Zbigniew Osiński
Polskie kontakty teatralne z Orientem w XX wieku. Część druga: Studia
stron:320
format: 165x195
Druga część opracowania poświęconego polskim kontaktom z teatrami azjatyckimi. Część pierwsza zawiera szczegółową kronikę, dokumentującą wizyty twórców i zespołów z Chin, Japonii, Indii czy Indonezji w Polsce. Studia zebrane w niniejszym tomie obejmują takie zagadnienia, jak: polska recepcja opery pekińskiej i japońskiego teatru nō, wizyty zespołów kabuki i współczesnej „opery dziewczęcej” Takarazuka. Szczególnie uważnie przygląda się Zbigniew Osiński temu, jaki stosunek do kultur Orientu miał Jerzy Grotowski i jak jego zainteresowanie Wschodem objawiało się w spektaklach Teatru Laboratorium.
W przyszłości planowane jest wydanie części trzeciej – antologii polskich tekstów o różnych formach teatrów orientalnych.
SPIS RZECZY
WPROWADZENIE. PROBLEMY RECEPCJI TEATRÓW
ORIENTALNYCH 5
MEI LANFANG, LEGENDA OPERY PEKIŃSKIEJ 49
POLSKA RECEPCJA TEATRU NO-93
WIZYTA ZESPOŁU KABUKI W ROKU 1931 123
TAKARAZUKA. KONTEKSTY WIZYTY W ROKU 1938 147
GROTOWSKI I TEATR LABORATORIUM WOBEC KULTUR
ORIENTU 165
GROTOWSKI I JEGO TEATR LABORATORIUM WOBEC
KULTUR ORIENTU. PO TRZYDZIESTU LATACH 207
PRZYPISY 251
WYBRANA BIBLIOGRAFIA 287
NOTA EDYTORSKA 307
INDEKS OSÓB 308