|
spis treści lub fragment
|
I. Wychowanie dla pokoju a edukacja muzyczna – wprowadzenie do problematyki
Odkrywanie muzyki jako medium w edukacji politycznej – muzyczne wychowanie dla pokoju 24
II. Historyczne aspekty kultury muzycznej w kontekstach wojny i pokoju
Pieśni za i przeciw przemocy – pieśni wojenne i pieśni o pokoju w wychowaniu dzieci i młodzieży w Niemczech 46
Muzyka polska a kulturowy kontekst wojny i pokoju – konsekwencje pedagogiczne 53
– Aspekt wojny i pokoju w pieśniach ludowych na Warmii i Mazurach z XVIII i XIX wieku 76
III. Kultury mniejszości narodowych, pogranicze a problematyka wychowania dla pokoju 87
Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej 89
Muzyczne idee o pokoju? Dlaczego i jak chasydzkie Nigunim może służyć wychowaniu międzykulturowemu dla pokoju? 114
Wkład pedagogiki muzycznej w aktualną sytuację pedagogiki Holocaustu w Niemczech
Kultura muzyczna młodzieży imigranckiej pochodzenia tureckiego w Niemczech w przestrzeni napięcia pomiędzy religią a antyrasizmem – koncepcje między-kulturowej edukacji muzycznej 152
Pieśń ludowa czynnikiem dialogu międzykulturowego na przykładzie kultury łemkowskiej 164
IV. Wojna i pokój jako źródło inspiracji kompozytorskiej w muzyce współczesnej i jej recepcja 171
Mariana Borkowskiego wołanie o pokój jako imperatyw kategoryczny. Analiza cyklu Pax in terra
– Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w kontekście edukacji ku wartościom
– Symbole i przekazy pokoju w polskiej muzyce dramatycznej w pierwszej połowie XX wieku (1[zasłonięte]901-19) 196
– Pokój jako inspiracja kantaty Pokój na zielonej ziemi, gdzie świeci słońce koreańskiego kompozytora Sukhi Kanga 209
– Elementy patriotyczne w twórczości chóralnej Romualda Twardowskiego
– Cage, Stockhausen, Scelsi – trzy głosy w dialogu międzykulturowym
– Muzyka zagrożona? Polska krytyka muzyczna okresu międzywojennego wobec uzurpacji totalitarnych w muzyce 228
w USA pomiędzy pragnieniem pokoju a gotowością natarcia 248
– Tematyka pokoju w twórczości ukraińskiego kompozytora Vitalija Gubarenki – komentarz pedagogiczny 254
V. Oddźwięk wojny i pokoju w kulturze, filozofii, literaturze, muzyce i sztukach plastycznych 259
– Dramaty współczesnego człowieka: wypędzenia, prześladowania, samotność w pryzmacie bajki o Czterech muzykantach z Bremy
– Międzykulturowe wzajemne oddziaływanie jako sposób poznania obrazu świata 267
– Rola artysty w wychowaniu estetycznym dla pokoju 275
– Wojna i pokój w sztuce XX wieku. Obraz, kontekst, doświadczenie, metoda 283
– Niedyskretny urok okrucieństwa. Funkcja obrazów przemocy
w literaturze popularnej (na przykładzie polskiej twórczości fantasy)
– Wojna w komputerze. O nowych (starych) zagrożeniach dla pokoju
w grach komputerowych 307
– Gdańsk i jego dzieje inspiracją twórczą współczesnych kompozytorów polskich 317
– Muzyka w pokoju i dla pokoju. O wybranych aspektach muzycznej recepcji Chopina w dziewiętnastowiecznej Europie 326
– Muzyka formą dialogu 335
– Musik als eine Form des Dialogs 341
VI. Wychowanie dla pokoju jako kontekst edukacji estetycznej – Wojna i pokój w treściach kształcenia muzycznego w szkolnictwie powszechnym 351
– Utrata ciszy. Socjologiczne obserwacje i muzyczno-pedagogiczne konsekwencje 369
– Rola międzykulturowej edukacji estetycznej w zakresie upowszechniania wartości ogólnoludzkich 378
– Edukacja muzyczna a ideologia wychowawcza w Polsce w pierw-szych latach po odzyskaniu niepodległości (po 1918 roku) 382
|