Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ W KONTEKŚCIE [nowa]

17-02-2014, 1:35
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 42.30 zł     
Użytkownik BestselleryPL
numer aukcji: 3894820073
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 3   
Koniec: 17-02-2014 01:24:59

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przedmiotem aukcji jest:

POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ W KONTEKŚCIE POLSKIEJ POLITYKI GOSPODARCZEJ

red. Piotr Albiński

Dane:
  • ISBN:[zasłonięte]978-8378-458-1
  • liczba stron: 230
  • okładka: miękka
  • wydawnictwo: SGH
  • wymiary: 176 x 250 mm
  • Rok wydania: 2009
  • Stan produktu: nowy, nieużywany



  • Opis:
    Celem projektu badawczego ?Polityki Unii Europejskiej w kontekście polskiej
    polityki gospodarczej", którego efektem jest niniejsze opracowanie, było
    opisanie polityk UE i ich przemian w procesie dostosowania się do nich polskiej
    gospodarki. Dotyczy to zarówno autonomicznych polityk pośrednio na nią oddziałujących,
    jak i zależnych głównie od władz krajowych.
    Opracowanie składa się z sześciu rozdziałów, w których poddano analizie
    kwestie koordynacji polityki gospodarczej i strategie UE oraz dokonano oceny
    realizacji wybranych polityk szczegółowych w Polsce.
    Podstawowym problemem badawczym było wyjaśnienie, jak polityki Unii
    Europejskiej wpływają na procesy społeczno-gospodarcze w Polsce, jaka jest siła
    oddziaływania instytucji UE i wybranych polityk na sytuację krajową, czy i w jakim
    stopniu wdrażane są dyrektywy unijne dotyczące polityk szczegółowych?
    W tym kontekście badano skuteczność wpływu UE na realizację programu konwergencji
    oraz wpływ unijnej polityki regionalnej na rozwój gospodarczy w Polsce.
    Podjęto próbę oceny sektora MSP i jego konkurencyjności na jednolitym
    rynku europejskim (JRE).
    Metodę badań oparto na analizie modeli teoretycznych oraz dostępnych źródeł
    faktograficznych.
    Pierwszy rozdział: ?Teoretyczne podstawy wspólnych polityk europejskich",
    stanowi podbudowę teoretyczną dla pozostałych części opracowania. Badanie
    poprzedzono opisem teoretycznych oraz prawnych podstaw polityk UE, w tym
    dwu głównych przesłanek: sprawnego funkcjonowania JRE i eliminacji efektów
    zewnętrznych oraz niesprawności rynkowych. Analizę oparto m. in. na modelach
    unii celnej, jednolitego rynku pracy, wspólnej polityki rolnej (WPR) i polityki
    ochrony środowiska. Teoretyczne uzasadnienia polityk Unii Europejskiej
    wynikają z dwu głównych przesłanek. Pierwszą z nich jest zapewnienie sprawnego
    funkcjonowania jednolitego rynku europejskiego. Drugą przesłanką jest
    eliminowanie lub redukowanie zniekształceń życia gospodarczego, spowodowanych
    zawodnością mechanizmów rynkowych lub występowaniem efektów zewnętrznych
    (pozytywnych lub negatywnych). Do polityk odwołujących się do
    pierwszej z w/w przesłanek należą m.in. polityka ochrony konkurencji i polityka
    handlowa. Do polityk odwołujących się do drugiej przesłanki należą m.in.
    polityka ochrony środowiska i polityka naukowa. Obydwa rodzaje przesłanek
    są objaśnione przy użyciu podstawowych modeli dotyczących funkcjonowania
    poszczególnych polityk. Przedstawiono i objaśniono teoretyczne schematy funkcjonowania
    unii celnej, jednolitego rynku pracy, wspólnej polityki rolnej, polityki
    ochrony środowiska i innych polityk.
    W drugim rozdziale: ?Koordynacja polityk gospodarczych w Unii Europejskiej",
    Czytelnik znajdzie aktualną ogólną charakterystykę narzędzi i instrumentów
    koordynacji polityk gospodarczych UE wraz ich podstawami prawnymi.
    Celem tego rozdziału jest dokonanie przeglądu procesów koordynacji polityk gospodarczych
    w Unii Europejskiej. Jest to kwestia istotna dla Polski ze względu na
    pogłębiającą się integrację naszego kraju z UE, której sukcesy, szczególnie w takich
    sferach jak wiedza i innowacje, będą miały istotny wpływ na przyszłość
    gospodarczą naszego kraju.
    Koordynacja polityki może być zdefiniowana jako harmonizacja polityk
    krajowych w oparciu o ponadnarodowe reguły lub normy, które są uzgodnione
    przez wszystkie kraje członkowskie, pozostawiając podstawową odpowiedzialność
    za obszar polityki w gestii władz narodowych, ale ustanawiając ograniczenia
    uznaniowości ich decyzji.
    Zgodnie z tą definicją, scharakteryzowano w kolejnych punktach genezę i kierunki
    tak rozumianej koordynacji polityk gospodarczych w Europie od wczesnych
    lat XX wieku po czasy dzisiejsze, narzędzia i instrumenty współczesnej
    koordynacji, jej strukturę instytucjonalną i przedmiotową, w tym m.in. Ogólne
    wytyczne polityki gospodarczej, Pakt Stabilności i Wzrostu, procesy i metody
    koordynacji gospodarczej (pełna, jednolita, ścisła/formalna, luźna/ograniczona)
    oraz strategię lizbońską.
    Szczególną uwagę poświecono polityce regionalnej jako jednemu z najważniejszych
    narzędzi koordynacji polityk gospodarczych w UE. Chodziło tutaj
    o znalezienie odpowiedzi na pytanie, w jakim zakresie fundusze strukturalne
    i Fundusz Spójności w ramach budżetu polityki strukturalnej UE mogą wywrzeć
    wpływ na rozwój regionalny w Polsce w przekroju jej województw.
    Trzeci rozdział: ?Wpływ polityki Unii Europejskiej na realizację polskiego
    programu konwergencji", dotyczy koordynacji polityk szczegółowych za pomocą
    wybranych narzędzi. W rozdziale tym analizowany jest proces koordynacji polityki
    realizowanej przez Radę UE, ECOFIN i Komisję Europejską odnośnie do
    programu konwergencji w Polsce. Analiza poprzedzona jest opisem specyficznych
    cech narzędzi i procedur tej koordynacji, mających swoje źródło w traktacie
    z Maastricht i w Pakcie Stabilności i Wzrostu.
    Wpływ polityki UE na realizację polskiego programu konwergencji badano
    analizując zmiany długu i deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych
    oraz kształtowanie się stopy inflacji HICP, długoterminowej stopy procentowej
    i kursu walutowego w latach 2[zasłonięte]004-20. Opinie i decyzje Rady UE,
    ECOFIN i KE miały wpływ na dostosowanie do nich założeń programów konwergencji
    oraz kierunków polityki gospodarczej. Szczegółowej analizie w tym
    kontekście poddano okres od nałożenia przez Radę UE wobec Polski w 2004 r.
    procedury nadmiernego deficytu do jej zamknięcia w 2008 r.
    W analizie skupiono się wyłącznie na badaniu zmian kryteriów nominalnych
    konwergencji, wskazując tylko przykłady wpływu koordynacji polityk UE
    na zmiany konwergencji realnej i strukturalnej. Utrwalenie procesu konwergencji
    jest jednym z głównych celów strategicznych, szczególnie w związku z deklaracją
    władz o zamiarze przyjęcia euro przez Polskę w 2012 r. Termin ten jest
    jednak w dużym stopniu uzależniony od wpływu obecnego światowego kryzysu
    na polską gospodarkę.
    W czwartym rozdziale: ?Polityka zatrudnienia w Unii Europejskiej jako
    przykład zastosowania otwartej metody koordynacji", znajduje się wyczerpujący
    opis tej metody porównanej z metodą wspólnotową i międzyrządową.
    Za ważny cel badań przyjęto analizę ewolucji metod koordynacji oraz efektów
    europejskiej polityki zatrudnienia wraz z dorobkiem prawnym w tym zakresie
    ze szczególnym uwzględnieniem jej realizacji w Polsce. Scharakteryzowano
    Europejską strategię zatrudnienia opartą na czterech fi larach i ukazano jej ewolucję
    związaną z procesami z Cardiff , z Kolonii, ze strategią lizbońską oraz zintegrowanymi
    wytycznymi na lata 2[zasłonięte]005-20 i 2[zasłonięte]008-20. Instrumenty te zostały
    skonfrontowane z Krajowym programem reform i Krajową strategią zatrudnienia,
    co umożliwiło identyfikację obszarów wymagających intensyfikacji działań
    z polskiej strony.
    W piątym rozdziale: ?Oddziaływanie polityki Unii Europejskiej na rozwój
    polskich MSP", znajduje się obszerna charakterystyka MSP zawierająca wyjaśnienie pojęcia i typologię małych i średnich przedsiębiorstw. Podjęto tu próbę
    określenia możliwości rozwoju przedsiębiorstw z sektora MSP w obecnych uwarunkowaniach
    gospodarczych Polski i pokazania wpływu tego sektora na wzrost
    gospodarczy. Z analizy wynika, że MSP odegrały (i nadal odgrywają) istotna rolę
    w procesie transformacji polskiej gospodarki. Napotykają one jednak na wiele
    barier, zarówno o charakterze wewnętrznym, jak i zewnętrznym, które utrudniają
    nie tylko rozpoczęcie działalności gospodarczej, ale i jej dalszy rozwój.
    Celem badania było przeprowadzenie szczegółowej analizy sektora MSP, na
    podstawie której można będzie wyciągnąć wnioski, na ile polityka UE, a w szczególności
    przepisy dostosowawcze mają wpływ na rozwój MSP. Z badań wynika,
    że polskie MSP nie są przygotowane, aby konkurować z podobnym sektorem
    w eurolandzie; i krytycznej ocenie można poddać politykę państwa wobec tego
    sektora. Wspieranie rozwoju tego sektora powinno być zatem jednym z priorytetów
    polityki państwa.
    Ostatni, szósty rozdział: ?Polityka rozwojowa oraz pomoc zagraniczna Polski
    na tle doświadczeń Unii Europejskiej", zawiera charakterystykę polityki rozwojowej
    i pomocy zagranicznej UE w wymiarze finansowym i instytucjonalnym
    skierowanej do krajów rozwijających się oraz udział Polski w tej polityce. Analiza
    tego udziału pozwoliła na ukazanie zbieżności polskich poczynań w zakresie
    pomocy zagranicznej z założeniami przyjętymi w tej dziedzinie zarówno przez
    państwa członkowskie jak i samą Unię Europejską. Polska aktywność w tym zakresie
    powinna być komplementarna wobec działań donatorów, beneficjentów
    oraz organizacji rządowych i pozarządowych, wpisujących się do międzynarodowej
    agendy rozwoju. Polskie działania dotyczące rozwoju powinny przebiegać
    dwutorowo: w ramach przedsięwzięć wspólnotowych, realizowanych za pośrednictwem
    Komisji Europejskiej, oraz w ramach krajowego systemu współpracy na
    rzecz rozwoju. Ten drugi wymaga pilnej reformy i dostosowania do standardów
    obecnych u innych donatorów. Polityka współpracy rozwojowej powinna mieć
    na celu usprawnienie sposobów przekazywania środków pomocowych poprzez
    stworzenie właściwych ram instytucjonalnych, zapewniających m.in. realizację
    wieloletnich programów we współpracy z innymi darczyńcami oraz zwiększenie
    środków przekazywanych na ten cel.

    WPROWADZENIE (Piotr Albiński)
    I. TEORETYCZNE PODSTAWY WSPÓLNYCH POLITYK EUROPEJSKICH (Krzysztof Marczewski)
    1. Efekty unii celnej
    2. Efekty swobodnego przepływu siły roboczej
    3. Teoretyczne aspekty mechanizmu cenowego wspólnej polityki rolnej
    4. Uzasadnienie reguł polityki ochrony konkurencji skierowanych do przedsiębiorstw
    5. Uzasadnienie wspólnych polityk Unii Europejskiej skierowanych na internalizację efektów zewnętrznych
    Podsumowanie
    II. KOORDYNACJA POLITYK GOSPODARCZYCH W UNII EUROPEJSKIEJ (Krzysztof Piech, Mariusz Wielec)
    Wstęp
    1. Geneza koordynacji polityk gospodarczych w Europie
    2. Koordynacja polityk gospodarczych w EWG
    3. W kierunku koordynacji polityk pieniężnych w Europie
    4. Koordynacja polityk gospodarczych po 1993 r.
    5. Obecna koordynacja polityk gospodarczych w UE
    6. Narzędzia i instrumenty koordynacji polityk gospodarczych UE
    7. Polityka regionalna jako narzędzie koordynacji polityk gospodarczych w UE
    Podsumowanie
    III. WPŁYW POLITYKI W UNII EUROPEJSKIEJ NA REALIZACJĘ POLSKIEGO PROGRAMU KONWERGENCJI (Piotr Albiński)
    Wprowadzenie
    1. Efekty pięciu lat członkostwa Polski w Unii Europejskiej
    2. Narzędzia i procedury koordynacji polityki gospodarczej Rady UE, ECOFIN i KE
    3. Realizacja kryteriów z Maastricht - procedura nadmiernego deficytu: od jej nałożenia przez Radę UE w lipcu 2004 r. do jej zamknięcia w lipcu 2008 r.
    4. Skutki nałożenia przez Radę UE procedury nadmiernego deficytu wobec Polski
    5. Wpływ polityki UE na procesy konwergencji strukturalnej i realnej
    6. Nowi członkowie Unii Europejskiej w unii gospodarczej i walutowej
    Podsumowanie
    IV. POLITYKA ZATRUDNIENIA W UNII EUROPEJSKIEJ JAKO PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA OTWARTEJ METODY KOORDYNACJI (Marek Chrzanowski)
    1. Metody podejmowania decyzji w Unii Europejskiej - otwarta metoda koordynacji jako rozwiązanie dla wspólnej polityki zatrudnienia
    2. Ewolucja podejścia do polityki zatrudnienia w Unii Europejskiej do 1997 r.
    3. Traktat amsterdamski 1997 r. i jego konsekwencje dla wspólnej polityki zatrudnienia
    4. Wspólna polityka zatrudnienia po przejęciu strategii lizbońskiej
    5. Konsekwencje przyjęcia odnowionej strategii lizbońskiej dla polityki zatrudnienia w UE
    6. Wdrażanie wspólnej polityki zatrudnienia w Polsce
    7. Efekty realizacji wspólnej polityki zatrudnienia
    Podsumowanie
    V. ODDZIAŁYWANIE POLITYKI UNII EUROPEJSKIEJ NA ROZWÓJ POLSKICH MSP (Wiktor Bołkunow)
    Wstęp
    1. Stan sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)
    2. Polityka wobec małych i średnich przedsiębiorstw (MSP)
    Podsumowanie
    VI. POLITYKA ROZWOJOWA ORAZ POMOC ZAGRANICZNA POLSKI NA TLE DOŚWIASCZEŃ UNII EUROPEJSKIEJ (Anna Wasilewska)
    1. Polityka rozwojowa oraz pomoc zagraniczna Unii Europejskiej
    2. Polityka rozwojowa i pomoc zagraniczna RP
    Podsumowanie
    ZAKOŃCZENIE (Piotr Albiński)



    Przed zakupem zapoznaj się ze stroną o mnie

    Zobacz nasze pozostałe aukcje

    Dodaj nas do ulubionych sprzedawców

    Zapraszamy serdecznie.