POLITYKA KIERUNKÓW NEOAWANGARDY WĘGIERSKIEJ 1[zasłonięte]966-19
Magdalena Radomska
Politykę kierunków neoawangardy węgierskiej generowały zatem dwa czynniki. Z jednej strony był to kształt tworzonego w tym czasie dyskursu historii sztuki ukierunkowanego na zachodnie kategorie pojęciowe z drugiej - język sztuki ukierunkowany na politykę którego polem twórczym było semantyczne pole minowe. Zaabsorbowanie artystów językiem politycznym - pojęciami muru klatki kostki brukowej a także zaangażowanie intelektualne w takie wydarzenia jak interwencja wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji - powoduje iż analizy dzieł odsłaniają niezwykle świadomy język oraz kategorie którym język historii sztuki - oparty na prymacie kategorii kierunków artystycznych - nie jest w stanie sprostać. To właśnie semantyczne pole minowe było przedmiotem zainteresowania artystów jednakże dla badacza jawi się ono jako podwójnie zaminowane - nie tylko za pomocą kategorii ideologii marksistowskiej ale także zachodnich kategorii pojęciowych. Pisanie o sztuce neoawangardy węgierskiej możliwe jest tylko w oparciu o podwójnie zaminowane pole semantyczne. Piszący zmuszony jest zatem uważać na każdy krok. Praca jego jest pracą sapera - polega nie na unikaniu min lecz umiejętnym ich wysadzaniu mistrzostwo - na niepozostawianiu nowych
DODATKOWE INFORMACJE:
wydawnictwo: UNIVERSITAS
rok wydania: 2013
oprawa: miękka
format: B5
ilość stron: 548 + 196 il.
ISBN: 97[zasłonięte][zasłonięte]242-22-8