Systemy sterowania ruchem kolejowym (srk) pracują w zróżnicowanych, często ekstremalnych warunkach eksploatacji. Wieloletnie doświadczenie z eksploatacji tych systemów potwierdzają zależność ich poprawnego funkcjonowania od niezawodności części składowych oraz efektywnego zarządzania ich eksploatacją. Analiza zjawisk eksploatacyjnych musi uwzględniać efektywność zarządzania, w celu pełniejszego niż dotychczas odwzorowania zjawisk zachodzących w rzeczywistości w modelach badawczych systemów sterowania ruchem kolejowym [16, 19, 24, 59, 62, 66, 75, 80, 82].
W rozwoju złożonych systemów technicznych należy uwzględnić własności eksploatacyjne tych systemów oraz metody i sposoby doskonalenia ich cech eksploatacyjnych.
Uwzględnienie tych dwóch problemów w rozwoju współczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym stwarza możliwości ich szerszego i szybszego niż dotychczas stosowania w warunkach eksploatacyjnych kolei w Polsce.
Sterowanie ruchem kolejowym jest elementem kolejowego systemu transportowego, wpływającym istotnie na bezpieczeństwo i sprawność procesu przemieszczania ludzi i ładunków.
W przyjętych rozważaniach eksploatacją systemu sterowania ruchem kolejowym nazywać będziemy wykorzystywanie środków technicznych, głównie urządzeń automatyki, realizujących funkcje sterowania w procesie przemieszczania pojazdów szynowych (system operacyjny) wraz z zagwarantowaniem potrzeb systemu operacyjnego, zapewniającym jego bezpieczne i sprawne działanie.
Stron 187, Wydawnictwo Politechniki Radomskiej
ks(p13)
|