Opis: Celem projektu badawczego ?Polityki Unii Europejskiej w kontekście polskiej polityki gospodarczej", którego efektem jest niniejsze opracowanie, było opisanie polityk UE i ich przemian w procesie dostosowania się do nich polskiej gospodarki. Dotyczy to zarówno autonomicznych polityk pośrednio na nią oddziałujących, jak i zależnych głównie od władz krajowych. Opracowanie składa się z sześciu rozdziałów, w których poddano analizie kwestie koordynacji polityki gospodarczej i strategie UE oraz dokonano oceny realizacji wybranych polityk szczegółowych w Polsce. Podstawowym problemem badawczym było wyjaśnienie, jak polityki Unii Europejskiej wpływają na procesy społeczno-gospodarcze w Polsce, jaka jest siła oddziaływania instytucji UE i wybranych polityk na sytuację krajową, czy i w jakim stopniu wdrażane są dyrektywy unijne dotyczące polityk szczegółowych? W tym kontekście badano skuteczność wpływu UE na realizację programu konwergencji oraz wpływ unijnej polityki regionalnej na rozwój gospodarczy w Polsce. Podjęto próbę oceny sektora MSP i jego konkurencyjności na jednolitym rynku europejskim (JRE). Metodę badań oparto na analizie modeli teoretycznych oraz dostępnych źródeł faktograficznych. Pierwszy rozdział: ?Teoretyczne podstawy wspólnych polityk europejskich", stanowi podbudowę teoretyczną dla pozostałych części opracowania. Badanie poprzedzono opisem teoretycznych oraz prawnych podstaw polityk UE, w tym dwu głównych przesłanek: sprawnego funkcjonowania JRE i eliminacji efektów zewnętrznych oraz niesprawności rynkowych. Analizę oparto m. in. na modelach unii celnej, jednolitego rynku pracy, wspólnej polityki rolnej (WPR) i polityki ochrony środowiska. Teoretyczne uzasadnienia polityk Unii Europejskiej wynikają z dwu głównych przesłanek. Pierwszą z nich jest zapewnienie sprawnego funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego. Drugą przesłanką jest eliminowanie lub redukowanie zniekształceń życia gospodarczego, spowodowanych zawodnością mechanizmów rynkowych lub występowaniem efektów zewnętrznych (pozytywnych lub negatywnych). Do polityk odwołujących się do pierwszej z w/w przesłanek należą m.in. polityka ochrony konkurencji i polityka handlowa. Do polityk odwołujących się do drugiej przesłanki należą m.in. polityka ochrony środowiska i polityka naukowa. Obydwa rodzaje przesłanek są objaśnione przy użyciu podstawowych modeli dotyczących funkcjonowania poszczególnych polityk. Przedstawiono i objaśniono teoretyczne schematy funkcjonowania unii celnej, jednolitego rynku pracy, wspólnej polityki rolnej, polityki ochrony środowiska i innych polityk. W drugim rozdziale: ?Koordynacja polityk gospodarczych w Unii Europejskiej", Czytelnik znajdzie aktualną ogólną charakterystykę narzędzi i instrumentów koordynacji polityk gospodarczych UE wraz ich podstawami prawnymi. Celem tego rozdziału jest dokonanie przeglądu procesów koordynacji polityk gospodarczych w Unii Europejskiej. Jest to kwestia istotna dla Polski ze względu na pogłębiającą się integrację naszego kraju z UE, której sukcesy, szczególnie w takich sferach jak wiedza i innowacje, będą miały istotny wpływ na przyszłość gospodarczą naszego kraju. Koordynacja polityki może być zdefiniowana jako harmonizacja polityk krajowych w oparciu o ponadnarodowe reguły lub normy, które są uzgodnione przez wszystkie kraje członkowskie, pozostawiając podstawową odpowiedzialność za obszar polityki w gestii władz narodowych, ale ustanawiając ograniczenia uznaniowości ich decyzji. Zgodnie z tą definicją, scharakteryzowano w kolejnych punktach genezę i kierunki tak rozumianej koordynacji polityk gospodarczych w Europie od wczesnych lat XX wieku po czasy dzisiejsze, narzędzia i instrumenty współczesnej koordynacji, jej strukturę instytucjonalną i przedmiotową, w tym m.in. Ogólne wytyczne polityki gospodarczej, Pakt Stabilności i Wzrostu, procesy i metody koordynacji gospodarczej (pełna, jednolita, ścisła/formalna, luźna/ograniczona) oraz strategię lizbońską. Szczególną uwagę poświecono polityce regionalnej jako jednemu z najważniejszych narzędzi koordynacji polityk gospodarczych w UE. Chodziło tutaj o znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim zakresie fundusze strukturalne i Fundusz Spójności w ramach budżetu polityki strukturalnej UE mogą wywrzeć wpływ na rozwój regionalny w Polsce w przekroju jej województw. Trzeci rozdział: ?Wpływ polityki Unii Europejskiej na realizację polskiego programu konwergencji", dotyczy koordynacji polityk szczegółowych za pomocą wybranych narzędzi. W rozdziale tym analizowany jest proces koordynacji polityki realizowanej przez Radę UE, ECOFIN i Komisję Europejską odnośnie do programu konwergencji w Polsce. Analiza poprzedzona jest opisem specyficznych cech narzędzi i procedur tej koordynacji, mających swoje źródło w traktacie z Maastricht i w Pakcie Stabilności i Wzrostu. Wpływ polityki UE na realizację polskiego programu konwergencji badano analizując zmiany długu i deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz kształtowanie się stopy inflacji HICP, długoterminowej stopy procentowej i kursu walutowego w latach 2[zasłonięte]004-20. Opinie i decyzje Rady UE, ECOFIN i KE miały wpływ na dostosowanie do nich założeń programów konwergencji oraz kierunków polityki gospodarczej. Szczegółowej analizie w tym kontekście poddano okres od nałożenia przez Radę UE wobec Polski w 2004 r. procedury nadmiernego deficytu do jej zamknięcia w 2008 r. W analizie skupiono się wyłącznie na badaniu zmian kryteriów nominalnych konwergencji, wskazując tylko przykłady wpływu koordynacji polityk UE na zmiany konwergencji realnej i strukturalnej. Utrwalenie procesu konwergencji jest jednym z głównych celów strategicznych, szczególnie w związku z deklaracją władz o zamiarze przyjęcia euro przez Polskę w 2012 r. Termin ten jest jednak w dużym stopniu uzależniony od wpływu obecnego światowego kryzysu na polską gospodarkę. W czwartym rozdziale: ?Polityka zatrudnienia w Unii Europejskiej jako przykład zastosowania otwartej metody koordynacji", znajduje się wyczerpujący opis tej metody porównanej z metodą wspólnotową i międzyrządową. Za ważny cel badań przyjęto analizę ewolucji metod koordynacji oraz efektów europejskiej polityki zatrudnienia wraz z dorobkiem prawnym w tym zakresie ze szczególnym uwzględnieniem jej realizacji w Polsce. Scharakteryzowano Europejską strategię zatrudnienia opartą na czterech fi larach i ukazano jej ewolucję związaną z procesami z Cardiff , z Kolonii, ze strategią lizbońską oraz zintegrowanymi wytycznymi na lata 2[zasłonięte]005-20 i 2[zasłonięte]008-20. Instrumenty te zostały skonfrontowane z Krajowym programem reform i Krajową strategią zatrudnienia, co umożliwiło identyfikację obszarów wymagających intensyfikacji działań z polskiej strony. W piątym rozdziale: ?Oddziaływanie polityki Unii Europejskiej na rozwój polskich MSP", znajduje się obszerna charakterystyka MSP zawierająca wyjaśnienie pojęcia i typologię małych i średnich przedsiębiorstw. Podjęto tu próbę określenia możliwości rozwoju przedsiębiorstw z sektora MSP w obecnych uwarunkowaniach gospodarczych Polski i pokazania wpływu tego sektora na wzrost gospodarczy. Z analizy wynika, że MSP odegrały (i nadal odgrywają) istotna rolę w procesie transformacji polskiej gospodarki. Napotykają one jednak na wiele barier, zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym, które utrudniają nie tylko rozpoczęcie działalności gospodarczej, ale i jej dalszy rozwój. Celem badania było przeprowadzenie szczegółowej analizy sektora MSP, na podstawie której można będzie wyciągnąć wnioski, na ile polityka UE, a w szczególności przepisy dostosowawcze mają wpływ na rozwój MSP. Z badań wynika, że polskie MSP nie są przygotowane, aby konkurować z podobnym sektorem w eurolandzie; i krytycznej ocenie można poddać politykę państwa wobec tego sektora. Wspieranie rozwoju tego sektora powinno być zatem jednym z priorytetów polityki państwa. Ostatni, szósty rozdział: ?Polityka rozwojowa oraz pomoc zagraniczna Polski na tle doświadczeń Unii Europejskiej", zawiera charakterystykę polityki rozwojowej i pomocy zagranicznej UE w wymiarze finansowym i instytucjonalnym skierowanej do krajów rozwijających się oraz udział Polski w tej polityce. Analiza tego udziału pozwoliła na ukazanie zbieżności polskich poczynań w zakresie pomocy zagranicznej z założeniami przyjętymi w tej dziedzinie zarówno przez państwa członkowskie jak i samą Unię Europejską. Polska aktywność w tym zakresie powinna być komplementarna wobec działań donatorów, beneficjentów oraz organizacji rządowych i pozarządowych, wpisujących się do międzynarodowej agendy rozwoju. Polskie działania dotyczące rozwoju powinny przebiegać dwutorowo: w ramach przedsięwzięć wspólnotowych, realizowanych za pośrednictwem Komisji Europejskiej, oraz w ramach krajowego systemu współpracy na rzecz rozwoju. Ten drugi wymaga pilnej reformy i dostosowania do standardów obecnych u innych donatorów. Polityka współpracy rozwojowej powinna mieć na celu usprawnienie sposobów przekazywania środków pomocowych poprzez stworzenie właściwych ram instytucjonalnych, zapewniających m.in. realizację wieloletnich programów we współpracy z innymi darczyńcami oraz zwiększenie środków przekazywanych na ten cel.
WPROWADZENIE (Piotr Albiński) I. TEORETYCZNE PODSTAWY WSPÓLNYCH POLITYK EUROPEJSKICH (Krzysztof Marczewski) 1. Efekty unii celnej 2. Efekty swobodnego przepływu siły roboczej 3. Teoretyczne aspekty mechanizmu cenowego wspólnej polityki rolnej 4. Uzasadnienie reguł polityki ochrony konkurencji skierowanych do przedsiębiorstw 5. Uzasadnienie wspólnych polityk Unii Europejskiej skierowanych na internalizację efektów zewnętrznych Podsumowanie II. KOORDYNACJA POLITYK GOSPODARCZYCH W UNII EUROPEJSKIEJ (Krzysztof Piech, Mariusz Wielec) Wstęp 1. Geneza koordynacji polityk gospodarczych w Europie 2. Koordynacja polityk gospodarczych w EWG 3. W kierunku koordynacji polityk pieniężnych w Europie 4. Koordynacja polityk gospodarczych po 1993 r. 5. Obecna koordynacja polityk gospodarczych w UE 6. Narzędzia i instrumenty koordynacji polityk gospodarczych UE 7. Polityka regionalna jako narzędzie koordynacji polityk gospodarczych w UE Podsumowanie III. WPŁYW POLITYKI W UNII EUROPEJSKIEJ NA REALIZACJĘ POLSKIEGO PROGRAMU KONWERGENCJI (Piotr Albiński) Wprowadzenie 1. Efekty pięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej 2. Narzędzia i procedury koordynacji polityki gospodarczej Rady UE, ECOFIN i KE 3. Realizacja kryteriów z Maastricht - procedura nadmiernego deficytu: od jej nałożenia przez Radę UE w lipcu 2004 r. do jej zamknięcia w lipcu 2008 r. 4. Skutki nałożenia przez Radę UE procedury nadmiernego deficytu wobec Polski 5. Wpływ polityki UE na procesy konwergencji strukturalnej i realnej 6. Nowi członkowie Unii Europejskiej w unii gospodarczej i walutowej Podsumowanie IV. POLITYKA ZATRUDNIENIA W UNII EUROPEJSKIEJ JAKO PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA OTWARTEJ METODY KOORDYNACJI (Marek Chrzanowski) 1. Metody podejmowania decyzji w Unii Europejskiej - otwarta metoda koordynacji jako rozwiązanie dla wspólnej polityki zatrudnienia 2. Ewolucja podejścia do polityki zatrudnienia w Unii Europejskiej do 1997 r. 3. Traktat amsterdamski 1997 r. i jego konsekwencje dla wspólnej polityki zatrudnienia 4. Wspólna polityka zatrudnienia po przejęciu strategii lizbońskiej 5. Konsekwencje przyjęcia odnowionej strategii lizbońskiej dla polityki zatrudnienia w UE 6. Wdrażanie wspólnej polityki zatrudnienia w Polsce 7. Efekty realizacji wspólnej polityki zatrudnienia Podsumowanie V. ODDZIAŁYWANIE POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ NA ROZWÓJ POLSKICH MSP (Wiktor Bołkunow) Wstęp 1. Stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) 2. Polityka wobec małych i średnich przedsiębiorstw (MSP) Podsumowanie VI. POLITYKA ROZWOJOWA ORAZ POMOC ZAGRANICZNA POLSKI NA TLE DOŚWIASCZEŃ UNII EUROPEJSKIEJ (Anna Wasilewska) 1. Polityka rozwojowa oraz pomoc zagraniczna Unii Europejskiej 2. Polityka rozwojowa i pomoc zagraniczna RP Podsumowanie ZAKOŃCZENIE (Piotr Albiński)
|