Książka ta ma charakter interdyscyplinarny - przeznaczona jest dla osób interesujących się zagadnieniami komunikacji społecznej, dla nauczycieli różnych typów szkół zreformowanego systemu edukacji, a także dla studentów i wykładowców akademickich. Autor zwięźle i przejrzyście omówił w niej istotę komunikacji społecznej, scharakteryzował różne jej modele, przedstawił metodę programowania neurolingwistycznego (NLP), różne style komunikacyjne nauczycieli, komunikację werbalną i niewerbalną w klasie szkolnej itp..
Spis treści:
Wstęp 11
Rozdział 1.
- Komunikacja społeczna jako przedmiot interdyscyplinarny 13
- Ewolucja środków technologii informacyjnej – nośników komunikacji społecznej 18
- Charakterystyka aksjomatów w komunikacji społecznej 21
- Pierwszy aksjomat komunikacji społecznej 21
- Drugi aksjomat komunikacji społecznej 22
- Trzeci aksjomat komunikacji społecznej 23
- Czwarty aksjomat komunikacji społecznej 24
- Piąty aksjomat komunikacji społecznej 24
- Werbalna i niewerbalna komunikacja interpersonalna 25
- Językowe formy działalności komunikacyjnej 36
Rozdział 2.- Charakterystyka wybranych modeli komunikacji 41
- Różnice w oznaczaniu kluczowych pozycji w wybranych modelach komunikacji 41
- Model komunikacji Shannona (1948) – pierwszy transmisyjny system komunikacyjny 43
- Model komunikacji Laswella (1948) 47
- Modele komunikacji Schremma (1954) 48
- Model liniowy Schramma 48
- Model pola doświadczeń Schramma 49
- Model kołowy Osgooda-śchramma 50
- Model komunikacji SMCR Berlo (1960) 52
- Model komunikacji Jakobsona (1960) 55
- Model komunikacji Levý'ego (1963) 58
- Model komunikacji międzykulturowej Gudykunsta i Kima (1984) 59
- Modele komunikacji Bowmana (1999) 60
- Transmisyjny model komunikacji Bowmana 60
- Systemowo-procesowy model komunikacji Browmana 61
Rozdział 3.- Metoda programowania neurolingwistycznego – NLP 61
- Ogólna charakterystyka metody NLP 63
- Wybrane założenia programowania neurolingwistycznego 64
- Nie można się nie komunikować 64
- Mapa nie jest terytorium 64
- Znaczeniem komunikacji jest odpowiedź, jaką otrzymujesz 66
- Preferencje sensoryczne ludzi a efektywna komunikacja interpersonalna 67
- Techniki rozpoznawania preferencji sensorycznych 69
- Kwestionariusz VARK i jego zastosowanie do rozpoznawania preferencji sensorycznych 76
- Programowanie neurolingwistyczne a efektywna komunikacja edukacyjna 80
- Jakość nauczania i jej związek z aktywnością uczniów w procesie edukacyjnym 80
- NLP w edukacji 81
- Indywidualizacja kształcenia w myśli pedagogicznej 85
Rozdział 4.- Komunikacja w klasie szkolnej 89
- Kompetencje komunikacyjne nauczyciela 89
- Komunikacja w organizacji i w klasie szkolnej 91
- Klimat społeczny klasy 98
- Wpływ zachowań niewerbalnych na relacje nauczyciel–uczeń w sytuacjach dydaktycznych 100
- Interakcja między nauczycielem a uczniem w sytuacjach dydaktycznych. Sieci komunikacyjne 103
- Komunikacja między nauczycielem a uczniem w procesie edukacyjnym 106
- Język jako narzędzie komunikacji 106
- Komunikacja mówiona i pisana w wybranych epokach historycznych 107
- Efektywne organizowanie tekstowego materiału nauczania – sporządzanie map poznawczych 113
- Podstawowe formy językowe działalności komunikacyjnej w klasie szkolnej 116
Rozdział 5.
- Problemy komunikacji społecznej w zadaniach testowych wyboru wielokrotnego 121
- Test I 122
- Test II 125
- Test III 128
Rozdział 6.- Ważniejsze terminy komunikacji społecznej w zadaniach typu przyporządkowania 131
- Zadanie 1 132
- Zadanie 2 132
- Zadanie 3 133
- Zadanie 4 134
- Zadanie 5 134
- Zadanie 6 135
- Zadanie 7 136
- Zadanie 8 137
- Zadanie 9 138
- Zadanie 10 139
- Zadanie 11 139
- Zadanie 12 140
- Zadanie 13 141
- Zadanie 14 142
- Zadanie 15 142
- Odpowiedzi 143
- Literatura 145
- Spis rysunków 153
- Indeks nazwisk 155