Witam Państwa na mojej aukcji! Jej przedmiotem będzie oryginalny rysunek węglem z częściowym użyciem ołówka w niektórych jego partiach, autorstwa malarza ADAMA CZAPLIC-POHORECKIEGO (1[zasłonięte]898-19), który swe powojenne losy związał ze Szczecinem. Postaram się Państwu pokrótce przybliżyć sylwetkę tego twórcy. Ten rodowity Kresowiak, urodzony w Dydni w dawnym powiecie brzozowskim, swą edukację akademicką rozpoczął we Lwowie, wstępując w roku 1920 na Wydział Architektury na Politechnice Lwowskiej oraz równolegle podejmując studia na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu im. Jana Kazimierza. Jednakże w latach 30-tych, w pełni dochodzi do głosu, skrycie w nim drzemiąca dusza artystyczna, co powoduje, że postanawia on przenieść się do Warszawy, gdzie ostatecznie w 1939 r. uzyskuje dyplom z malarstwa w Warszawskim Instytucie Sztuk Pięknych, terminując m.in. u takich znakomitości jak prof. Kazimierz Sichulski oraz prof. Władysław Jarocki. Wówczas to jest silnie związany z bohemą skupioną wokół warszawskiej Zachęty. Po zakończeniu wojny osiada na stałe w Szczecinie, gdzie kontynuuje swą karierę artystyczną nieprzerwanie aż do śmierci, będąc jednym z najistotniejszych przedstawicieli tamtejszego środowiska artystycznego. Jeszcze przed wojną w 1933 r. doczekał się swej pierwszej wystawy indywidualnej w Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych we Lwowie. Po wojnie miał na swym koncie wiele wystaw zbiorowych oraz indywidualnych, zorganizowanych przede wszystkim na terenie Szczecina. Wystawiał również za granicą m.in. w Kijowie, Wiedniu, Dreźnie, Paryżu, Berlinie oraz Moskwie. Prezentowana praca stanowi klasyczny przykład plenerowego studium pejzażowego rysowanego zdecydowaną i pewną kreską bezpośrednio z natury, którego motywem przewodnim uczynił trzy wolnostojące strzeliste topole, przetworzone po trosze w manierze kubicznej. Choć rysunek nie jest nigdzie sygnowany przez artystę, to zapewniam Państwa, że pochodzi on ze spuścizny po Pohoreckim, udostepnionej przez spadkobierców do obrotu na rynku sztuki, w jednym ze szczecińskich antykwariatów przed kilku laty. Zwykła kartka papieru, na której naniesiona została praca, ma następujące wymiary: 32 cm x 23 cm. Warto jest odnotować fakt, iż na jej odwrocie znajdują się jeszcze zapiski odręcznie sporządzone przez malarza, odnoszące się do jakiegoś projektu scenografii. Kartka papieru jest dobrze zachowana, choć ma w swej górnej partii widoczny ślad po zagięciu biegnący w jej poprzek na całej długości. Gwarantuję autentyczność rysunku opisanego powyżej w 100 % ! |
|
|
|
|