Podwozia i nadwozia pojazdów samochodowych 1 Podstawy teorii ruchu i eksploatacji oraz układ przeniesienia napędu
autor: Marek Gabryelewicz wydawca: WKŁ rok wydania: 2010 numer wydania: 1 ilość stron: 424 isbn: 978[zasłonięte][zasłonięte]06177 format: 165x240 mm oprawa: miękka seria: Technik pojazdów samochodowych cena katalogowa: 57,75 zł nasza cena: 49,00 zł
|
|
W podręczniku, przeznaczonym dla pierwszego roku nauczania, opisano zagadnienia dotyczące klasyfikacji pojazdów samochodowych, ich własności trakcyjnych i podstaw eksploatacji oraz budowę układu przeniesienia napędu i zasadę działania tworzących go zespołów: sprzęgieł, skrzynek biegów, wałów napędowych, przegubów, przekładni głównych, mechanizmów różnicowych, skrzynek rozdzielczych, półosi, piast kół napędowych i in. Przedstawiono zasady diagnostyki, obsługi i naprawy omawianych elementów oraz stosowane narzędzia i materiały eksploatacyjne. Treść bogato zilustrowano przykładami nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i technologicznych oraz schematami blokowymi obrazującymi tok postępowania podczas oceny stanu technicznego i poszukiwania przyczyn niesprawności pojazdu. Na końcu każdego rozdziału zamieszczono ćwiczenia i testy kontrolne (z prawidłowymi odpowiedziami na końcu książki), umożliwiające sprawdzenie stopnia opanowania podanych wiadomości.
Odbiorcy podręcznika: uczniowie kształcący się w zawodzie technik pojazdów samochodowych, uczniowie szkół o pokrewnym profilu kształcenia, osoby zdobywające kwalifikacje zawodowe w ramach kształcenia pozaszkolnego oraz zajmujące się działalnością praktyczną w zakresie techniki samochodowej.
Spis treści:
1. Klasyfikacja i identyfikacja pojazdów samochodowych 1.1. Podstawowe definicje i podział pojazdów samochodowych 1.2. Zadania i ogólna budowa układów konstrukcyjnych podwozia 1.3. Źródła napędu pojazdów samochodowych i ich charakterystyka 1.4. Napędy alternatywne pojazdów samochodowych 1.4.1. Napęd elektryczny 1.4.2. Napęd hybrydowy 1.5. Identyfikacja pojazdów - tabliczki znamionowe i numer VIN 1.6. Charakterystyka techniczna pojazdów samochodowych 1.7. Ćwiczenia i test kontrolny 2. Własności trakcyjne pojazdów samochodowych 2.1. Wiadomości wstępne 2.2. Obciążenia statyczne pojazdu 2.3. Siły oporów ruchu pojazdu 2.3.1. Opory toczenia 2.3.2. Siła oporów wzniesienia 2.3.3. Siła oporów powietrza 2.3.4. Siła oporów bezwładności 2.3.5. Siła oporów uciągu przyczepy 2.4. Siła i moment napędowy 2.4.1. Moment obrotowy i moc silnika 2.4.2. Elastyczność silnika 2.4.3. Przełożenie całkowite układu napędowego 2.4.4. Prędkość obrotowa i moment obrotowy na kołach 2.4.5. Siła napędowa na kołach 2.4.6. Przyczepność kół do nawierzchni 2.5. Bilans sił 2.6. Bilans mocy 2.7. Dobór parametrów układu napędowego 2.7.1. Dobór silnika 2.7.2. Dobór przełożeń 2.8. Siły działające na pojazd podczas hamowania 2.9. Siły działające na pojazd poruszający się po łuku 2.10. Ćwiczenia i test kontrolny 3. Podstawy eksploatacji, obsługi i naprawy pojazdów samochodowych 3.1. Wymagania eksploatacyjne stawiane pojazdom samochodowym 3.2. Ogólne wiadomości o procesie zużywania się pojazdów i ich elementów 3.2.1. Rodzaje tarcia 3.2.2. Smarowanie elementów współpracujących 3.2.3. Rodzaje i przebieg zużywania się części 3.3. Czynniki wpływające na stan techniczny i trwałość pojazdu 3.3.1. Wpływ czynników konstrukcyjnych 3.3.2. Wpływ czynników technologicznych 3.3.3. Wpływ czynników eksploatacyjnych 3.4. Obsługa techniczna 3.4.1. Cel technicznej obsługi okresowej 3.4.2. Podstawowe zasady obowiązujące podczas wykonywania obsługi i napraw pojazdów 3.4.3. Zagrożenia dla środowiska związane z obsługą, naprawą i użytkowaniem pojazdu 3.4.4. Zakres czynności obsługowych 3.5. Badania diagnostyczne 3.5.1. Podstawowe pojęcia diagnostyki technicznej 3.5.2. Metody rozpoznawania i oceny stanu technicznego pojazdu i jego zespołów 3.5.3. Zakres badań diagnostycznych pojazdów 3.6. Naprawy zespołów i części pojazdów 3.6.1. Mycie pojazdów, ich zespołów i części 3.6.2. Demontaż i montaż 3.6.3. Narzędzia i przyrządy stosowane podczas demontażu i montażu 3.6.4. Metody weryfikacji części 3.6.5. Metody naprawy i regeneracji części 3.7. Ćwiczenia i test kontrolny 4. Układ przeniesienia napędu 4.1. Wiadomości wstępne 4.2. Sprzęgła samochodowe 4.2.1. Zadania i rodzaje sprzęgieł 4.2.2. Sprzęgła cierne tarczowe 4.2.3. Obsługa i naprawa sprzęgieł 4.3 Skrzynki biegów 4.3.1. Zadania, rodzaje i zasada działania skrzynek biegów 4.3.2. Mechaniczne stopniowe skrzynki biegów o osiach stałych, stosowane w samochodach osobowych 4.3.3. Mechaniczne stopniowe skrzynki biegów o osiach stałych, stosowane w samochodach ciężarowych 4.3.4. Obsługa i naprawa mechanicznych skrzynek biegów 4.3.5. Hydromechaniczne, stopniowe, automatyczne skrzynki biegów o osiach obracających się 4.3.6. Mechaniczne, bezstopniowe, sterowane automatycznie skrzynki biegów 4.3.7. Hydromechaniczne, stopniowe skrzynki biegów o osiach stałych stosowane w pojazdach specjalnych 4.3.8. Obsługa i naprawa automatycznych skrzynek biegów 4.4. Wały napędowe i przeguby 4.4.1. Budowa i zadania wałów napędowych 4.4.2. Rodzaje i zadania przegubów 4.4.3. Obsługa i naprawa wałów napędowych oraz przegubów 4.5. Przekładnie główne i mechanizmy różnicowe 4.5.1. Budowa i zadania przekładni głównej 4.5.2. Budowa i zadania mechanizmu różnicowego 4.5.3. Budowa i zadania obudowy mostu napędowego 4.5.4. Obsługa i naprawa przekładni głównej, mechanizmu różnicowego oraz mostu napędowego 4.6. Półosie i piasty kół napędowych 4.6.1. Budowa i zadania półosi i piast kół 4.6.2. Obsługa i naprawa półosi i piast kół 4.7. Napęd na więcej niż jedną oś 4.7.1. Napęd na wszystkie koła w samochodach osobowych 4.7.2. Napęd na więcej niż jedną oś w samochodach ciężarowych 4.7.3. Obsługa i naprawa skrzynek rozdzielczych 4.8. Materiały eksploatacyjne stosowane w układach przeniesienia napędu 4.9. Ćwiczenia i testy kontrolne Bibliografia Rozwiązania testów kontrolnych
|