POLSKIE AWANGARDY A POEZJA EUROPEJSKA. STUDIUM WYOBRAŹNI POETYCKIEJ
przeł. Adam Dziadek, Maria Delaperriere
[pozycja nowa]
Rok: 2004
Ilosc stron: 344
Oprawa: broszurowa
344 s., 150x210 mm, 490 g
oprawa broszurowa foliowana
indeks
Katowice, 2004
ISBN/ISSN 83-[zasłonięte]-1360-1
Index 60.91-020
Recenzje książki ukazała się w gazecie „Rzeczpospolita” z dn. 18 maja 2006 r. oraz w „Pamiętniku Literackim” nr 3/2007.
________________________________________________________________________
OPIS
Główny przedmiot rozprawy stanowią polskie awangardy poetyckie, rozpatrywane w relacji do poezji europejskiej. Analizy fenomenów poetyckich dwudziestolecia międzywojennego pozwalają na ukazanie zarówno podobieństw do zjawisk europejskiej awangardy, jak i elementów różnicujących. Wśród twórców, których utwory zostały poddane szczegółowemu oglądowi, znaleźli się między innymi Whitman, Tuwim, Miciński, Apollinaire, Czyżewski, Majakowski, Tzara, Wat, Jasieński, Cendrars, Przyboś, Picabia, Peiper, Brzękowski. Jak pisze Edward Balcerzan, "w pracy zostaje zachowana i wzmocniona (definicyjnie oraz typologicznie) różnorodność artystycznych inicjatyw - opisywanych za pomocą kategorii znanych leksykonom epoki, jak zrodzone w niej nazwy kierunków (symbolizm, ekspresjonizm, dadaizm, futuryzm, prymitywizm, formizm, kubizm poetycki, konstruktywizm, sztuka konceptualna), oraz innych zadomowionych w naszej dyscyplinie, a także świadomości literackiej XX wieku kategorii, jak utopia, groteska, paradoks, kolaż, montaż, symultanizm, poetyka immanentna [...]".
Książka stanowi ważną lekturę dla studentów literatury polskiej XX wieku, ale może być również źródłem inspiracji dla badaczy polskiej poezji współczesnej.
OPIS
Słowo od tłumacza (Adam Dziadek).............. 7
Wprowadzenie......................... 11
Modernizm i awangardyzm.................. 11
Hegemonia obrazu...................... 16
Polski awangardyzm...................... 21
Część pierwsza
Struktury przemian
Rozdział I
Metamorfozy z początku wieku................ 29
Falstart........................... 29
Transformacja przestrzeni poetyckiej.............. 42
Przestrzeń poetycka - miejsce mitów.............. 53
Wobec nowoczesnej mitologii................. 63
Rozdział II
Sytuacja ontologiczna polskiego futuryzmu.......... 85
Wpływy zewnętrzne czy ewolucyjna konieczność?........ 85
Prymitywizm i futuryzm.................... 112
Śladami dadaizmu....................... 128
Rozdział III
Futuryzm czy ekspresjonizm?................. 142
Miasto -genius loci i miejsce „ja"lirycznego.......... 142
W futurystycznym przebraniu................. 154
Od ekstazy do apokalipsy.................... 162
Część druga
W stronę sztuki amimetycznej
Rozdział I
Wstrząs przestrzeni literackiej................. 185
Na początku był kubizm.................... 185
Formizm polski........................ 204
Poszukiwania futurystów................... 216
Kolaż w poezji polskiej.................... 226
Rozdział II
Różnorodne modalności konstruktywizmu..........254
Poeci awangardy - spadkobiercy zdesakralizowanej wyobraźni. . 254
Inspiracja konstruktywistyczna................263
Huidobro i Peiper - powinowactwa i rozbieżności.......271
Rozdział III
Język i wyobraźnia.......................290
Konstruktywizm Przybosia.................. 290
Liryzm wizualny Brzękowskiego................ 306
Twórcza moc języka...................... 320
Poezja polska w obronie przed surrealizmem.......... 325
Zakończenie...........................333
Indeks nazwisk.........................336