PODSTAWY KOMUNIKACJI JĘZYKOWEJ i jej ZABURZENIA
wybrane zagadnienia z materiałami do cwiczeń
pod redakcją Krystyny Nowak Wolnej
Wyższa Szkoła Humanistyczno - ekonomiczna w Brzegu
Podyplomowe Centrum Kształcenia Usatwicznego ANDRAGOG w Opolu
stan dobry
Opole 2010
SPIS TREŚCI :
Wstęp.....................................................................................................................................6
Krystyna Nowak-Wolna Podstawy komunikacji interpersonalnej
A. Komponenty aktu komunikacji interpersonalnej...............................................................8
B. System językowy...............................................................................................................12 1. Istota języka.......................................................................................................................12 2. Język jako system znaków a inne rodzaje znaków.............................................................15 3. Funkcje mowy...................................................................................................................19 4. Podsystem fonologiczny języka.........................................................................................22 4.1. Działanie aparatu głosowego człowieka........................................................................22 4.1.1.Aparat oddechowy........................................................................................................22 4.1.2. Aparat fonacyjny.........................................................................................................23 4.1.3. Aparat artykulacyjny (nasada).....................................................................................26 4.2. Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego. Zagadnienia podstawowe........28 4.2.1. Głoska i segment.........................................................................................................28 4.2.2. Samogłoski........................................................................................................................29 4.2.3. Klasyfikacja spółgłosek polskich.................................................................................31 4.2.4. Artykulacje dodatkowe...............................................................................................33 4.2.5. Upodobnienia..............................................................................................................33 4.3. Podstawowe pojęcia fonologii........................................................................................34 4.3.1. Fonem..........................................................................................................................35 4.3.2. Cecha dystynktywna..................................................................................................35 4.3.3. Opozycja fonologiczna................................................................................................36 4.4. Fonologia suprasegmentalna..........................................................................................37 4.4.1. Sylaba..........................................................................................................................38 4.4.2. Wyraz..........................................................................................................................39 4.4.3. Akcent.........................................................................................................................39 4.4.4. Rytm...........................................................................................................................40 4.4.5. Intonacja......................................................................................................................40 4.4.6. Pauza...........................................................................................................................41 4.4.7. Fraza............................................................................................................................41 4.4.8. Barwa głosu.................................................................................................................43 5. Podsystem morfologiczny języka.......................................................................................44 6. Podsystem leksykalny (słownikowy).................................................................................45 7. Podsystem syntaktyczny (składniowy)..............................................................................46 8. Podsystem stylistyczny......................................................................................................48
C. Komunikacja niewerbalna................................................................................................54 1.Głos....................................................................................................................................54 2. Mowa ciała........................................................................................................................57 2.1. Ruchy bezwiedne...........................................................................................................57 2.2. Ruchy towarzyszące wypowiedzi...................................................................................58 2.3. Ruchy plastyczne............................................................................................................59 2.4. Ruchy konwencjonalne..................................................................................................59 3. Proksemika........................................................................................................................60
Zakończenie..........................................................................................................................61
Wiesław Sikorski Komunikacja niewerbalna-definicje, właściwości i rodzaje...........................................64
Krystyna Nowak-Wolna Kultura językowego porozumiewania się
1. Uwagi wstępne..................................................................................................................81 2. Kultura języka w rozumieniu normatywnym...................................................................88 3. Wewnątrzjęzykowe kryteria poprawności językowej........................................................89 4. Zewnątrzjęzykowe kryteria poprawności językowej.........................................................91 Zakończenie..........................................................................................................................94
Emilia Olejnik-Krupa Rozwój języka dziecka w wieku wczesnoszkolnym - charakterystyka wybranych płaszczyzn systemu językowego
1. System fonologiczny..........................................................................................................98 2. System leksykalny.............................................................................................................99 3. System gramatyczny........................................................................................................100 4. System morfologiczny (system słowotwórczy i system fleksyjny)...................................102 5. System syntaktyczny (składniowy)..................................................................................102 6. System pragmatyczny......................................................................................................105 Zakończenie........................................................................................................................107
Anna Dzikomska-Kaczan Mowa dziecka z uszkodzeniami centralnego układu nerwowego
1. Definicja mowy...............................................................................................................111 2.Rozwój mowy dziecka.....................................................................................................112 3.Przyczyny opóźnienia rozwoju mowy..............................................................................115 4.Afazja jako zaburzenie mowy wynikające z uszkodzenia centralnego układu nerwowego.... 116 4.1.Pojęcie afazji (dysfazji) dziecięcej..................................................................................116 4.2.Przyczyny afazji............................................................................................................118 4.3.Klasyfikacje afazji.........................................................................................................119 4.4. Objawy afazji dziecięcej...............................................................................................122 4.5. Zaburzenia czynności czytania i pisania u dzieci z afazją............................................124 4.6. Diagnostyka afazji........................................................................................................125 4.7. Metody terapii afazji dziecięcej....................................................................................127
Urszula Kalicińska Klasyfikacje zaburzeń mowy
1. Klasyfikacje objawowe....................................................................................................130 2. Klasyfikacje przyczynowe...............................................................................................132 3. Klasyfikacje językoznawcze............................................................................................133 4. Klasyfikacja neurofizjologiczna.......................................................................................133 5. Klasyfikacje międzynarodowe.........................................................................................134 6. Logopedyczna klasyfikacja zaburzeń mowy...................................................................135
Anna Jurek Metodyka kształcenia uczniów z dysleksją rozwojową
I. Indywidualizacja wymagań.............................................................................................139
II. Metody polisensoryczne.................................................................................................143
III. Style poznawcze i strategie uczenia się............................................................................ 147
IV. Ćwiczenia wprowadzające do nauki czytania i pisania.................................................152
V. Początkowa nauka czytania i pisania...................................................................................166
VI. METODY NAUCZANIA PISOWNI..........................................................................177 1. Przepisywanie.................................................................................................................180 2. Pisanie z pamięci.............................................................................................................183 3. Pisanie z komentowaniem...............................................................................................186 4. Przeszukiwanie leksykalne..............................................................................................188 5. Zastępowanie słów..........................................................................................................195 6. Gry i zabawy dydaktyczne..............................................................................................198
VII. Integracja w nauczaniu ortografii................................................................................204
VIII. Sposoby przekazywania wiedzy ortograficznej.........................................................207 1. Metoda dedukcji..............................................................................................................207 2. Metoda indukcji..............................................................................................................209 3. Algorytmizacja i programowanie....................................................................................210 4. Metoda opozycji ilościowej.............................................................................................211
IX. Sprawdzanie i poprawa prac pisemnych.......................................................................214
Urszula Kalicińska Wybrane ćwiczenia ortofoniczne przeznaczone dla dzieci z wadą wymowy.................238 Noty o autorach...................................................
|