Druga książka poświecona dorobkowi polskich konstruktorów pojazdów samochodowych, rolniczych ciągników kołowych i motorowerów po drugiej wojnie światowej. Opisano 122 pojazdy produkowane seryjnie i prototypowe. Są wśród nich zarówno pojazdy, które czasami można jeszcze spotkać na polskich drogach, jak też zupełnie zapomniane samochody osobowe, mikrobusy i autobusy, samochody dostawcze i ciężarowe, samochody specjalne i specjalizowane, zestawy ciągników siodłowych z naczepami, ciągniki rolnicze, motocykle, skutery i motorowery.
Od Autora 7 Rozdział 1 SAMOCHODY OSOBOWE 9 Syrena 104 (prototyp) 9 Syrena Kombi (prototyp) 11 Syrena 102 13 Syrena 102 S 16 Syrena 103 18 Syrena 103 S 20 Alfa, Beta i Delta (prototypy) 21 Syrena 110 (prototyp) 23 Warszawa 203 (prototyp) 25 Warszawa 202 26 Warszawa 203 29 Warszawa 204 31 Warszawa 210 (prototyp) 32 Warszawa 203 Taxi 35 Warszawa 203 K 36
Rozdział 2 AUTOBUSY I MIKROBUSY 38 Mikrobusy 38 Nysa San N-61 M/M Tropic 38 Nysa N-63 M (prototyp) 40 Nysa 501 M/M Tropic 41 SFA-4 Alfa (prototyp) 43 Autobusy międzymiastowe 45 San H-25 A 45 San H-25 A/64 48 San H-27 A 49 Autobusy miejskie 50 San H-25 B 50 San H-27 B 51 Jelcz 272 Mex 52 Jelcz MPA-62 56 Jelcz AP-02 57 Autobusy turystyczne 58 SFA-2 (prototyp) 58 SFA-3 (prototyp) 60 Odra 042 (prototyp) 61 Jelcz MAT Oławka (prototyp) 63 Jelcz 014 Lux 64
Rozdział 3 SAMOCHODY CIĘŻAROWE I DOSTAWCZE 66 Samochody dostawcze 66 Warszawa 202 P 66 Warszawa 203 P 67 Warszawa 204 P 68 Żuk A-13 69 Samochody ciężarowe 70 Star 25 HDS-1 70 Star 25 Tropic 73 Star 25 L Combi 12 74 Star 27 75 Star 27 L 77 Star 200 IWP/633 (prototyp) 78 Star A-200 (prototyp) 79 Star A-83 6x4 (prototyp) 81 Star A-83 6x2 (prototyp) 83 Star A-830 6x2 (prototyp) 83 Star A-88 6x2 (prototyp) 84 Star 25 M1 86 Żubr A-80/62 88 Żubr II (prototyp) 92 Star 660 M1 93
Rozdział 4 SAMOCHODY SPECJALIZOWANE I SPECJALNE 97 Samochody samowyładowcze 97 Star W-25 M1 97 Star 3W-27 (prototyp) 98 Tur (prototyp) 100 Furgony ogólnego przeznaczenia 101 Warszawa 201 F 101 Nysa N-63 F/T (prototyp) 103 Warszawa 203 F/204 F 104 Nysa 501 F 105 Nysa 501 T 106 Żuk A-05 107 FSC B-40 (prototyp) 109 Star 25 N (94, 95, 96, 97) 110 Furgony specjalizowane 112 Żuk A-03 PTHW-2 Pieczywo 112 Star 25 PTHW-2 Pieczywo 113 Żuk A-08 PTHW-1 Pieczywo (prototyp) 114 Star 25 N Meble 115 Star 25 L N-38 116 Żuk A-03 PTHW-2 Odzież (prototyp) 118 Nysa NC-62 119 Star 25 L Renifer 120 Żubr A-80 Mielec 122 Samochody do przewozu cieczy 123 Star 25 WZBUCh 123 Ciągniki siodłowe 124 Star C-25/K-26 (prototyp) 124 Star C-27 125 Żubr A-80 C 126 Samochody służby zdrowia 127 Nysa San N-61 S/S Tropic 127 Star 25 LS 128 Warszawa 202 S 129 Warszawa 202 A/203 A 130 Nysa N-63 S (prototyp) 132 Nysa 501 S/S Tropic 132 Samochody do oczyszczania miast i dróg 134 Star 25 SM-2 Bajadera 134 Star 25 PS-5 135 Star 25 SM-4 136 Star 25 SK-2 138 Star 27 SW-1 139 Samochody do celów kulturalno-oświatowych 140 Nysa N-61 K 140 Nysa N-63 P (prototyp) 141 Nysa 501 K 142 Samochody warsztatowo-naprawcze 143 Star 25 WPK-2 143 Star 25 L PM 144 Samochody do transportu masy betonowej 145 Star 25 MSH-2 145 Żubr A-80 BS-41 147 Żurawie samochodowe 148 Star 25 ŻS-4 (prototyp) 148 Star 66 ŻSH-6 K 149 Żubr A-80 ŻSE-10 (prototyp) 151
Rozdział 5 ZESTAWY CIĄGNIKÓW SIODŁOWYCH Z NACZEPAMI153 Star C-27 z naczepą D-60 B 153 Star C-25 S z naczepą CN-61 154 Żubr A-80 C z naczepą CNŻ-11 156 Star C-27 z naczepą NB-6 158 Tatra 138 NT z naczepą ND-160 159
Rozdział 6 CIĄGNIKI ROLNICZE 161 Ursus C-328 161 Ursus C-4011 164
Rozdział 7 MOTOCYKLE I SKUTERY 167 Motocykle 167 WSK Sarenka (prototyp –1962) 167 WFM M-06 S-34 169 WSK M-15 Sarenka (prototyp – 1963) 171 WSK M-06-64 173 WSK M-19 Kos (prototyp) 175 WFM M-06 S-01 Z1 178 SHL M-11/M-11 Lux 179 WFM M-16 Tarpan (prototyp) 182 SFM M-13 Junak (prototyp) 183 SFM M-14 Iskra (prototyp) 185 Skutery 187 WFM Osa Ł-13 (prototyp) 187 WFM M-52 Osa 189 WFM M-52a Osa (prototyp) 191 WFM M-55 (prototyp) 193
Rozdział 8 MOTOROWERY 195 Komar MR-231 195 Komar MR-232 197
Wykaz pojazdów w ujęciu chronologicznym 200 Bibliografia 202
|
Dr hab. inż. Andrzej Zieliński - absolwent Wydziału Maszyn Roboczych i Pojazdów Politechniki Warszawskiej. Wieloletni pracownik Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, pracownik naukowy Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej. Specjalista w zakresie zagadnień związanych z projektowaniem nadwozi samochodowych oraz rozwojem konstrukcji pojazdów samochodowych w ujęciu historycznym, a zwłaszcza dorobkiem polskich konstruktorów w tej dziedzinie. Autor kilku książek i wielu artykułów w prasie fachowej i popularyzatorskiej.
Od Autora
Nasz kraj nigdy nie należał do motoryzacyjnych potęg, ale ma jednak swój dorobek w tej dziedzinie. Po zakończeniu II wojny światowej rozwój motoryzacji napotykał znaczne trudności, na które składały się zarówno czynniki natury technicznej, jak i niekorzystne warunki społeczno-polityczne. Należy jednak stwierdzić, że w tych trudnych warunkach powstało wiele interesujących konstrukcji pojazdów. Nieubłagany upływ czasu powoduje, że niektóre z nich popadają już w zapomnienie, a dla miłośników motoryzacji należących do najmłodszego pokolenia, są one często zupełnie nieznane.
Moje zainteresowanie techniką motoryzacyjną, a w szczególności rozwojem konstrukcyjnym polskich pojazdów, zaowocowało wydaniem w 1985 roku książki Polskie konstrukcje motoryzacyjne 1[zasłonięte]947-19, w której przedstawiłem opisy ponad 120 pojazdów. Planowano wówczas kontynuację tego opracowania, ale niewielkie zainteresowanie rynku tą książką zniechęciło zarówno Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, jak i mnie do dalszych prac w tym zakresie.
Po latach sytuacja uległa jednak istotnej zmianie. Z zadowoleniem mogę stwierdzić, że obecnie zainteresowanie historią techniki, w tym również historią polskiej motoryzacji znacznie wzrosło. W tej sytuacji można było powrócić do pierwotnych zamiarów i przedstawić Czytelnikom następną grupę polskich pojazdów, powstałych w latach 1[zasłonięte]961-19. Warto zauważyć, że w tamtym pięcioleciu powstała podobna liczba pojazdów jak we wcześniej opisanym okresie kilkunastoletnim. Świadczy to o istotnym wzroście potencjału przemysłu motoryzacyjnego. W okresie tym korzystano z dwóch licencji (Warszawa, Jelcz-Karosa), ale starano się je rozwijać i modyfikować, a nawet przygotowano własne konstrukcje, w celu ich zastąpienia.
Były wśród nich pojazdy produkowane seryjnie oraz pojazdy prototypowe, które z różnych powodów nie doczekały się wdrożenia do produkcji. W przypadku niektórych pojazdów widoczny jest przebieg ich rozwoju w dłuższym okresie (np. Syrena, Warszawa, Star).
Podczas zbierania materiałów do tej książki natrafiałem na wiele rozbieżności, zarówno w zakresie szczegółów i danych technicznych, jak też w datach różnych wydarzeń. Starałem się więc dotrzeć do najbardziej wiarygodnych źródeł, aby informacje zawarte w tej książce nie zawierały błędów.
Opisy wszystkich pojazdów umieszczono w ośmiu rozdziałach, przyjmując układ chronologiczny. Samochody osobowe, autobusy i samochody ciężarowe zgrupowano dodatkowo w ramach poszczególnych „rodzin”.
W zamieszczonych opisach pojazdów zastosowano współcześnie używaną terminologię i układ jednostek SI.
Uzupełnieniem zamieszczonych opisów są ilustracje w postaci zdjęć, rysunków, schematów i wykresów. Wiadomo, że najcenniejszymi ilustracjami są oryginalne zdjęcia tych pojazdów, ale ich odnalezienie okazało się dość trudne. W porównaniu z książką dotyczącą lat 1[zasłonięte]947-19 jest ich jednak znacznie więcej. W tym miejscu pragnę podziękować kilku osobom, które pomogły mi w kompletowaniu zdjęć do tej książki, a mianowicie: Włodzimierzowi Gąsiorkowi, Wojciechowi Karwasowi, Andrzejowi Nowosielskiemu oraz Irenie i Robertowi Steciom. Specjalne podziękowania kieruję pod adresem Arkadiusza Matlaka, który podjął się komputerowej obróbki ilustracji.
W celu zorientowania Czytelników w liczbie modeli ukazujących się w poszczególnych latach, na końcu książki zamieściłem spis przedstawionych w niej pojazdów, w układzie chronologicznym.
Mam nadzieję, że książka ta, stanowiąca kontynuację wcześniejszego opracowania z 1985 roku, zainteresuje szerokie grono Czytelników i przyczyni się do lepszego poznania dorobku naszych specjalistów w zakresie konstrukcji pojazdów.
Andrzej Zieliński
Bielsko-Biała, czerwiec 2007 r.