1972140 s.+ fot., 24 cmstan db (stemple, podniszczony grzbiet, na kilku kartach zaznaczenia ołówkiem)
SPIS TREŚCI
str.
Uwagi wstępne...........■-■...
I. Rozwój rodzimego ruchu amatorskiego na Górnym Śląsku i opis nai-ważniejszych ośrodków życia teatralnego.....
1. Podłoże spoleczno-gospodarcze i polityczne polskiego życia kulturalnego na Górnym Śląsku w XIX wieku......
2. Początki polskiego teatru amatorskiego na Śląsku — Jan Gajda i zespól żorski. Ośrodek teatralny w Królewskiej Hucie — zasługi Karola Miarki Juliusza Ligonia i innych. Próby przeciwdziałania ...
3. Ruch teatralny w Bytomiu i kulturotwórcza rola towarzystw polskich Działalność miłośników polskiej sceny w Katowicach i okolicy. Zespoły teatralne polskich socjalistów — Franciszek Trąbalski. Zabrze i Zaborze. Ranga ośrodka teatralnego Rudy Śląskiej...... 29
4. Żywe ognisko sztuki teatralnej w Siemianowicach. Największy ludowy scenopisarz śląski, reżyser i organizator zespołów — Piotr Kołodziej Lipiny — Hutnicy Franciszka Kowola. Inicjatywy teatralne rodziny La-zarów i innych................43
5. Powiaty tarnogórski i gliwicki. Widowiska religijne w powiecie rybnickim. Zespoły teatralne Raciborza i okolicy. Teatr amatorski w Opolu. Jan Mehl i inni organizatorzy ludowej sceny w regionie opolskim. Słabsze tętno ruchu teatralnego w pozostałych powiatach .... 50
II. Repertuar polskich teatrów amatorskich na Górnym Śląsku .... 59
1. Jakie gatunki sztuk przeważały. Popularność wodewilu i obrazków melodramatycznych. Utwory typu obrzędowego i religijnego. Teatr czarodziejski i baśniowy. Farsy i komedie Dramat historyczny i jego funkcja patriotyczna. Utwory o kwestii społecznej. Realizacje sceniczne polskich klasyków..............59
2. Zdecydowana dominacja sztuk polskich. Zainteresowanie utworami francuskimi. Co uwzględnił repertuar z utworów niemieckich, rosyjskich, czeskich i węgierskich ?............69
3. Aktywność śląskich dramatopisarzy ludowych. Duża liczba spektakli sztuk rodzimych. Utwory teatralne Miarki. Próby sceniczne kowala--poety. Podporą repertuaru bogate dzieło Piotra Kołodzieja. Problematyka jego sztuk oraz wzory literackie. O wyższą ocenę twórczości Kołodzieja. Borys, Kowol i inni. Refleksje ogólne i porównania. Potrzeba rewizji sądów obiegowych..........■ 73
III. Sprawy organizacyjne teatrów amatorskich........■ 91
1. Wygląd sceny. Sprawa dekoracji i strojów. Sale teatralne. Organizatorzy i reżyserzy. Przeszkody ze strony władz ... . ... 91
2. Noty biograficzne niektórych zasłużonych działaczy teatralnych . . 101
142 ^^^^^^^^^^^^^^^^
IV. Wnioski ogólne i zakończenie ''^'^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^B
Zestawienia źródeł^^^^^^^^^^
Bibliografia.........'^^^^^^^^^^T^^^^B 12°
Indeks utworów scenicznych...........-^^^^^^^B
Zestawienie utworów najczęściej granych........^^^^^™ 132
Spis ilustracji
Ilustracje 1—33..................141