Opis | Uczenie się matematyki jest procesem wysoce złożonym; kierowanie nim - a więc nauczanie - oprócz wiedzy teoretycznej z matematyki, psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz umiejętności posługiwania się nią wymaga także opanowania szeregu umiejętności praktycznych. Kształcąc kandydatów na nauczycieli, oczekujemy, że nie tylko przyswoją sobie tę wiedzę, ale potrafią też potem stosować ją w praktyce szkolnej. Jest to niełatwe w realizacji, szczególnie wtedy, gdy matematykę szkolną traktujemy w większym stopniu „jako działalność", stawianie pytań, szukanie odpowiedzi, niż „jako gotowy" dorobek pokoleń, który uczniowie mają sobie przyswoić. W przypadku takiego podejścia często trudniej odróżnić to, co teoretyczne, od tego, co praktyczne. Wiele zagadnień typowo matematycznych, np. konstruowanie obrazu pojęcia (liczby, funkcji, granicy,...), problemy metodologii matematyki (wywiedlność, dowodzenie, ...), rozwiązywanie zadań staje się praktycznymi, w takim samym stopniu, jak np. umiejętność obserwowania i interpretowania reakcji uczniów, dokonywania refleksji nad ich działaniem; niosą one potężną dawkę wiedzy teoretycznej związanej z rozumieniem obiektów matematycznych. Z drugiej strony, podejście takie wymusza ponowny krytyczny ogląd tego, co się dzieje na lekcji, wskazanie dróg prowadzących do przewartościowania roli nauczy -cielą z wykładowcy na mądrego doradcę, zakreślenie ram jego przygotowywania się do bieżących zajęć i długofalowe planowanie takiego nauczania. Skromna literatura metodyczna poświęcona takiej koncepcji nauczania matematyki uzasadnia potrzebę powstania tej książki i przedstawienia w niej innego spojrzenia na analizowane dotąd (z pozycji gotowej matematyki) zagadnienia planowania i praktyki nauczania. Niniejsze opracowanie ma skłonić do refleksji nad swoim działaniem osoby o pewnym doświadczeniu i jednocześnie pomóc tym, którzy stawiają pierwsze kroki na tej drodze. Nie wyczerpuje ono sygnalizowanych problemów z dwóch powodów; nie pozwala na to ogrom tematyki, która wymaga krytycznego omówienia, oceny zaleceń i zasad, czasem ich zmodyfikowania, a czasem kształtowania ich w zupełnie nowym znaczeniu. Jednocześnie chcemy na- |