Gofron Andrzej
Kozerska Agnieszka
Podstawy edukacji. Tom 5
Propozycje metodologiczne
- Wydawnictwo: Impuls, 2012
- Format: A4
- Stan: NOWA
- Ilość stron: 268
Nasza cena: 42,00 PLN
OPIS:
Książka jest ciekawa poznawczo, wartościowa dydaktycznie i inspirująca do odnowionej debaty akademickiej na temat roli badań pedagogicznych w dwóch obszarach i dziedzinach wiedzy – humanistycznym i społecznym. Nie jest to podręcznik do metodologii badań pedagogicznych ani też wyczerpujące studium na temat najważniejszych w nich faz czy podejść, ale niewątpliwie wzbogaca naszą wiedzę o trudnych procesach konceptualizacji własnych projektów badawczych, pobudza samoświadomość metodologiczną i zachęca do studiowania rozpraw z metodologii ogólnej, a nie tylko przedmiotowej. Jak w każdym z tomów tego zespołu są tu rozprawy autorów różnych generacji, środowisk akademickich, a przy tym skupiające się na tym, co w projektowaniu badań jest najistotniejsze, a mianowicie na kompetencjach metodologicznych badaczy.
Każdy znajdzie w tym zbiorze coś dla siebie: początkujący doktoranci zapewne uzyskają dostęp do rozpraw przekonujących o racjach prowadzenia badań humanistycznych, których przedmiotem są fenomeny społeczne i zarazem badań społecznych, które nie mogą być pozbawione współczynnika humanistycznego. Dojrzalsi naukowcy znajdą tu interesujące rozprawy o charakterze metanaukowym, naukoznawczym, które pogłębiają stan wiedzy o współczesnych uwarunkowaniach zakresu i jakości badań pedagogicznych.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Bogusława Śliwerskiego
SPIS TREŚCI:
Część 1. Podstawy teoriopoznawcze proponowanych rozwiązań metodologicznych
w naukach pedagogicznych
Andrzej Gofron
Współczynnik humanistyczny nauk pedagogicznych 13
Danuta Urbaniak-Zając
Od metodologii normatywnej do metodologii będącej samowiedzą nauki 35
Beata Gofron
Proces kształcenia jako otwarta kulturowo przestrzeń badań
i praktyk dydaktycznych 47
Jacek Malikowski
Między monosubiektywnym poznaniem a intersubiektywną funkcjonalnością
i komunikowalnością wiedzy w edukacji początku XXI wieku 65
Robert Janik
Geneza metodologii nauk społecznych i początkowe etapy jej rozwoju 85
Część 2. Proponowane ujęcia metodologiczne stosowane w pedagogice –
uspołecznione współczynniki humanistyczne
Jarosław Jagieła
Metody oceny kompetencji interpersonalnych nauczyciela
Model Okna Johari i diagram dyskontowania transakcyjnego jako postulowane
narzędzia badań pedeutologicznych 107
Monika Adamska-Staroń, Beata Łukasik
Hermeneutyka pedagogiczna jako orientacja metodologiczna 119
Małgorzata Piasecka
Marzenia sprawcze i ponadosobiste w perspektywie badań narracyjnych 139
Wioletta Sołtysiak
Qualia komunikatów medialnych 157
Część 3. Szczegółowe rozwiązania metodologiczne – indywidualne współczynniki humanistyczne
Agnieszka Kozerska
Metodologiczne koncepcje badań nad środowiskiem edukacyjnym 169
ks. Jerzy Kułaczkowski
Aspekty metodologiczne pedagogiki rodziny 183
Maciej Woźniczka
W stronę metodologii dydaktyki filozofii 191
Karol Motyl
Humor jako kategoria badawcza w pedagogice 209
Część 4. Obiektywizujące propozycje metodologiczne – przedmiotowe przedstawienie
fragmentu rzeczywistości edukacyjnej
Artur Stachura
Diagnozowanie przebiegu uczenia się z wykorzystaniem hipertekstu
Diagnoza systemu dynamicznego jako cel badania 227
Urszula Augustyńska
Znaczenie hipotez w badaniach społecznych 237
Yuliya Sakalova
Methodological Concepts and Research Methods Used in Foreign
Language Teaching 245
Janina Kosmala
Zastosowanie regresji krokowej do analizy badań dotyczących
informatyzacji procesu edukacji 257