spis treści lub fragment | I. Wychowanie dla pokoju a edukacja muzyczna – wprowadzenie do problematyki Odkrywanie muzyki jako medium w edukacji politycznej – muzyczne wychowanie dla pokoju 24 II. Historyczne aspekty kultury muzycznej w kontekstach wojny i pokoju Pieśni za i przeciw przemocy – pieśni wojenne i pieśni o pokoju w wychowaniu dzieci i młodzieży w Niemczech 46 Muzyka polska a kulturowy kontekst wojny i pokoju – konsekwencje pedagogiczne 53 – Aspekt wojny i pokoju w pieśniach ludowych na Warmii i Mazurach z XVIII i XIX wieku 76 III. Kultury mniejszości narodowych, pogranicze a problematyka wychowania dla pokoju 87 Folklor taneczny pogranicza jako źródło inspiracji edukacji międzykulturowej 89 Muzyczne idee o pokoju? Dlaczego i jak chasydzkie Nigunim może służyć wychowaniu międzykulturowemu dla pokoju? 114 Wkład pedagogiki muzycznej w aktualną sytuację pedagogiki Holocaustu w Niemczech Kultura muzyczna młodzieży imigranckiej pochodzenia tureckiego w Niemczech w przestrzeni napięcia pomiędzy religią a antyrasizmem – koncepcje między-kulturowej edukacji muzycznej 152 Pieśń ludowa czynnikiem dialogu międzykulturowego na przykładzie kultury łemkowskiej 164 IV. Wojna i pokój jako źródło inspiracji kompozytorskiej w muzyce współczesnej i jej recepcja 171 Mariana Borkowskiego wołanie o pokój jako imperatyw kategoryczny. Analiza cyklu Pax in terra – Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego w kontekście edukacji ku wartościom – Symbole i przekazy pokoju w polskiej muzyce dramatycznej w pierwszej połowie XX wieku (1[zasłonięte]901-19) 196 – Pokój jako inspiracja kantaty Pokój na zielonej ziemi, gdzie świeci słońce koreańskiego kompozytora Sukhi Kanga 209 – Elementy patriotyczne w twórczości chóralnej Romualda Twardowskiego – Cage, Stockhausen, Scelsi – trzy głosy w dialogu międzykulturowym – Muzyka zagrożona? Polska krytyka muzyczna okresu międzywojennego wobec uzurpacji totalitarnych w muzyce 228 w USA pomiędzy pragnieniem pokoju a gotowością natarcia 248 – Tematyka pokoju w twórczości ukraińskiego kompozytora Vitalija Gubarenki – komentarz pedagogiczny 254 V. Oddźwięk wojny i pokoju w kulturze, filozofii, literaturze, muzyce i sztukach plastycznych 259 – Dramaty współczesnego człowieka: wypędzenia, prześladowania, samotność w pryzmacie bajki o Czterech muzykantach z Bremy – Międzykulturowe wzajemne oddziaływanie jako sposób poznania obrazu świata 267 – Rola artysty w wychowaniu estetycznym dla pokoju 275 – Wojna i pokój w sztuce XX wieku. Obraz, kontekst, doświadczenie, metoda 283 – Niedyskretny urok okrucieństwa. Funkcja obrazów przemocy w literaturze popularnej (na przykładzie polskiej twórczości fantasy) – Wojna w komputerze. O nowych (starych) zagrożeniach dla pokoju w grach komputerowych 307 – Gdańsk i jego dzieje inspiracją twórczą współczesnych kompozytorów polskich 317 – Muzyka w pokoju i dla pokoju. O wybranych aspektach muzycznej recepcji Chopina w dziewiętnastowiecznej Europie 326 – Muzyka formą dialogu 335 – Musik als eine Form des Dialogs 341 VI. Wychowanie dla pokoju jako kontekst edukacji estetycznej – Wojna i pokój w treściach kształcenia muzycznego w szkolnictwie powszechnym 351 – Utrata ciszy. Socjologiczne obserwacje i muzyczno-pedagogiczne konsekwencje 369 – Rola międzykulturowej edukacji estetycznej w zakresie upowszechniania wartości ogólnoludzkich 378 – Edukacja muzyczna a ideologia wychowawcza w Polsce w pierw-szych latach po odzyskaniu niepodległości (po 1918 roku) 382 |