Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POLSKA WSPÓŁCZESNA NAUKA O POLSCE M ARCT W-WA 1920

16-01-2012, 18:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 50 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 2036022601
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 12   
Koniec: 13-01-2012 20:18:45

Dodatkowe informacje:
Opis niedostępny...
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha



PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -




PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W DOLNEJ CZĘŚCI AUKCJI (CZASAMI TRZEBA WYKAZAĆ SIĘ CIERPLIWOŚCIĄ W OCZEKIWANIU NA ICH DOGRANIE)


AUTOR -
WYDAWNICTWO - , WYDANIE - , NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM)
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE -
KOSZT WYSYŁKI - 8 ZŁ - KOSZT UNIWERSALNY, NIEZALEŻNY OD ILOŚCI I WAGI (NP. JEŚLI KUPISZ 7 KSIĄŻEK ŁĄCZNY KOSZT ICH WYSYŁKI WCIĄŻ BĘDZIE WYNOSIŁ 8 ZŁ), DOTYCZY PRZESYŁKI PRIORYTETOWEJ NA TERENIE POLSKI. ZGADZAM SIĘ WYSŁAĆ PRZEDMIOT ZA GRANICĘ. KOSZT WYSYŁKI W TAKIM PRZYPADKU, USTALA SIĘ INDYWIDUALNIE WEDŁUG CENNIKA POCZTY POLSKIEJ I JEST ZALEŻNY OD WAGI PRZEDMIOTU.




SPIS TREŚCI LUB/I OPIS - PRZYPOMINAM O KOMBINACJI KLAWISZY CTRL+F (PRZYTRZYMAJ CTRL I JEDNOCZEŚNIE NACIŚNIJ F), PO NACIŚNIĘCIU KTÓREJ Z ŁATWOŚCIĄ ZNAJDZIESZ INTERESUJĄCE CIĘ SŁOWO O ILE TAKOWE WYSTĘPUJE W TEKŚCIE WYŚWIETLANEJ WŁAŚNIE STRONY.


HELENA WłTKOWSKA i LUDOMIR SAWICKL
NAUKA O POLSCE WSPÓŁCZESNEJ
1920. WYDAWNICTWO M. ARCTA W WARSZAWIE
POZNAŃ, ====== ŁÓDŹ, = . i LUBLTN,
WILNO, KSIĘGARNIA STÓW. NAUCZYCIELSTWA POLSKIEGO.





WSTĘP.

„Polska — to wielka rzecz".
Wyspiański,
W pierwszych latach wtopmy światowej pojawiła się myśl wprowadzania d]o stzkół nowego przedmiotu pod jyazwą „Nauki o Polsce współczesnej". Wyrosła ona zi naijisRlotndeijszyeh, żywjo odjczutych potrzeb społeczeństwa ;- z potrzelby „poizinaaiiia sarniego siebie14, ziemi swojej i narodki, skarbów mateirjalhycii i dachowych, sił zainównio żywych, rozwijających w pełni twórczą działalność, jaik i potenicja/Lnych, drzemiących głęboko w ziemi i w duszy jej mieszkańców, — z poitrzeby poznania zatetoibów, z którymi przystępujemy dteiisiajj do b(ud!owy własnego państwa, własnej gospodarki i organizacji wszystkich przejawów zbioroweigo życia:. Słusznie twie&Pzi anglelisfei fiJ.ozof Balkon, że „wiedza — to potęga,"; wiedza o Polsce współczesnej niezbędną jest do gioidnego podfiięjcdia TSsódmi, jakiel na pofkolenłile d^saejisKe nakłada chwila diziejowa. Wiediza ta wpfrowaldJza n|a^ w wiir zagialdbień bieżącego żydai, o których stanowić miaany saimfii, jako wotai i pełnią piraw obdanzeaii obywatele, —- ziaiznajiamia z obszarem i właściwościami naszej ziemi, z licizbą i podbiałem" ludno-ści! wedle ziajęć, wyanań i nairodótw, ze sto-Bimkami gospodancizo-ispotecznymii, z oDsttatojjietm naszego pańi&twa, ze stanem oświaty, kiujitury umysłowej i afrttylsityczneij. Da(jąc pełny obraz życia współlcize^lnego sipołec&ieńsitjwa, jeigo stttr)oin dlodatnich i ujemnyclh, zasobów i brakótw, świaiteł i cieni, natuika o Poleje w&klaizuge! dłnogi, którymi iść nam wypiadnie w niaijbliż&zej przyszłości, wskazuje co i jak robić należy, by powetować iwfekowe eamiedibasiia, wydobyć i Eiużytiklo-wać dla dobina o|gółu owe niepffaeibmane wartości1, co tkwią w naturteje kra,]^ naisizegio, we wiiaścitwościiaieih po?)sBóego umysłu i charakteru.
Badania, przeprowadzome przez specjalistów w różnych dziedzinach zjtafwisk, stwierdlziły fakt, że Polska posiada wszelkie warunki do samo-
dzielnego, pełnego życia: — mówi o tem nauka geografii, ekonom j i i hisitodTJL mówią, bogiajotywa ziemi i pełna chwiały nalsiza przeisizło&ć dziejowa, inówi twórczość lTOdizima, która dorzuciła niejedino do skarbca oigólno-ludzfkieigo dorobkiu. Twierdzeniom tym zldla^e się często zaprzeczać otacizaijąiCia nas twarda rzeczyiwiis;tość, porównanie staniu społeczeństwa naszego ze stanem innych cywilizowanych społeczeństw. — naisae zacofanie, nejdz.au ciemnoto, marnotrawienie (wieUtu cennych sił. zmuszonych do pracy u ofbcycih, daleko po aa krajem ojozsyisitym.. Na stan ten niepodobna zamykać oczów: przyczyn aaalś szukać należy w p o 1 i t y ic z n e j niewoli, co głębokie po sobie zioistawiła ślady, a takiże w niepomiernie długim z a s1 ti o j u, któiy ciharaktenyziuje poprzedzający ją okres.
Histonja stwieiiidiza wieillką michliwość i żywotność polskiego narodu, zidoinegio ongiś dlo podejmowania wszelkich trudólw, noizwiązy-wania wisizelkich zaigadnień, jakie nasuwał mu bieg wypadkóiw dziejowych. Powstałe w walce, w grozie czyhającego nań zalewu niemczyzny, państwo polskie nietylko wyehoidjzifo zwycięsko a kirwiaiwiyich zapasów, ale zldołało pirizyciągać do siebie pokrewne, siąjsiedeie narody, rozsizerzać się przeiz unje. nieść cywilizację zachodnią daleko ku wschodowi, stwa/izać właściwe sobie formy poiityoznego i kultujralneigo życia. W złotym XVI-tym wieku sizlli Polacy w móiwtnym istzetrieigiu z najoświe-ceitezynii naTodamii Eiuirqpy. Udlerza buljimolść życia w cmsacih huma-nizmu i refonnialcji, żyicia sejmików i sejmów, dworólw i zaścianków, kościołów i akadiemiij — zairówno w poliltlyce jak w piśmiennictwie, zarówno w pokoju jak w wojnie, występwye różnoiTOdlna bairwność jego prtzejawów. A potem... długi ziajstój, bieamość, bezirmeb. niechęć do izmiian wiązelaikiclh. Bliisko przetz diwta stuUieicia ża^dkiej w Polsce nie dokonano reformy — a dokoła wrzało życie, zmieniały się pojęcia, wierzenia. stosunki. paTzeobralżała się umyHłowoiść, unządtzenia państwowe i go-Sipodairkia ^(połeaznia, Słaibe tylko ecllia tych przeobrażeń diolatytwlały do nas w 0'kinesie salsikim.
Niektórzy historycjr x) tłómaczą zjawisko bierności - zbytnią intensywnością życia w młodzieńczym okresie. Polska nie dość jesizcze skonsolidowana wewnątrz siefbie. rozpiaszuła siły na cywilizacyjną .swą misję na. wisidhodizie — Polska gniaizdowa wycfzeapała się, kolonizując ro^leig^e ziiemie, z nią dlolwowolnie złączone. Stąd nadmierny ubytek siłr stąd ich osłabienie po śtwfieitnych JsigiellońisMcłi cza^ia-ch. Pnzyczynily si^ tu niemało i wojny, niszczące najlepsze siły narodu; obliczono.
że w wieku XVII-tym Poltska miała aż 85 lat wioijny, a tylko 15 pokoju — wyjaśnia, to nasz kulturalny upadek.
Z martwoty owej dźwiigać się poczęliśmy zaraz po pietrwiszym rotzbiorze, ale dźwigać powoli — czynne, michliwe, tiwóaicize giruipy z brudem przełamywały i przełamują dotąd biieirność masy społecznej, z trudem leczą, diuisizę własnego społeczeństwa, skażoną naileciałościaini zastoju i niewoli.
A pirzecież dizifedaj, do Toz^wiązywapia zawiłych zadań bieżącego życia potrzebną jest energja nie mniejsza od tej. jaką przodkowie nasi wykazali przed1 wiekami... Ze wszystkich stinon, z wszelkich dziedzin ludzkieij działalności dochodzą głosy, m myśl nasiza. że nasze wysiłki nadążyć nie sią w isitanie za biijącem giwiaJtioiwnie tętnem życia., że prze-rasta ono niejednokrotnie moce masze i środki, aby ująć je, opanować, aby niemi pokierować świadomie, na to potrzeba siły oświeconej przez wiedzę o Polsce wsxx)łczesnej. Tak np. cyfry stwierdzające znacznie różnice w wytwórczości różnych okolic na^zegio państwa % przy podolbnyidh warunkach przyi-odizonych, wskażą nia. znaczenie wyfezej kiuatuiry społecznej, pouczą o wartości ludlzikiej pracy i organizacji. Olbraymi wzrost kooperatyw i spółek wszelakiego rodziaju mówić będzie o solidaaności interesów Wizkich i. dlodatniclh wynikach, jakich się po nicih isipodlzilewać możemy w przyszłości. Dzielne a liczne wojsko majsize, wyrosłe w ciąłgu kilku miesięcy, stwierdza istnienie nieprzebranych sił i zalslobów, "z których dlug'0 siobre nie zid!awaliśmy sprawy. Iść tyllko należy dalej tą drogą i po roiz wiązami u za|gaidnienia naszych granic, z równą energilą przyistąpić db zagaidiiień wewmiętrtznego życia, izatga|d!nień gospoldlarcizycih, społecznych, kultunailnych i etycznych. Dolkonailliśmy Uzielozy wie3/k(ich, ale niezmierizioine pola leżą jeszcze odłogiem i czekają, nia nowie zastępy prałcowników...
Myśl wpirowiaidzeniilai db s^kół tnamki o wispółczesności nie jest naszą myślllą oiryginalną, nauka ta w wielu państwach wcibjodzi oddawnia w zakres przedmiotów szkolnych; nie brak do niej podręczników, atlasów, tablic przedstawiających graficznie zjawiska bieżącego życia; nad stosowaniem do nielj najwłaściAvsEych metod pracowali iwyibitai pedagogoAie iióiżinyrih kiiiajów i ludJów. Tworzyć ona może, łącznie z nauką o o b y w atelstwie, osobny przedmiot2), lub też wchodzić
w zakres geografji i historji, sibamowić niejako ich ostatni rozdział, wprowadzający młodzież azkofaią do samfodteielue.go życia i owiązanych z niem ojbowiąizków obywatelskich. W Sz|wiajcairgi stosowana początkowo metoda teoretycznych wykSajdów o państwie, &0Sfta4a rychło zarzuconą pod wpływem popularnego hasła „Erziehung zum Referendums-biirger" — związano naukę o zjawiskach gospodarczych, państwowych i społeciziiydl) z kiqnjkułetaymi wypadikami dnia ^bieżącego, z ozjyfltmiem dzienników, omawianiem aktualnych zagadnień z aafcresu ekonoinji, finansów, polityki, oświaty, projełkitowanycih reform itp. Każdla mowa ustawa, nowe ugrupowanie się sfcrounlictw w oJkresiaich wiallk wyboUCSBjych, miały być przedmiotem poruszanym na l^kiojaoli. Nauczycielom iztotste-wiono swobodę w wyborze materjiału, z którego z czasem dopięto wy-prowaidiziaić mieli uczniowie feoiretycizne wnioski, ginupować i klasyfikować poznane fakty. W Niderlandach i Oanji nauczyciele wskazują najczęściej na wajżróeijiszie tz&gaidmiłenia dnia bieżącego-, (kładą nacisk na czytanie dzienników, omajwaają sjftjawy nsajbardlziej w danej chwili obchodzące ogół. We Francji nauka jest bardziej teoretyczną, mniej baczy ma sprawy bieżące, na przykładach i obraizach z historji wykazuje konzyści. jakie daje człoiwiekowi żyjcie społeczne, kineśii irozwój świaidomioścli narodlowąj fwi iblegu dfeLąjów itp.
W naiszem państwie maiuka o Polsce współczesnej twonzy się dopiero i kidzitiałitiuje, isizulka właściwyicłi soibie faun, planów, metod. Pierwszy jej zarys podał już przed kilkoma laty p. Konrad C h m i e 1 e w s k i. Wieloletnia, sumienna praca uczonych polskich nagromadziła bogate mJa-terjały do poznania własnego kraju i narodu. Pracującym w tym zakresie niezmiernie usługi oddaje „B i b 1 i ogr a f j a historji polskiej", obejmująca wszystko, cokolwiek napisano o dziejach naszych od cziaisów najdawniejszych aż do 1815 roku. Bibliognafja ta zestawiona została siłami izlbiioirowemi afeutchaczy utiiiiweimyitedkilcli pod redakcją D r a Ludwika F i n k 1 a. Tom piertwslzy. wyidlalny w 1891 roku, obejmuje wiadomości wstępne o alrchiwacb. bibliotekach i naukach pomocniczych, wniaz 7. wykazem źródeł, dokumentów i ikrooiiik —- tom dir-ugi, -wydany w 1895 n., podaje opracowania z zaikreisju histoirgi wewnęitjnznej; tom tit&e)CPi, wyldlamy w lfM)O r., opriacoiwa/nlia hteftorji politycznej w oało-ksizitałcie i monografjaich. jak również opracowania, dotyczące poszcze-^Inych osób i miejscowości.
Specjalną b i b 1 j o g r a f j e lud O z n a w c z ą wydiai G a w e ł e k. fizjograficzną zaś R o m e r.
Staraniem Akiademji Umiejętności w Krakowie wychodzi „E n c y-klopedja polska", opracowywana zbiorowemi siłami wyMtmiy^
uczonych. Dotąd ukazały się 4 tomy obejmujące: geografję, ludność, język, początki literatury słowiańskiej, literaturę piękną i hisiboffję polityczną. Stronę geograficzną podkreśla A. S u j k o w s k i e g o „(leografja ziem dawnej Polski", samą tylko fizjografję starsze ,.Ziemie dawnej Polski" R e h m a n a.
Cenne materjały do wiedzy o Polsce zawiera lG-sto tomowy „Słownik geograficzny Królestwa P ola k i e g o i s ą-s i e d n i c h krajów słowiańskie h", wydawany w Warszawie w kitach 1880—1902 pod redakcją Bronisława Chlebowskiego. zawierają ..Sprawozdania komisji fizjograficznej" ł), „M a-t e r j a ł y d o a n tropologji i e t n o g riaf j i k r a j o w e j" 2) i „Atlas geologiczny Galicji3) Akademji Umiejejtności, ,.P a-miętnik f i z j o gr a f iic.z nyc: 4), roczniikii „Ludu", „Wisły", ..Kosmosu", ettnografiiczne wydawniictwa Kolb erg a5) i roczniki TowBtCzys^wla Tajtliizjańlskiego6). Stosunki w Potece współczesnej illu-sfaruje ,.A 11 a s ig e o g ir a f i c z n o - s t a t y s t y c z n y" Euigeniusza R om era, „Roiozcnuk polsiki" Romena i Weinfdda. omaiz ..Statystyka Polsk i" Kumanieckiego.
Populamem. izbioa-owem opracowaniem całoksiztalłtu naszycih spraw i stosunków jest dwutomowe wydawnictwo Polskiej Macierzy lwowskiej pod tytułem „Polska w obraz ai c h i opisach". O stanowisku naszem w dziejach powszechnych i udziale w twórczej pracy ludzkości informuje dzieło zibiorowe. wydane w Krakowie w 1918 roku, pod redakcją D r a Feliksa K o n e c z n e g o p, t. T,P o 1 s k a w k u 11 u r z e p o w s z e c h n e j".
W czasie wojennym wzrosła szybko liczbai wydawnictAy, dotyczą eych Podislki wisipółcizesiKeij we AYisizystklicih zaka-eisaicJh i kiieirunlkiaiah, pojar wiły się liczne dizieła. broszun^, antykuły, rozrzucone po speicjalnych cza-.Siop^madh^ icemne (palzjyictziymki dio wyjaśniienia stanu naiszyoh Sitoisnunków gospodarczych, społecznych, politycznych i kulturalnych7). Wykaz wydawnictw tych zmtallieźć można w pnasie lóeżącej. av katalogaich kfiię-
Bi m m
garskieh, ściślej zaś i dokładniej w czasopismach bibliograficznych, jak
w „Przeglądzie księgarskim" wychodzącym w Warszawie, i w ..Przewodniku bibliograficznym", wydawanym przez Akademję Umiejętności w Krakowie.
Nauka o Polsce wprowadzana jest nietylko do szkół wszelakiego typu, garnie się do niej i dorosłe już pokolenie, szukające Miedzy w kółkach samokisiztałceniia, na kumach, wykładach i odczytachA).
Z potrzeb powyższych wyrosiła i książka niniejsza, obejmująca najważniejsze diziedtziny żyiciia współczielsinąj Polski, zgir|upowane w pięciu rozdziałach o: 1) ziemi, 2) ludności, 3) stosunkach gospodiairc-zyah, 4) kulturize i 5) państwie.
Przy opracowaniu książki tej liczne piętrzyły się trudności: nie latwem było ujęcie zjawisk przekształcających się w oeziach naszych z błyskawiczną sizylbikiością, nie łatwem określenie twoiriz,ącyeh .się dopiero stoisiunków i iiMytoeji. Wszystko m Polsce, począwszy od gnanie i konsitytucji, jest jeszcze nieokreślonem — .,wszystko płynie4", wedle słów stairożytnejgo Heriafldita. Charakteryzując sitlosiunki dziś panujące, pamiętać trzeba,, że jiuttro już będzie inaczej]. Życie ludzkości podlega beziustannym przeobrażeniom, a żyjemy przecież w ofkresiie najgłębszych i na jigwaifaowniej szych przemian, jakie od czasu wejdlPÓlwek hidów dokonały się w dziejach.
W namae fo Polsce współczesnej niepodobna popraiestać na podnę-czniku, książka podrzędną tylko odlgirywa tiu rolę — zbiera ona ma-terjiai faktyczny, rozproszony po licznych i dla ogółu niedostępnych wydawnictwach, grupuje go wr określone i pokrewne sobie kategorje, wiskaizuje na zjawiiska, foirmułuje zagadnienia, około których obmaca siię życie wispółcize/smegio sjpo-łeicizeiistwa, (jego praicie i walki, tradij7 i zabiegi. Wiadomości podane w książce uiz/upełniać i pogłębiać należy przez samodzielne ćiwticzenia ucizniów, wyciec z k i, ankiet y, przez zaprowadzenie w szkole s a m o r z ą d u, przez o b s e r w a c j ą ludzi i z j a w i s k.
Wzory ćwiczeń, umieszczone przy końcu rozdziałów, można zmieniać i rotziszeaizać, odpowiednio do uzdolnień i upodobań ucaniów, do warunków71 i stosunków miejsicowycih. Na wycieczki szczególną. naJeży zwracać uwiag"ę, oirjganiizoiwać wycieczki geograficztne, przyirodnicze, historyczne, poznawać z-aibytki pa^eszłości i warsztaty współcizesnej piaey
we wszystkich jej różWOTodnych praojawaioh — wycieczki .zbiorowe i indywidualne, podejnlowane pttzaz jednostki dla zbadania określonego zjawiska i zidjania zeń sprawy w klasie wedle wiskaizówek nauczyciela. PiteieproiwialdKane patzez uczniów ankiety zwracać będą ich uw^gę na różme strony zbiorowego żyKŚlat, zaprawiać do wyciągania wniosków, do potiówiiytwianiia i Siąidlzenia. Odjpofwiiieldniiio zorganÓKOWany siamo-i;zajd szkolny przygotować może młodzież do korzysta,nila z praw i pełnieiruia obowiązków obywatelsfkiich, ułatjwli jeij anoizumiienie urządzeń i fiunkcji pańsjtwowych, pilzyozyni się do wyrobienia poczucia o)dpo)wiediziialności jednostki wobec ogółu. Podane wiadomości bibliograficzne będą wska-zóiwką dlla tyclh, którzy zapiriagną roizszerzyć wiedlzę swą w danym zakresie.
Nauka, prowadzona! w ten sposólb, zbliży młodzież szkolną do ży-nia, wr któiiieim ndeibawem azynny udizMł wiziąć jej wypadnie — otworzy oczy i setrea na wielkiie piaice i cierpienia społeczne, na zmaganie się sił i interesów, wa mozolinie iwydoibywanie się na powieirzchnię wieteanie trwałych, a tyltokrotnie gnębionych ideałów dobra i sprawiedliwości... Bo obserwacja życia zewsząd nas otaczającego, to najlepsze źródło nauki o Polsce współeizesntąj — wpatrzyć się w nie tinzetba, wczuć w jego silnie bijąjce tętno, oidigadnąć przygotowiijącą się w głębinach przyszłość, któm dla idącego po nas pokolenia będzie t e-raźniejszością.





BIBLJOGRAFJA:

NAUKA POLSKA, jej potrzeby, organizacja i rozwój. Roicznik Kasy pom. nauk. im. Mianowskiego. Warszawa. Tom I. i II. Rok 1918 i 1919.
LA POLOGNE. Son histoire, son organbation et sa vie. Paris—Lausanne 1918.
GEOGRAFJA FIZYCZNA ziem polskich, Encyklopedja Polska Akad. Uni. T. I. Kraków 1912.
POLSKA, obrazy i opisy. T. 2. Lwów 1904.
OPIS ZIEM zamieszkałych pirzez Polaków. T. II. Warszawa 1904.
SŁOWNIK GEOGRAFICZNY Królestwa Pofekiego i sąsiednich krajów sło-wiańskicih. T. 16. Warszawa 1880 i nast.
REHMAN A. Ziemie dawnej Połski. T. 2. Lwów 1895, 1904.
PAWŁOWSKI ST. Geografja Polski. Lwów 1917.
SUJKOWSKI A. Geografja ziem dawnej Polski. Warszawa 1918.
ROMER. Geograficzno-statystyczny atlas Polski, Warszawa 1916.
POLSKA, rozwój i stan obecny. Berno—Londyn 1914—1916.
WOŁŁOSOWICZ. Litwa i Białoruś, Warszawa 1920.
BLJAK. Galicja. T. 2. Lwów 1908—1910.
SMOLEiSTSKI J. Krajobraz polski. Warszawa 1912.
MIKLASZEWSKI. Gleby Królestwa Polskiego. Warszawa 1912.
MERECKI. Klimatologja ziem polskich. Warszawa 1913.
KRZYŻANOWSKI-KUMANIECKI. Statystyka Polski. Kraków 1915.
ROMER-WTEINFELD. Rocznik statystyczny Polski. Lwów 1916.
TALKO-HRYNCEWICZ. Człowiek na ziemiach polskich. Kraków 1913.
KOLBERG. Lud.
WAKAR. Rozwój terytorjalny narodowości polskiej. I—III. Kielce 1917, 1918.
ROMER. Prace geograficzne 1—IV: Polacy na kresach. (CZEKANOWSKI: Litwa i Ruś. ROMER: Pomorze i Pojezierze. PAWŁOWSKI: Polsko-ruska część Galicji. DUDZINSKI: Śląsk). Lwów 1919.
MALISZEWSKI. Stosunki narodowościowe na ziemiach wschodnich. Warszawa 1920.
KOSZUTSKI. Geog-rafja gospodarcza Polski. Warszawa 1918. LOTH J. Wykład geografji ekonomicznej ziem Polski przedrozbiorowej. Warszawa 1919.
DASZYNSKA-GOLIttSKA. Rozwój i samodzielność gospodarcza ziem polskich. Warszawa 1915. JASKÓLSKI. Granice Polski. Lwów 1919.
GLOGER. Geografja historyczna ziem dawnej Polski. Kraków 1900. CHMIELEWSKI K. Nauka o Polsce współczesnej. Lwów 1920. POLSKA W KULTURZE POWSZECHNEJ. Kraków 1918. A. CHOŁONIEWSKI. Duch dziejów Polski. Kraków 1918. A. GÓRSKI. Ku czemu Polska, szła. Warszawa 1917. DR. TADEUSZ SZYDŁOWSKI. Ruiny Polski. Kraków 1918. DR. MIECZYSŁAW TRETER. Muzea współczesne. Kijów 1918.
STANISŁAW SMOLKA. Akademja Umiejętności w Krakowie. Kraków 1894.
EDWARD CHWALEWIK. Zbiory polskie w ojczyźnie i na obczyźnie. Warszawa 1916.
MIECZYSŁAW RULIKOWSKI. Produkcja, wydawnictw w Polsce w latach
1909—11. Warszawa 1913.
TENŻE. Księgarstwo polskie w Królestwie w czasie wojny. Warszawa 1918.
STANISŁAW JARKOWSKI. Polskie czasopisma rolnicze podczas wojny. Warszawa 1920.
WACŁAW BUDZYNSKI. Znaczenie domów ludowych. Warszawa 1918.
Praca oświatowa, jej zadania, metody, organizacja. Kraków 1913. Wyd. Uniw. ludowego.
KAZIMIERZ MOKŁOWSKI. Sztuka ludowa w Polsce. Lwów 1903.
WŁADYSŁAW MATLAKOWSKI. Budownictwo ludowe na Podhalu.
Rocznik kursów dla dorosłych. Tom I. i II. Warszawa 1919 i 1920.
Rocznik szkolnictwa polskiego pod redakcją Henryka Rygiera. Warszawa 1919.
Prawa państwa polskiego. Tom I. i II. wydał profesor WŁ. L. JAWORSKI. Kraków 1919.
MICHAŁ ROSTWOROWSKI. Wytyczne konstytucji polskiej. Kraków 1919. STANISŁAW KUTRZEBA. Historja ustroju Polski. Czasy porozbiorowc 2 t. TENŻE. Królestwo i Galicja.
ANTONI LANGE i JERZY NOWAKOWSKI. Sejm. Warszawa 1919. EDWARD DUBANOWICZ. Sprawa politycznej administracji w Polsce. Lwów
1920. KAZIMIERZ KUMANIECKI. Ustrój państwowych władz administracyjnych
na ziemiach polskich. Kraków 1920.
HENRYK KONIC. Samorząd gminny w Królestwie. Warszawa 1907 r.
M. ROSTWOROWSKI. Budowa władzy rządowej i wykonawczej. Kraków 1920.
MICHAŁ BOBRZYNSKI. O zespoleniu dzielnic Rzeczypospolitej. Kraków
Projekty konstytucji Rzeczypospolitej polskiej. Warszawa 1920.
Biuletyny Ministerstwa pracy i opieki społecznej.
EDWARD TAYLOR. Prawo skarbowe Rzeczypospolitej polskiej. Poznań 1920.
Kalendarz wojskowy i kalendarz Kółek rolniczych na 1920 r.
Wskrzeszenie państwa polskiego. Tom I. Kraków 1920.
E. K. Przewrót w Podsce i rządy ludowe. Kraków 1919.
K. KUMANIECKI. Zbiór najważniejszych dokumentów do powstania państwa polskiego. Warszawa 1920.
CZASOPISMA:
Lud, Kosmos, Wszechświat, Pam. Fizjograficzny, Ziemia, Ekonomista, Światowid, Wisła, Przegląd Geograficzny, Wydawnictwa Akademji Umiejętności, Towarzystw Naukowych w Warszawie, Lwowie, Poznaniu, Toruniu, Płocku, Przemyślu; Gmina, Gazeta szkolna, Szkoła Polska, Muzieum, Ruch Pedagogiczny, Przegląd Pedagogiczny, Przegląd oświatowy, Komunikat oświatowy, Dzienniki urzędowe poszczególnych Ministerstw, Dziennik Ustaw państwa polskiego. Kronika Rady szkolnej krajowej, sprawozdanie stowarzyszeń oświatowych i kulturalnych itp.





SPIS RZECZY:

WSTĘP (H. Witkowska)............ 3
I. ZIEMIA (L. Sawicki)........ - - 10
1. Wstęp.............. 10
2. Pojęcia i definicja Polski......... 11
8. Położenie ziem polskich ......... 16
4. Struktura krajobrazowa ......... 19
5. Klimat.............. 27
0. Warunki nawodnienia ziem naszych...... 35
7. Warunki biogeograficzne ziem polskich...... 41
II. LUDNOŚĆ (L. Sawicki) .......... 44
1. Ogólne zaludnienie........... 44
2. Struktura rasowa zaludnienia ziem polskich ... .49
3. Stosunki folklorystyczne......... 51
4. Struktura językowa i wyznaniowa ziem polskich ... 54
5. Sąsiedzi Polski i ich wpływy kulturalne..... 63
6. Zasady geografji politycznej ziem polskich..... 67
III. ŻYCIE GOSPODARCZE ZIEM POLSKICH (L. Sawicki) . . 74
1. Przyrodzone i historyczne podstawy naszego życia ekonom. 74
2. Bogactwa przyrodzone i ich eksploatacja..... 77
3. Górnictwo............. 85
4. Rolnictwo............. 92
5. Leśnictwo............ 102
6. Hodowla i myśliwstwo.......... 104
7. Przemysł ............. 110
8. Statystyka ludnościowa wedle jej zawodu..... 124
9. Środki komunikacyjne na ziemiach polskich . . . 126
10. Handel ............. 132
11. Pieniądz, instytucye kredytowe, kooperatywy .... 134
IV. KULTURA DUCHOWA (H. Witkowska) .... .138
1. Nasz udział w kulturalnej pracy ludzkości..... 138
2. Nauka.............. 148
3. Szkolnictwo, a) Analfabetyzm, b) Wychowanie przedszkolne, c) Szkoły powszechne, d) Dokształcanie czynnych nauczycieli szkół powszechnych, e) Szkoły średnie, f) Szkoły zawodowe.
g) Szkoły wyższe........... 152
4. Oświata pozaszkolna, a) Towarzystwa oświatowe o charakterze ogólnym, b) Instytucje fachowo-oświatowe, c) Uniwersytet żołnierski............. qq
5. Biblioteki i czytelnictwo.......... 175
(5. Domy ludowe........... jgl
7. Wydawnictwa........... 133
8. Prasa ........... ^gy
9. Sztuka, a) Zabytki i państwowa nad nimi opieka, b) Organizacja artystów-plastyków, c) Szkoły artystyczne, d) Wystawy artystyczne, e) Teatr, f) Muzyka...... 191
10. Muzea.............. 197
11. Archiwa............. 203
V. PAŃSTWO (H. Witkowska)......... 205
1. Wiadomości ogólne o państwie...... . . 205
2. Nasz udział w państwotwórczej pracy ludzkości . . . 208
3. Współczesne odrodzenie państwa polskiego..... 215
4. Prawa i obowiązki obywatelskie........ 227
5. Władza ustawodawcza (Sejm)...... 230
6. Stronnictwa i programy polityczne....... 236
7. Władze wykonawcze (Rząd): a) władze centralne, b) władze dzielnicowe: b. Królestwo Kongresowe, b. Galicja, Śląsk Cieszyński, b. zabór pruski, zarząd okupowanych obszarów 242
8. Samorząd: a) samorząd gromadzki i gminny, b) samorząd miejski, c) samorząd powiatowy....... 255
9. Władze sądowe......" . . . , 264
10. Opieka społeczna ... ^ .... 266
11. Skarbowość.......... 269
12. Wojsko.............. 274
13. Kościół i jego stosunek do państwa...... 277
14. Związki . ........ 279
VI. WAŻNIEJSZE ZAGADNIENIA POLSKI WSPÓŁCZESNEJ
(H. Witkowska.) :...... 281




Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.


ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

ZOBACZ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT


NIE ODWOŁUJĘ OFERT, PROSZĘ POWAŻNIE PODCHODZIĆ DO LICYTACJI