; Zależność funkcjonalna między ładunkiem i tonażem, str. 150; Koncentracja ruchu liniowego w Gdyni, str. 152.
J. W o j n a r : PODZIAŁ FUNKCYJ MIĘJDZY PORTAMI POLSKIMI . ............156
Polska polityka portowa do r. 1939, str. 156; Podstawy przyszłej polityki portowej, str. 159; Rola portu szczecińskiego, str. 160; Rola portów Gdynia i Gdańsk, str. 163; Zagadnienie tranzytu, str. 165.
J. Kulikowski: GDAŃSK, GDYNIA, SZCZECIN W LALACH 1919—1939...........167
Uwagi wstępne, str. 167; Polityka niemiecka w stosunku do Gdańska i Szczecina przed r. 1919, str. 168; Ogólne linie rozwojowe w latach międzywojennych, str. 169; Struktura obrotów w portach Gdańska, Gdyni i Szczecina, str. 171; Analiza kierunków obrotu morskiego, str. 176; Ruch tranzytowy w portach, str. 179; Ruch statków wg bander, str. 180; Techniczne wyposażenie portów, str. 182; Tradycyjne kierunki rozwojowe w pracy handlowej portów, str. 185. ,
B. Wieczorek: WĘGIEL POLSKI NA TLE SYTUACJI ŚWIATOWEJ .......... .... 188
Możliwości produkcji węgla, str. 188; Zbyt węgla w kraju, str. 192; Możliwości eksportu węgla, str. 201; Węgiel jako klient portów morskich, str. 221; Wnioski, str. 227. W. Ławrynowicz: HUTNICTWO A PORTY MORSKIE 231
P. Blitek: PRZEŁADUNEK PRODUKTÓW PŁYNNYCH str
W PORTACH POLSKICH.........236
Uwagi wstępne, str. 236; Bazy zbiornikowe w porcie gdańskim, str. 237; Bazy zbiornikowe w porcie gdyńskim, str. 239; Bazy zbiornikowe w porcie szczecińskim, str. 240; Stan posiadania baz składowych w trzech portach, str. 241; Przewidywany wolumen obrotów morskich w zakresie produktów płynnych, str. 243.
Cz. A u g u s i a k : PERSPEKTYWY ZWIĄZKU GOSPODARCZEGO LEŚNICTWA I ROLNICTWA ORAZ OPARTYCH O NIE PRZEMYSŁÓW Z POLSKIMI PORTAMI MORSKIMI ' ..............245
Uwagi ogólne, str. 245; Leśnictwo i przemysł drzewny str. 246; Rolnictwo, str. 251.





PRZEDMOWA

Gdy mamimy „port", pojęciem tym obejmujemy nie tylko urządzenia techniczne dla przeładunku towarom; jednocześnie mnmy na myśli jakieś zupełnie konkretne zjamisko gospodarcze, mające sobie tylko właściwą treść, swój własny zasiąg.. Nie ma portów do siebie podobnych. Nawet gdy przed wojną porty Gdańsk i Gdynia obsługiwały to samo zaplecze —- różniły się jednak od siebie pod wielu istotnymi wzglądami, inaczej mówiąc każdy z tych portów posiadał swoje własne oblicze, którego istotą stwierdzała nie tyłko dociekliwa analiza obrotów portowych i struktury społeczno-gospodarczej, ale nawet ogólnikowe zaznajomienie sią z autopsji z tym, jak wyglądał port i co sią w nim działo. Tych zasadniczych różnic między Gdynią a Gdańskiem nie mógł przysłonić wytoczony przez Gdansk na forum Ligi Narodów „spór o Gdynię", który był me uzasadnioną gospodarczo pretensją niemieckich menerów politycznych o to. że Połska, rozbudowując Gdynią, tym samym wymiera wpływ na Gdańsk. Dojrzewająca przed wojną, a realizowana obecnie koncepcja wspólnoty portowej Gdańhk — Gdynia ;o niczym nie zaprzecza idei właściwego podziału pracy miądzy te dwa porty, posiadające każdy odmienny charakter i odmienne warunki dalszego rozwoju.
Niewątpliwie istniał przed wojną pewien wyścig pracy miedzy Gdynią i Gdańskiem — dążenie do stwo-
rżenia warunkom konkurencyjnych - ale, że tak powiemy, w „smojej klasie zawodniczej". Współzawodnictwo to jednak wcale nie zmierzało do tego, żeby w dalszej perspektywie rozwojowej przejąć całość zadań swojego współzawodnika; można było jedynie stwierdzić dążenie do koncentracji usług dla określonej grupy towarów w tym porcie, który dawał szczególnie pomyślne warunki. Tak np. rzecz się miała w odniesieniu do bawełny i niektórych artykułów drobnicowych w Gdyni, m. in. również id stosunku do siedzi solonych, które całkowicie niemal zostały przeniesione z Gdańska do Gdyni. Inaczej natomiast przedstawiała się sprawa stosunku zarówno Gdyni jak i Gdańska do portów konkurencyjnych niemieckich, szczególnie do Szczecina. Dążyło się wówczas wyraźnie do odebrania mu ładunków. Dzisiaj, gdy Szczecin znalazł się w granicach Polski, jako 3-ci wielki port obok Gdyni i Gdańska, upada kwestia konkurencji — powstaje natomiast zagadnienie organizacji współpracy, podziału funkcyj, inaczej mówiąc - kwestia specjalizacji poszczególnych portów, odpowiednio do wymagań zaplecza i zgodnie z ich położeniem i uposażeniem.
Gdy na początku 1945 r. znalazło się m Bydgoszczy grono specjalistów morskich w ramach t. zw. „grupy operacyjnej morskiej" i, w oczekiwaniu zajęcia Gdańska i Gdyni przez wojska radzieckie, dzieliło swój czas między pracę organizacyjną, tworzenie zrębów resortu morskiego i przygotowania techniczne do objęcia placówek morskich na Wybrzeżu — odczuło ono też potrzebę przedyskutowania zasadniczych zagadnień. Sprawa odrębności portów Gdyni i Gdańska i ich specjalizacji znalazła się wówczas na pierwszym miejscu obrad. W parą miesięcy po rozpoczęciu prac przez Biuro Odbudowy Portów, na początku sierpnia 1945 r., Dyrektor Naczelny B. O. P. inż. Szedrowicz wystosował pismo do Departamentu Morskiego, prosząc o powzięcie decyzji w sprawie przyszłej specjalizacji portów, ze względu na
niezmierną doniosłość właściwego wytyczenia linii polityki odbudowy zniszczeń na poszczególnych terenach, zależnie od tego, jakie będzie ostateczne przeznaczenie każdego z portów. Szczególnie ważna była kwestia ustalenia jakiejkolwiek polityki terenowej, wyboru magazynów i urządzeń.
Łatwiej jest jednak postawić tezę specjalizacji na podstawie żywego odczucia wątpliwości, w jakiej kolejności dokonywać odbudowę — niż dać na te wątpliwości z miejsca wyczerpującą odpowiedź, szczególnie w tym wypadku, gdy obok Gdańska i Gdyni wyłania się konieczność uwzględnienia jeszcze trzeciej niezmiernie ważnej pozycji — zadań i potrzeb portu szczecińskiego. Już w sierpniu, wrześniu i październiku r. 1945 zagadnienie specjalizacji portów stało się tematem żywej wymiany zdań między kierownictwem Departamentu Morskiego i Instytutem Bałtyckim — z jednej strony, oraz Instytutem a Biurem Odbudowy Portójo i Głównym Urzędem Morskim — z drugiej strony. Wówczas też został zarysowany program narady rzeczoznawców w Instytucie Bałtyckim na lemat specjalizacji portów, przy czym prace przygotowawcze w tej dziedzinie zostały zlecone przez Dyrekcję Instytutu w porozumieniu z Dyrektorem Departamentu Morskiego dr Wielopohkiemu, sekretarzowi naukowemu I. B. i mgr. Milobędzkiemu, delegatowi I. B. w Warszawie. Wydawało się nie tylko pożądane, ale i jedynie możliwe w pierwszym rzędzie podsumowanie faktycznego dorobku w zakresie odhudo-ioy urządzeń technicznych portu i połączeń komunikacyjnych, gdyż możliwości techniczne przeładunku są jednym ze składników bardzo istotnych charakterystyki gospodarczej portu — jego oblicza, i w pewnym stopniu przesądzają rodzaj towarów w przeładunku. Obok tego uznaliśmy za wskazane zgromadzić możliwie obfitszy materiał dla charakterystyki przedwojennych obrotów naszych trzech portów, cełem przypom-
nienia jakby przyrodzonych cech naszych trzech wielkich portów. Materiał ten pragnęliśmy zestawić z wymaganiami, jakie mcże kierować w stosunku do portów dzisiejsza polska rzeczywistość gospodarcza i na tej podstawie wyciągnąć wnioski co do najpilniejszych niezbędnych korektur w programie czysto mechanicznej odbudowy tego wszystkiego, co zostało m portach zniszczone w wyniku wojny. Można by przy tym pokusić się również o ustalenie niejako pewnej hierarchii zadań w odbudowie różnych składników wyposażenia portowego.
Tak zarysuwany plan dało się zrealizować jedynie częściowo. Mianowicie okazało się możliwe zdobycie w stosunkowo krótkim czasie jedynie materiałów odnośnie artykułów masowych naszego importu i eksportu, obecnego jak i spodziewanego w najbliższym okresie. Natomiast zgromadzenie bardziej dokładnych wiadomości co do naszego potencjału przemysłowego i rolniczego, a odpowiednio do tego ustalenie bliższe wymagań, jakie te dwie dziedziny mogą skierować w przyszłości do przeładunku portowego, szczególnie w odniesieniu do drobnicowych ładunków — wymagałoby dłuższego czasu.
Ze względu na trudności w zdobyciu materiału statystycznego oraz w znalezieniu właściwych referentów termin narady odkładało się parokrotnie, aż ostatecznie został ustalony na 14 i 15 czerwca. Początkowo zarysowany program obrad został z bardzo małymi odchyleniami utrzymany i znalazł wyraz m porządku obrad I konferencji Naukowej Komisji Morskiej Instytutu Bałtyckiego, której przebieg wraz z przedłożonymi Komisji 10 referatami jest przedmiotem niniejszej publikacji.
Publikacja niniejsza ze względów technicznych ukazuje się dopiero w 6 miesięcy po terminie omawianej konferencji, wskutek czego niektóre wypowiedzi uczestników konferencji i niektóre z przytaczanych przez nich danych należą już dzisiaj w mniejszym lub
większym stopniu do przeszłości.. Dotyczy to np. wypowiedzi na temat ośrodka dysponującego naszą flotą handlową, który w międzyczasie został już umiejscowiony w kraju; również do przeszłości należy już stwierdzenie braku ogółnopaństwowego planu gospodarczego, gdyż dziś taki plan trzyletni już posiadamy. Niemniej przeto dla stworzenia właściwego obrazu ówczesnego stanu spraw iv zakresie zainteresowań konferencji te i tym podobne momenty mają istotne znaczenie i dlatego zostały w naszym wydawnictwie zachowane.
Materiał, który zgromadziliśmy i obecnie publikujemy, a szczególnie protokół dwudniowych obrad, zakończonych szeregiem doniosłych uchwał, wyjaśnia sporo wątpliwości, łączących się z pojęciem specjalizacji portów. Jest to niewątpliwym sukcesem narady i jakby probierzem sprawności Instytutu Bałtyckiego już w pierwszym roku jego prac, po F-letniej przerwie. Jest to też zachętą do kontynuowania badań w tej dziedzinie.
Pragnę na końcu zwrócić szczególną uwagę na znaczenie uchwal powziętych w wyniku obrad i będących podsumowaniem tez wysuniętych iv poszczególnych referatach, a pogłębionych w dyskusji. W uehwałach pierwszej, drugiej i trzeciej (patrz str. 113—114) podsumowana została dyskusja na temat uniwersalizmu i specjalizacji, specjalizacji krótko- i długodystansowej, jak leż zah eślone zostały ogólnikowo zaplecza geograf iczno-gospodarcze każdego z trzech wielkich portów polskich (Gdańska, Gdyni i Szczecina) oraz ich obecne oblicza pod względem realnych technicznych możliwości Natomiast uchwały druga, piąta, szósta i ósma (patrz str. 114—118) zakreślają bardzo wyraźny program dalszych poszukiwań, mających wyświetlić możność optymalnego wykorzystania poszczególnych portów w ramach planowej gospodarki narodowej. Uchwała zaś siódma zaleca terminowe przeprowadzenie badań szczególnie ważnych zagadnień obsługi przeładunkowej i tranzytowej ładun-
ków drobnicowych i zakreśla dokładnie program tych badań, które ma podjąć Instytut Bałtycki w porozumieniu z Instytutem Śląskim oraz instytucjami gospodarczymi na Śląsku, To, że w naradzie wzięto udział, poza członkami Naukowej Komisji Morskiej, jeszcze 25 przedstawicieli różnych władz, instytucyj naukowych i gospodarczych z Ministrem Żeglugi i Handlu Zagranicznego oraz Delegatem Rządu do Spraw Wybrzeża na czele wreszcie to, że oprócz 10 referentów m dyskusji wzięli udział 23 uczestników narady - nadaje szczególną wagę i jakby najwyższą sankcję programowi ujętemu w wymienionych uchwałach, a zmierzającemu do właściwego ujęcia problemu.

Dr Józef Borowik






PORZĄDEK OBRAD
Powitanie uczestników konferencji przez dr Józefa B o-rowika, dyrektora Instytutu Bałtyckiego.
Zagajenie obrad przez inż. Czesława Klarnera, przewodniczącego Komisji.
Sprawozdanie z prac przygotowawczych do I konferencji Naukowej Komisji Morskiej — przez dr Alfreda Wielopolskiego, sekretarza naukowego Instytutu Bałtyckiego.
dnia 14. VI. 1945 r.
1. Referat wstępny: Zarys podstaw ekonomicznych do zagadnienia specjalizacji portów — Mgr Zbigniew Miłobędzki.
2. Eksploatacja polskich portów morskich — Dyr. Mieczysław Mysłowski.
3. System transportowo-komunikacyjny zaplecza jako czynnik specjalizacji polskich portów morskich — Mgr K. M i c h a 1 i k.
4. Zagadnienia żeglugowo-morskie na tle problemów specjalizacji polskich portów morskich — Prof. Tadeusz Ocioszyński.
5. Rozdział funkcyj między portami polskimi — Dyr. Jan W o j n a r.
dnia 15. VI. 1946 r.
1. Gdańsk, Gdynia, Szczecin w latach 1919—1939 — Dr Józef Kulikowski.
2. Węgiel polski na tle sytuacji światowej — Dr Edward Wieczorek.
3. Hutnictwo a porty morskie — Mgr W. Ł a w r y n o-w i c z.
4. Przeładunek produktów płynnych w portach polskich — Dyr. Piotr B 1 i t e k.
5. Perspektywy związku gospodarczego leśnictwa i rolnictwa oraz opartych o nie przemysłów z polskimi portami morskimi — Mgr Czesław A u g u s i a k.
6. Dyskusja.
7. Streszczenie dyskusji.
8. Odczytanie i przyjęcie wniosków.
NAUKOWA KOMISJA MORSKA
Członkowie i współpracownicy
Mgr Cz. Augusiak Mgr IV. Łamrijnowicz
Prof. Fl. Barciński Mgr K. Michalik
Dyr. P. Blitek Mgr Zb. Miłobędzki
Dyr. W. Jastrzębowski D/yr. M. Mysłomski
Prof. B. Kasprowicz Prof, T. Ocioszyńskl
Inż.. Cz. Klamer Dr E. Wieczorek
Dyr. J. Kulikoroski Dyr. J. Wojnar Inż. E. Kioiatkomski
UCZESTNICY I. KONFERENCJI NAUKOWEJ KOMISJI MORSKIEJ INSTYTUTU BAŁTYCKIEGO
Mgr Cz. Augusiak, Zarząd Państw. Nieruch. Ziemskich, Poznań.
Prof. Fl. Barciński. Akademia Handlowa, Poznań.
Kpt. K. Bartoszyński, Del. Rządu dla Spraw Wybrzeża, Szczecin.
Dyr. P. Blitek, Centrala Produktów Naftowych, Sopot.
Inż. P. Bornas,Biuro Odbudowy Portów, Wrzeszcz.
Dyr. dr J. Borowik, Inst. Bałtycki.
Dyr. dr R. Dmoćhowski, Państw. Inst. Nauk. Gosp. Wiejskiego, Bydgoszcz.
Dr R. Flcszaroroa, Min. Spraw Zagr.
Inż. W. Cintyłlo, D. O. K. P., Gdańsk.
Dr II. Hieb-Koszańska,lnst. Bałtycki.
Inż. E. Horsier, Centrala Żelaza i Stali, Oliwa.
Dyr. dr B . Jastrzębowski, Min. Żeglugi i Handlu Zagr.
Inż. W. Jaroorski, Min. Żeglugi i Handlu Zagr.
Min. dr St. Jęchrychamski. Min. Żeglugi i Handlu Zagr. Radca L Karnkoroski, Min. Żeglugi i Handlu Zagr. Prof. B. Kasprowicz, Akademia Handlowa, Poznań. Inż. Cz. Klamer, Zw. Izb Przemysł.-Handlowych, Warszawa.
KpL Kokol, Centr. Biuro Taryf.-Rozrach. P. K. P.
Inż. St. Kolberg, Min. Żeglugi i Handlu Zagr.
Dr J. Kulikomski, Morski Instytut Rybacki, Gdynia.
St. Kulski, Dcl. Rządu dla Spraw Wybrzeża.
Inż. E. KruiatkoTvski, Delegat Rządu dla Spraw Wybrzeża.
Red. J. Lewandoroski, Inst. Bałtycki.
Dr Fr. Lubécki, Gen. Inspektorat Rybołówstwa Morskiego, Sopot.
Dyr. J. Miehalemski, Główny Urz. Morski.
Mgr K. Michalik, Min. Komunikacji.
Mgr Zb. Milobędzki. Delegat Inst. Bait., Warszawa.
Inż. W. Modiiński, D. O. K. P., Gdańsk.
St. Monseu, Inst. Bałtycki.
Dyr. M. Mysłowski, Del. Rządu dla Spraw Wybrzeża.
Prof. T. Ocioszynski, Inst. Bałtycki.
Dyr. II. Ol Sienkiewicz, Min. Żeglugi i Handlu Zagr
Dyr. J. Fański,Min. Żeglugi i Handlu Zagr , Dep Morski
Mgr M. Pisarek, Inst. Bałtycki.
Inż. St. Różański, Reg. Urząd Plan. Przestrzeń., Sopot.
Prof. dr J. Rzóska, Akademia Handlowa, Poznań.
Inż. L. Skibniewski, Państw. Inst. Hydr. Meteor.
B. Srocki, Inst. Bałtycki.
Dr D. Tilgner, Państw. Inst. Nauk. Gosp. Wiejsk., Bydgoszcz.
Inż. W. 7 omaszewski, Biuro Odbudowy Portów Gdańsk. Inż. St. 7 ychoniemicz, Zarząd Dróg Wodnych, Bydgoszcz. Dr E. Wieczorek, Centralny Zarząd Przemysłu Węglowego. Katowice.
Dr A. Wielopohki, Inst. Bałtycki. !.. Wilczyński, Centr. Biuro Taryf.-Rozrach. P. K. P. Dyr. J. Wojrmr, Min. Żeglugi i Handlu Zagr. Dyr. T. Wymcki, Główny Urz. Morski. Mgr K. Zabcklicki,lnst. Bałtycki.
SEKRETARIAT I BIURO KONFERENCJI
M. Biernacki M. Boczkowska Dr M. Boduszyńnka Mgr A. Bukowski M. Dmochowska M. Fedunowa
A. Herdinowa Mgr T. Lippomanotva Mgr I. Okoniówna Mgr K. Sajkiewiczómna Inż. Ant. Wielopohki



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.