Polska twórczości na fortepian solo 1[zasłonięte]956-19 Nowatorskie kierunki i techniki dr Violetta Grażyna Przech 2004 rok, stron 343
SPIS TREŚCI
1. Wprowadzenie / 9 1.1. Przedmiot i cel badań / 9 1.2. Uwagi terminologiczne /l 1.3. Zakres badań, konstrukcja pracy / 13 1.4. Orientacja metodologiczna / 15 1.5. Stan badań / 16
2. Geneza nowatorstwa w muzyce fortepianowej XX wieku / 19
2.1. Przejawy nowatorstwa w utworach fortepianowych kompozytorów europejskich i amerykańskich pierwszej połowy XX wieku / 19 2.2. Zwiastuny nowatorstwa w polskiej muzyce fortepianowej przed rokiem 1956 / 25 2.2.1. Harmonika / 28 2.2.2. Metrorytmika / 29
3. Nowatorskie kierunki i techniki w polskich utworach na fortepian solo z lat 1[zasłonięte]956-19 / 31
3.1. W stronę nowatorstwa — panorama zagadnień / 31
3.2. Dodekafonia i serializm / 37 3.2.1. Terminologia / 37 3.2.2. Procedura analityczna / 38 3.2.3. Z historii recepcji dodekafonii i serializmu w Polsce / 40 3.2.4. Studium analityczne utworów / 41 3.2.4.1. Serie i ich właściwości strukturalne / 41 3.2.4.2. Seria jako regulator przestrzeni dźwiękowej / 49 3.2.4.2.1. Składnia seryjna a składnia muzyczna / 49
3.3. Sonoryzm / 89 3.3.1. Zagadnienia metodologiczne / 89 3.3.1.1. Terminologia / 89 3.3.1.2. Procedury analityczne / 92 3.3.2. Brzmieniowy potencjał fortepianu / 94 3.3.3. W stronę eksperymentu / 96 3.3.3.1. Techniki artykulacji / 96 3.3.3.1.1. Klawiatura / 98 3.3.3.1.2. Struny/ 100 3.3.3.1.3. Zjawisko rezonansu / 104 3.3.3.1.4. Inne części instrumentu / 107 3.3.3.2. Techniki modyfikacji źródła dźwięku / 107 3.3.4. Sonorystyczne właściwości ukształtowań horyzontalnych i wertykalnych / 109 3.3.4.1. Struktury horyzontalne / 109 3.3.4.2. Struktury wertykalne / 114 3.3.5. Organizacja czasu a struktura sonorystyczna / 124 3.3.6. Udział dynamiki i pedalizacji w kształtowaniu struktury sonorystyczne) / 128 3.3.7. Brzmienia homogeniczne i poligeniczne / 130 3.3.7.1. Przykłady brzmień homogenicznych / 131 3.3.7.2. Przykłady poligenizacji i zapośredniczania stanów brzmieniowych / 134 3.3.8. Forma brzmieniowa i jej komponenty materiałowe. Urica di ńmbri Juliusza Łuciuka / 139
3.4. Aleatoryzm i indeterminizm. Dzieło otwarte / 147 3.4.1. Twórcy wobec aleatoryzmu i indeterminizmu. Perspektywa badawcza / 147 3.4.2. Dzieła otwarte z niedookreślonymi lub nieokreślonymi parametrami brzmienia / 150 3.4.2.1. Indeterminizm w zakresie organizacji wysokości / 150 3.4.2.2. Indeterministyczne koncepcje organizacji czasu / 157 3.4.3. Dzieła otwarte o zmiennym układzie części / 160 3.4.4. Ekstremalne przejawy dzieła otwartego: grafika muzyczna i partytury słowne / 166
3.5. Minimalizm / 172 3.5.1. Z założeń minimal musie / 172 3.5.2. Utwory na fortepian solo Tomasza Sikorskiego / 173 3.5.2.1. Metoda analizy / 173 3.5.2.1.1. Poziom podstawowy: własności podstawowej jednostki strukturalnej / 175 3.5.2.1.1.1. Rozmiar / 175 3.5.2.1.1.2. Dobór wysokości / 175 3.5.2.1.1.3. Zespół zjawisk horyzontalno-wertykalnych / 176 3.5.2.1.1.4. Organizacja ruchu, dynamika, artykulacja / 177 3.5.2.2.2. Poziom mikroformy: segment jako układ komórek / 181 3.5.2.2.3. Poziom makroformy: dzieło jako układ segmentów / 187 3.5.2.3. Do problematyki wykonawczej / 189 3.5.3. Unistyczne utwory na fortepian solo Zygmunta Krauzego / 190 3.5.3.1. Unizm w malarstwie / 190 3.5.3.2. Między malarstwem a muzyką / 191 3.5.3.3. O utworach na fortepian solo i komponowaniu na fortepian / 194 3.5.3.4. Technologiczne podstawy unizmu muzycznego w utworach na fortepian solo / 195 3.5.3.4.1. Poziom mikrostruktury / 196 3.5.3.4.2. Poziom makrostruktury / 196 3.5.3.5. Koncepcja unistyczna a problem formy, czasu i percepcji. Związki z minimalmusie / 204
4. Problematyka faktury dzieła, wykonawstwa i notacji / 207
4.1. Faktura. Wokół pojęcia / 207 4.2. Rodzaje faktur / 210 4.2.1. Faktury punktualistyczne / 210 4.2.2. Faktury linearne / 213 4.2.3. Faktury polimorficzne i aleatoryczne / 222 4.3. Niektóre aspekty wykonawcze / 225 4.3.1. Konstytucja utworów a problematyka wykonawcza / 225 4.3.2. Cechy notacji / 226 4.3.3. Postscriptum / 231
5. Zakończenie / 233 Spis przykładów muzycznych / 237 Spis tabel / 240 Wykaz prac cytowanych / 241 Aneks I. Wykaz nowych znaków notacyjnych w polskich utworach na fortepian solo z lat 1956—1985 / 251 Aneks II. A. Wykaz polskich utworów na fortepian solo z lat 1[zasłonięte]956-19 (układ chronologiczno-alfabetyczny) / 281 B. Alfabetyczny wykaz polskich utworów na fortepian solo z lat 1956—1985 / 307 Indeks nazwisk i utworów {Anna Sykułd) / 319 Summary (translated by Jacek Lesiński) / 339 Contents (translated by Jacek Iksiński) / 341
|