Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Polskie Damy Bluesa - Antologia Polskiego Bluesa

01-10-2014, 0:12
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29 zł     
Użytkownik 4everMusic
numer aukcji: 4626958073
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 7   
Koniec: 01-10-2014 00:03:55

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Liczba płyt w wydaniu: jedna
Opakowanie: w folii
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Polskie Damy Bluesa - Antologia Polskiego Bluesa
image

Na przełomie lat 70. i 80. ubiegłego wieku opinie muzycznych recenzentów podzielił po połowie dylemat, komu przyznać miano ,,pierwszej damy polskiego bluesa”: część opowiadała się za uhonorowaniem nim Martyny Jakubowicz, część skłaniała się ku Elżbiecie Mielczarek. Martyna Jakubowicz zaczynała karierę od muzyki folk i amerykańskiej ballady wielkomiejskiej, w okresie występów w duecie z Januszem Krzycholikiem, kameralnych recitali z Rafałem Rękosiewiczem, czy pierwszych nagrań radiowych pozostawała blisko bluesowej estetyki, współpracując z Andrzejem Nowakiem skłaniała się w stronę blues- a nawet heavy-rocka (płyta ,,Maquillage”), z Januszem Hnatowiczem czerpała z brzmienia Dire Straits (płyty ,,Bardzo groźna księżniczka i ja”, ,,Wschodnia wioska”), z Wojciechem Waglewskim nie stroniła od stylistycznych inklinacji (,,Patchwork”, ,,Dziewczynka z pozytywką Edwarda”). Blues, owszem, był zawsze w tych przedsięwzięciach obecny, często jednak stanowił jedynie punkt wyjścia do artystycznych poszukiwań. I tak jest do dzisiaj, kiedy artystka w towarzystwie młodych muzyków i w anturażu dość nietypowego instrumentarium (gitara akustyczna, bas, akordeon, skrzypce) konsekwentnie podąża własnym muzycznym szlakiem. Jej konkurentka do tytułu ,,pierwszej damy”, Elżbieta Mielczarek, hołdowała konwencji wiejskiego bluesa. Los obdarzył ją głosem o frapującej barwie, jakby naturalnie predestynującym do uprawiania bluesowej wokalistyki spod znaku Billie Holiday, Mamie Smith, Carmen McRae, Niny Simone. Mielczarek osiągnęła ogólnopolski rozgłos w 1982 roku nagraniem ,,Poczekalnia PKP”, po czym sformowała zespół akompaniujący z Janem ,,Kyksem” Skrzekiem na harmonijce oraz akustycznymi gitarzystami – Piotrem Rucińskim i Piotrem Majewskim. Nagrany w tym składzie longplay „Blues Koncert”, stanowiący rejestrację występu w warszaw-skim klubie Akwarium w październiku 1983 roku, jest do dziś jednym z najważniejszych dokumentów fonograficznych w historii polskiego bluesa. Elżbieta Mielczarek współpracowała jeszcze z muzykami jazzowymi, m.in. Wojciechem Karolakiem, Cze-sławem „Małym” Bartkowskim, Zbigniewem Wegehauptem. Właśnie z tamtego okresu pochodzi nagranie ,,Easy Money” z koncertu w Starej Prochowni w Warszawie. Nie wiadomo, kto je zarejestrował, któregoś dnia, po latach, ktoś nieznajomy po prostu wręczył Eli płytę... Później Elżbieta Mielczarek niespodziewanie usunęła się w cień. Po kilkunastoletnim pobycie za granicą, zdecydowała się na come back z towarzyszeniem Śląskiej Grupy Bluesowej. W 2005 roku została wokalistką roku w plebiscycie kwartalnika ,,Twój Blues”. W połowie lat 80. największe nadzieje z nielicznego grona rodzimych wokalistek bluesowych pokładano w Monice Adamowskiej. Solistka pruszkowskiej formacji Joy Band dała się zapamiętać singlem ,,To był fajny facet / Wielkie czarne auto” oraz występami z zespołem Dżem. Uwagę zwróciła również utalentowana wokalistka Liliana Chyczyńska, której ślad współpracy z grupą Browar Łomża zapisany został na składankowej kasecie „Blues po polsku, vol. 1”. Rozpoczętą w tamtych latach przygodę z bluesem kontynuuje z powodzeniem Edyta Pietrzykowska-Zaitz. Ta mała ciałem, ale wielka głosem dziewczyna była solistką zespołów TNT i Koko Band, prowadzonych w Kępnie przez jej późniejszego męża, Jacka Zaitza. W 1993 r. zespół rozwiązał się, zaś lider – w ucieczce przed grożącym mu aresztem w związku z uchylaniem się od zaszczytnej służby wojskowej – schronił się w Wielkiej Brytanii. Wyjazd Jacka za granicę, a jego tropem Edyty, bynajmniej nie oznaczał zerwania z muzyką. Wręcz przeciwnie – z biegiem czasu muzyczne małżeństwo poczynało sobie coraz śmielej w hermetycznym blueso-wym światku Londynu. Dziś „The Snake” (to pseudonim Jacka) oraz „Queen Bee” (to Edyta) mają już tam ugruntowaną pozycję. Lata 90. były okresem posuchy na poletku rodzimych bluesowych piosenkarek. Większy rozgłos udało się zdobyć jedynie Marzenie Tarnowskiej – utalentowanej wokalistce łódzkiego Side Road, bardziej znanej z go-ścinnego udziału w nagraniach Sławka Wierzcholskiego. Flirty z bluesem innych śpiewających pań miały naj-częściej incydentalny charakter, np. Patrycji Goli z Monkey Business, Lory Szafran z Wielką Łodzią czy Małgorzaty Ostrowskiej z Dżemem. Znacznie bogatszy w tej dziedzinie okazał się początek XXI wieku. Głosowe predyspozycje debiutujących w tym czasie pań stworzyły rozpięty wachlarz wokalnych barw i odcieni. Dzięki współpracy z grupą Leszka Cichońskiego w bluesowym światku dała się poznać Anika, określana jako ,,połączenie Janis Joplin i Arethy Franklin”, zwyciężczyni plebiscytu kwartalnika ,,Twój Blues” w kategorii wokalistka roku 2002. Na bluesowych estradach pojawiła się laureatka telewizyjnego ,,Idola” Ola Łysiak, dziewczyna z głosem o sile dynamitu i typo-wo rockowym zacięciu, obecnie solistka grupy Riders, która ciągle nie może wykazać się artystycznym dorob-kiem na miarę godną swego talentu. Od Jesieni z Bluesem’ 2001 sukcesywnie umacnia pozycję w branży rozmiłowana w bluesie, gospel, jazzie i soulu Magda Piskorczyk, trzykrotna (2003, 2004, 2006) wokalistka roku w rankingu pisma ,,Twój Blues”. W 2007 roku miano najlepszej polskiej pieśniarki bluesowej odebrała jej Karolina Cygonek, frontmanka formacji ToMi Blues Kapela, której sercu nie mniej bliskie od bluesa jest śpiewanie jazzu. Piosenką ,,Galaktyka marzeń” Karolina przekonuje, iż równie dobrze czuje się w utworach o intrygującej fakturze muzycznej i niepokojącym klimacie. Coraz większe uznanie zdobywa także Aneta Sumara, stylowa wokalistka śląskiej grupy Zbig Band. Od kilku lat w rankingach bluesowych i jazzowych wokalistek notowana jest Anna Heron, reprezentantka trójmiejskiej sceny jazzowej i bluesowej, laureatka wielu konkursów wokalnych. Ania z równym powodzeniem śpiewa bluesa, klasyczny jazz, balladę, soul i funky, zaś różnorakie źródła jej muzycznych inspiracji nawiązują do twórczości Janis Joplin, Billie Holiday, Sarah Vaughan. Programowo na żeński głos na froncie kapeli postawił zespół Szulerzy. W tym roku męskie szeregi muzyków z Inowrocławia zasiliła już trzecia z kolei wokalistka. Załączony do tego zbioru utwór dokumentuje okres współpracy z drugą z nich, Aleksandrą Więtczak. Różnorodne stylistycznie oblicze – od surowego bluesa Delty, poprzez melodyjnego bluesa z Piedmontu, po piosenki wodewilowe – ukazuje swoim śpiewem Ida Zalewska, wokalistka grupy Terraplane. Rejony akustycz-nego bluesa w towarzystwie grupy Blue Sounds penetruje także Joanna Karkoszka, często bardzo osobista w tekstowym przekazie swoich piosenek. Tu ciekawostka: Blue Sounds, jako pierwszemu i jedynemu wykonawcy w historii polskiego bluesa, kontrakt na wydanie płyty zaproponowała japońska wytwórnia BSMF Records. Krążek pod nowym tytułem ,,To Be Honest, It's All Because Of Love...’’ został wytłoczony w Azji, opisany po japońsku i angielsku, zaś zawarta na nim muzyka została na nowo zmiksowana i zremasterowana. Od poezji śpiewanej rozpoczęła swoją muzyczną podróż Joanna Pilarska, utalentowana artystka z Wielko-polski, z dużą wrażliwością poruszająca się w obszarze wytyczonym przez bluesa z elementami folku i country oraz... piosenkę turystyczną. To ostatnie nie powinno jednak specjalnie dziwić zważywszy, iż zespół akompaniujący Joasi nowi nazwę Na Drodze. W zestawie utworów, które złożyły się na tę płytę, nie może zabraknąć Miry Kubasińskiej. Wszak Mira to solistka grupy Breakout, Breakout to Tadeusz Nalepa, a Nalepa to blues. Ta naturalna, zdałoby się, dedukcja nie jest tu jednak w pełni uprawniona. Kubasińska z dużą wprawą poruszała się w kręgu rocka, ballady, piosenki poetyckiej, czy w klimatach bliskich psychodelii. Przypisanie jej do nurtu bluesowego było bardziej zasługą swoistości kompozycji Tadeusza Nalepy, niźli jej wokalnej proweniencji. A że blues wyzierał niemal ze wszystkich dźwięków Nalepy, siłą rzeczy był i obecny w śpiewie Miry. Wokalistka zniknęła ze sceny pod koniec działalności zespołu Breakout, by powrócić na nią dopiero kilkanaście lat później dzięki muzycznemu – i duchowemu – wsparciu duetu After Blues. Kiedy w 2005 roku przymierzała się do nagrania pierwszej po wielu latach płyty, jej plany przerwała nagła śmierć. Z nowego mate-riału Mira pozostawiła po sobie zaledwie trzy piosenki: ,,Zobacz jak pięknie” z zespołem After Blues oraz ,,Czy warto było” i ,,Mira-cle” z grupą KG Band. Słychać w nich, że wraz z wiekiem jej głos nabrał bluesowej barwy, a wokalna interpretacja potrafi zabrzmieć niczym przejmująca skarga. ,,Czy warto było kochać ciebie” – śpiewa Mira w utworze, który trafił do tego zbioru. I odpowiada: ,,Wiem, warto było... moja muzyko”.
Mariusz Szalbierz

1. Marzena Tarnowska - Polski blues 2.46
(S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Marzena Tarnowska – śpiew
Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa:
Sławek Wierzcholski – harmonijka
Piotr Dąbrowski – akustyczna gitara basowa
Marek Dąbrowski – gitara akustyczna
Witold Jąkalski – slide;
gościnnie: Henryk Szopiński - akordeon
Nagranie z płyty ,,Zawsze wygra blues”
(Pomaton EMI, 2000)

2. Ela Mielczarek - Easy Money 2.28
(R. L. Jones)
Elżbieta Mielczarek – śpiew
Zbigniew Wegehaupt – kontrabas
Zbigniew Brysiak - instr. perkusyjne
Nagranie zrealizowano 19.04.1984 r.
podczas koncertu w Starej Prochowni w Warszawie.

3. Aneta Sumara - Puste słowa 3.54
(J. Trefon / J. Trefon)
Zbig Band:
Aneta Sumara – śpiew
Krzysztof Święcicki – gitara
Jacek Trefon – gitara
Robert Sitko – gitara basowa
Artur Trojanowski – instr. klawiszowe
Zbigniew Kadłubiec - perkusja
Nagranie z płyty promocyjnej ,,Wyścig do marzeń”,
zrealizowanej na przełomie lipca i sierpnia 2006 roku w studio MAQ Records w Wojkowicach

4. Martyna Jakubowicz - Blues 4 rano 4.02
(M. Jakubowicz / M. Jakubowicz)
Martyna Jakubowicz – śpiew
Wojciech Waglewski – gitary
Jan Pospieszalski – kontrabas
Radosław Maciński – perkusja
Józef Gralak – trąbka
Nagranie z płyty ,,Tribute to Eric Clapton’’
(Polton, 1995)

5. Karolina Cygonek - Galaktyka marzeń 3.38
(E. Miller / P. Iłżański)
ToMi Blues Kapela:
Karolina „Kara” Cygonek – śpiew
Tomek ,,Tomi” Miturski – gitara akustyczna
Artur ,,Arczi” Hołuszko – mandolina
Andrzej ,,Chochoł” Hoglich – gitara basowa
Zbigniew ,,Benek” Zagóra – perkusja
Nagranie zrealizowano 2-4 lipca 2008 r. w Warszawie

6. Edyta Zaitz - Me Be 5.26
(E. Zaitz / E. Zaitz)
Q. Bee:
Edyta ,,Q.Bee” Zaitz – śpiew
Jacek Zaitz – gitara
Jeff Walker – gitara basowa
Tim Richards – instr. klawiszowe
Rob Eyers – perkusja
Kenneth Barry i J. B. Rose - chórki
Nagranie z płyty ,,Beecoming”
(Snakestone Records, 2002)

7. Magda Piskorczyk - All of Me 3.25
(G. Marks / S. Simons)
Magda Piskorczyk – śpiew, aranżacja
Aleksandra Siemieniuk – gitara akustyczna
Arkadiusz Osenkowski – saksofon tenorowy
Maksymilian Ziobro – perkusja
Roman Ziobro – kontrabas
Nagranie z płyty ,,Magda Live", dokumentującej
koncert w RGstudio Radia Gdańsk 01.12.2006 r.
(Artgraff, 2008)

8. Anika - Voodoo Chile 3.52
(J. Hendrix)
Anika – śpiew
Guitar Workshop:
Leszek Cichoński – gitara
Włodek Krakus – gitara basowa
Andrzej Ryszka – perkusja
gościnnie: Stan Skibby – gitara, śpiew
Nagranie z płyty ,,Thanks Jimi”
(TOMI, 2001)

9. Joanna Karkoszka - Z pewnością nie ty 2.58
(P. Dąbrzalski / J. Karkoszka)
Blues Sounds:
Joanna Karkoszka – śpiew
Aleksandra Siemieniuk – gitara akustyczna, dobro
Tomasz Karkoszka – instr. perkusyjne
Nagranie z płyty ,,Tak naprawdę, to wszystko z miłości...”
(Flower Records, 2006)

10. Aleksandra Więtczak – Koniec z końcem 4.29
(M.Szulkowski / Z. Szulkowski)
Szulerzy:
Aleksandra Więtczak – śpiew
Marcin Szulkowski – gitara
Michał ,,Cielak” Kielak – harmonijka
Paweł Urowski – gitara basowa
Miłosz Szulkowski – perkusja
Nagranie z płyty ,,Pilnuj się!”
(Flower Records, 2005)

11. Ida Zalewska - Careless Love 5.01
(W. C. Handy)
Terraplane:
Ida Zalewska – śpiew
Maciej Malczyszyn – gitara hawajska
Bartosz ,,Boruta” Łęczycki - harmonijka
Nagranie zrealizowano w lutym 2007 r. w ,,DBX Studio" w Warszawie

12. Ola Łysiak - Droga 4.01
(M. Blin / G. Kuks / W. Szczyrba)
Riders: Ola Łysiak – śpiew
Grzegorz Kuks – gitara
Mietek Jurecki – gitara basowa
Wiesław Szczyrba – perkusja
Nagranie zrealizowano 31 lipca 2005 r.
podczas Festiwalu im. Ryśka Riedla ,,Ku przestrodze” w Tychach

13. Anna Heron – Nie pytaj, która godzina 4.19
(S. Wierzcholski / S. Wierzcholski)
Anna Heron – śpiew
Piotr Szerszeń – gitara
Michał Górecki – gitara basowa
Dariusz Herbasz – saksofon
Adam Drywa – instr. klawiszowe
Hanna Woźniak, Krzysztof Szczepanik - chórki
Nagranie zrealizowano w lipcu 2008 r. w studio ,,Rainbow” w Gdańsku

14. Joanna Pilarska - Jest taki świat 4.32
(A. Zawiliński / A. Zawiliński)
Joanna Pilarska & Na Drodze:
Joanna Pilarska – śpiew, gitara
Arkadiusz Zawiliński – gitara, dobro, banjo, śpiew
Grzegorz Grądalski – gitara
Roman Ziobro – gitara basowa, kontrabas
Grzegorz Zawiliński – instr. perkusyjne, tarka
Przemysław Chołody – harmonijka
Nagranie z płyty ,,Tam, gdzie zaczyn się mój świat”
(Dalmafon, 2007)

15. Mira Kubasińska - Czy warto było 3.15
(M. Lichtman, K. J. Krawczyk / M. Kubasińska, S. Macias)
Mira Kubasińska – śpiew
KG Band:
Tomasz Krawczyk – gitary;
Zbigniew Nikodemski – instr. klawiszowe
Krzysztof Jerzy Krawczyk – gitara
Nagranie z płyty ,,Miracle”
(Albatros Records, 2005)


  • Nośnik : CD
  • Opakowanie : Digipack

PŁATNOŚCI

Za pobraniem Płacisz gotówką listonoszowi, kurierowi, w urzędzie pocztowym lub punktach obioru. Zamówienia tylko do 1000 zł.Cena za dokonanie płatności za pobraniem 5 zł.

Wyjątek stanowią punkty obioru osobistego 4evermusic.pl gdzie cena pobrania wynosi 0 zł.

Przelewem Dowolny przelew - sam dokonasz przelewu, płacisz po złożeniu zamówienia.

Cena za dokonanie płatności zgodna z cennikiem usługodawcy.

WYSYŁKA

Jeżeli wpłata za zakupione przedmioty nastąpi do godz. 12.00 wysyłka następuje w tym samym dniu, natomiast jeżeli zostanie zaksięgowana po tej godzinie wysyłka nastąpi w następnym dniu roboczym.

Przesyłki wysyłane za pomocą Poczty Polskiej wysyłąne są zawsze jako polecone-priorytetowe.

Paczki wysyłane za pomocą sieci kurierskiej K-ex mają możliwość monitorowania lokalizacji.

Dokładamy starań aby Wasze przedmioty były zapakowane w sposób solidny i były odporne na uszkodzenia. Niemniej jednak uprzejmie prosimy o informację w przypadku jakichkolwiek nieprawidłowości.

Wartość dostawy obejmują wszelkie koszty związane z przygotowaniem, pakowaniem i wysyłką. Jedno zamówienie to jedna wysyłka. Nie mamy możliwości aby wysłać w jednej przesyłce dwóch oddzielnych zamówień. Wszelkiego rodzaju reklamacje rozpatrywane będą priorytetowo.

Witamy na naszej aukcji

image