MONUMENTALNA MONOGRAFIA - 638 STRON - TANIEJ NIŻ KSERO !!! Wydana w 2002 roku w niewielkim nakładzie 200 + 50 egz !!! Magdalena Dziadek POLSKA KRYTYKA MUZYCZNA W LATACH 1890 - 1914 Koncepcje i zagadnienia wyd. Katowice 2002 r., stron 638 , format ok. 24 cm x 17 cm, bibliografia, indeks osób Recenzja książki ukazała się w czasopiśmie „Polish Institute of Arts and Sciences of America”, New York Jest to pierwsza kompletna monografia dotycząca dziejów krytyki muzycznej w Polsce, uprawianej na łamach prasy warszawskiej, krakowskiej i wileńskiej w latach 1[zasłonięte]890-19. W tym okresie dokonywał się modernistyczny przełom w kulturze polskiej. Autorka odtworzyła realia i konteksty tego przełomu w odniesieniu do myśli o muzyce. Przedstawiła także podłoże historyczne omawianego piśmiennictwa, ukazała przebieg formowania się grupy zawodowej krytyków, opisała obowiązujący w tej grupie styl pracy, powiązania ze światem polityki. Do niewątpliwych walorów monografii należy przytoczenie ogromnej liczby nieznanych dotąd materiałów źródłowych oraz zastosowana przez autorkę, samodzielnie opracowana, metoda. Ze wstępu : „ Historia krytyki muzycznej jest jednym z najrzadziej podejmowanych tematów prac muzykologicznych, mimo iż dział wiedzy, do którego należy, poświęcony recepcji muzyki, przeżywa obecnie czas rozkwitu. Nie jest to bynajmniej subiektywne spostrzeżenie, przywołane aby uzasadnić celowość badań, których wyniki przedstawiam w tej książce. Można tu przywołać chociażby stwierdzenie Wintona Deana, otwierające hasło Criticism w The New Grove Dictionary of Music and Musicians: ' Praca nad syntetycznym ujęciem historii krytyki muzycznej [...] była rzadko podejmowana i właściwie nie została jeszcze zrealizowana. ' Główną przyczyną słabego zainteresowania muzykologów historią krytyki muzycznej jest brak jednoznacznej i przekonującej definicji przedmiotu, a także konkretnych i wystarczająco pojemnych metod postępowania...” SPIS TREŚCI : Wstęp Rozdział I Krytycy muzyczni jako grupa zawodowa Krytyk muzyczny: muzyk czy dziennikarz? Wykształcenie. Fachowość kontra amatorstwo Liczebność grupy. Motywacje wyboru zawodu Obowiązki i warunki pracy, hierarchia gatunków krytyki Krytyka jako dziedzina prasowego imperium Etyka zawodowa Cenzura Pseudonimy Rozdział II Koncepcje krytyki muzycznej Co to jest krytyka muzyczna? Funkcje krytyki muzycznej Poglądy estetyczne - nurt konserwatywny - Sens muzyki. Forma i treść - Teoria twórczości - Teoria dzieła muzycznego - O percepcji i typach odbiorców - Teoria wartości Poglądy estetyczne - nurt postępowy - Teoria twórczości - Kategorie psychologicznej treści muzyki - Dzieło - O percepcji i typach odbiorców - Problem wartości Metody Rozdział III Problematyka przełomu w krytyce muzycznej lat dziewięćdziesiątych Za modernizmem i przeciw niemu - zespól wyjściowych przesłanek Mapa kierunków i tendencji w muzyce współczesnej Zastosowanie kategorii realizmu Kryzys muzyki powagnerowskiej Weryzm: przedświt nowej epoki? Twórczość muzyczna w świetle teorii nerwowości Weryści pod pręgierzem Główne etapy dyskusji o muzyce symfonicznej Impresjonizm Wokół idei syntezy sztuk O dramacie muzycznym jako realizacji idei syntezy sztuk Tezy o muzyce programowej Recepcja hasła „sztuka dla sztuki” Hierarchia gatunków muzycznych Układ programów koncertowych Rozdział IV Zwycięstwo nowej muzyki? Mapa kierunków twórczości Młodopolski kult Wagnera Strauss: twórca wciąż kontrowersyjny Trudne piękno Debussy'ego Impresjonizm Problem syntezy sztuk Tezy o muzyce programowej Teoria kryzysu twórczości Pożegnania z modernizmem Podsumowania Legenda Młodej Polski Hierarchia gatunków muzycznych Układ programów koncertowych Rozdział V Renesans muzyki dawnej Początki refleksji nad muzyką dawną Koncepcje historiozoficzne Chronologia dziejów muzyki. Granice refleksji Spór o wartość muzyki dawnej Funkcje muzyki dawnej we współczesnej kulturze Problem autentyzmu Archaizacja jako zagadnienie sztuki kompozytorskiej Rozdział VI Wizerunki kompozytorów i wykonawców Wątek antropologiczny krytyki pozytywistycznej; przetrwałości „małego romantyzmu” Portrety romantyczne - Piewcy Weltschmerzu - Wieszczowie Portrety młodopolskie - Dekadenci - Bogowie - Męczennicy - Clowni Magia urody Rozdział VII Programy muzyki narodowej Uwagi wstępne Tezy krytyki konserwatywnej o muzyce narodowej Pojęcie stylu polskiego Międzynarodowe znaczenie muzyki polskiej Program muzyki narodowej w ujęciu krytyki konserwatywnej Kosmopolityczny program kompozytorów Ocena dorobku polskiej twórczości Młodopolska dyskusja o narodowości w muzyce Kosmopolityczny program Młodej Polski Ewolucja programu narodowego w latach 1[zasłonięte]908-19 Polska a jej sąsiedzi Rozdział VIII Zagadnienia sztuki wykonawczej Twórca i wirtuoz Mit wykonawcy doskonałego Inne specjalności Kapelmistrz doskonały Palce i paluszki Artyzm wykonawczy w świetle teorii modernistycznej Wirtuozi na cenzurowanym; uczucie czy refleksja? Artysta nowoczesny O wykonywaniu dzieł Chopina O sztuce pianistycznej Paderewskiego Podsumowanie Bibliografia prac cytowanych Historia i teoria krytyki muzycznej oraz krytyki literackiej i artystycznej (źródła i opracowania) Teoria sztuki, kultury i społeczeństwa Źródła i opracowania na temat filozofii, sztuki i kultury europejskiej przełomu XIX i XX wieku Źródła i opracowania na temat filozofii, sztuki i kultury przełomu XIX i XX wieku w Polsce Historia prasy i prasoznawstwo Biografistyka. Materiały źródłowe oraz opracowania na temat historii politycznej i społecznej Polski na przełomie XIX i XX wieku Spis przejrzanych czasopism Indeks osób Summary Zusammenfassung
KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH !
ZAPRASZAMY DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!!
W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|