Gałkowski Tadeusz
Szeląg Elżbieta
Jastrzębowska Grażyna
Podstawy neurologopedii Podręcznik akademicki
Stron: 1062
Wymiary: B5
Pierwsze kompleksowe kompendium wiedzy z zakresu neuronauk: neurobiologii, neurolingwistyki, neuropsychologii, które umożliwiły powstanie i rozwój nowej specjalności logopedycznej – neurologopedii. Neurologopedia to dyscyplina silnie koncentrująca się na powiązaniu informacji uzyskanych na podstawie kompleksowych badań w obszarze wymienionych dyscyplin naukowych. W książce Podstawy neurologopedii zaprezentowano najnowsze osiągnięcia w wymienionych dziedzinach i wskazano sposoby ich wykorzystania na gruncie logopedii (zarówno w praktyce, jak i dla celów badań naukowych). Podręcznik Podstawy neurologopedii został napisany przez reprezentantów różnych dyscyplin naukowych, uznane autorytety w swoich dziedzinach. Jest adresowany do neurologopedów i surdologopedów, a także do studentów logopedii, psychologii, pedagogiki, polonistyki oraz do lekarzy specjalizujących się w takich dziedzinach, jak neurologia, audiologia, foniatria i pediatria.
Przedmowa
1. MOWA I JEJ MECHANIZMY
1.1. Mowa a język. Podstawy językowe neurologopedii
1.2. Rola mózgu w procesach nadawania i odbioru mowy
1.3. Czynności narządów mowy:: oddychanie, fonacja, artykulacja
1.4. Budowa i działanie narządu słuchu
1.5. Prawidłowy rozwój mowy dziecka
2. OGÓLNE ZASADY DIAGNOZY I TERAPII LOGOPEDYCZNEJ
2.1. Diagnoza logopedyczna
2.2. Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej
2.3. Gabinet logopedyczny - warsztat pracy terapeuty
3. ZABURZENIA KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ U DZIECI I U OSÓB DOROSŁYCH — METODY BADANIA I ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI JĘZYKOWEJ
3.1. Zaburzenia rozwoju mowy i języka - terminologia i kategoryzacje stosowane w krajach zachodnich
3.2. Opóźnienie rozwoju mowy
3.3. Diagnoza i terapia rozwojowych zaburzeń mowy
3.4. Zaburzenia artykulacji
3.5. Wybrane zagadnienia z patologii głosu
3.6. Usprawnianie mowy dzieci z rozszczepem podniebienia
3.7. Głos i mowa po operacji całkowitego usunięcia krtani
3.8. Mowa osób upośledzonych umysłowo i jej zaburzenia
3.9. Komunikacja językowa osób z uszkodzonym narządem słuchu
3.10. Jąkanie
3.11. Zdolności porozumiewania się w autyzmie i ich wspomaganie
3.12. Neuropsychologiczna diagnostyka afazji
3.13. Kierunki współczesnej terapii chorych z afazją
3.14. Zaburzenia mowy o typie dysartrii
3.15. Podstawy neurolingwistyki dla neurologopedów
4. SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W CZYTANIU I PISANIU A FUNKCJE ROZWOJOWE
4.1. Diagnoza dysleksji rozwojowej
4.2. Czytanie i pisanie jako formy komunikacji językowej
5. LOGOPEDIA W DOBIE INTERNETU I TECHNIK BADAWCZYCH XXI WIEKU
5.1. Wykorzystanie programów komputerowych w profilaktyce, diagnozie i terapii logopedycznej
5.2. Nowe tendencje w terapii logopedycznej w świetle badań nad mózgiem