PODSTAWY BUDOWY SILNIKÓW PROMOCJA!
Autor Sławomir Luft ISBN 978[zasłonięte][zasłonięte]06180 Liczba stron 364 Oprawa twarda Format B5 Rok wydania wyd.3 uaktualnione/2011 Język polski
PODSTAWY BUDOWY SILNIKÓW
Chcesz poznać poznać budowę głównych zespołów i układów samochodowych tłokowych silników spalinowych?
Silnik, który jest źródłem napędu pojazdów samochodowych, ulega nieustannej modernizacji zarówno w skali mikro – w szczegółach konstrukcyjnych jego zespołów, jak i w skali makro – w założeniach podstaw jego działania.
Rozwój tłokowego silnika spalinowego jest obecnie determinowany głównie jego wpływem na otoczenie człowieka. Czy nowe wyzwania wpłyną na wyeliminowanie tłokowego silnika spalinowego jako źródło napędu pojazdów samochodowych? Obecnie króluje on w tej dziedzinie zastosowań niepodzielnie. Wydaje się, że i w najbliższych dziesięcioleciach będzie dominujący.
Niniejszy podręcznik jest poświęcony zatem temu rodzajowi napędu.
W części pierwszej przybliża podstawowe zagadnienia związane z teorią konstrukcji tłokowego silnika spalinowego, w części w drugiej przedstawia budowę głównych zespołów tłokowych silników spalinowych
Spis treści:
Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów Przedmowa CZĘŚĆ I. TEORIA Rozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników 1.1. Klasyfikacja ogólna 1.2. Zasada działania silnika czterosuwowego 1.3. Zasada działania silnika dwusuwowego 1.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych Rozdział 2. Paliwa 2.1. Wprowadzenie 2.2. Podstawowe własności paliw 2.3. Wybrane paliwa ciekłe 2.4. Wybrane paliwa gazowe Rozdział 3. Obiegi cieplne 3.1. Wprowadzenie 3.2. Obiegi teoretyczne 3.2.1. Obieg Otta 3.2.2. Obieg Diesla 3.2.3. Obieg Sabatheugo 3.3. Obiegi rzeczywiste Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika 4.1. Prędkość obrotowa 4.2. Moment obrotowy 4.3. Moc 4.4. Średnie ciśnienia obiegu 4.5. Sprawność 4.6. Zużycie paliwa 4.7. Średnia prędkość tłoka 4.8. Objętościowy wskaźnik mocy 4.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników 5.1. Wprowadzenie 5.2. Charakterystyki prędkościowe 5.3. Charakterystyki obciążeniowe 5.4. Charakterystyki regulacyjne 5.5. Charakterystyki ogólne Rozdział 6. Spalanie 6.1. Wprowadzenie 6.2. Spalanie w silnikach ZI 6.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI 6.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej 6.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej 6.3. Spalanie w silnikach ZS 6.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania 6.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS Rozdział 7. Toksyczność spalin 7.1. Podstawowe informacje o składzie spalin 7.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach 7.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych Rozdział 8. Wymiana ładunku 8.1. Wprowadzenie 8.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych 8.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych Rozdział 9. Doładowanie 9.1. Wiadomości ogólne 9.2. Doładowanie silników ZS 9.3. Doładowanie silników ZI Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika 10.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika 10.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego 10.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym 10.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy 10.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym 10.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego CZĘŚĆ II. BUDOWA Rozdział 11. Układy tłokowo-korbowe 11.1. Wprowadzenie 11.2. Rys historyczny 11.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI 11.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI 11.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS 11.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe 11.3.1. Tłoki 11.3.2. Korbowody 11.3.3. Wały korbowe 11.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych 11.3.5. Koła zamachowe 11.3.6. Tłumiki drgań skrętnych 11.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego Rozdział 12. Układy rozrządu 12.1. Wprowadzenie 12.2. Rys historyczny 12.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych 12.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych 12.3. Współczesne układy rozrządu 12.3.1. Uwagi ogólne 12.3.2. Układy rozrządu silników ZI 12.3.3. Układy rozrządu silników ZS 12.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu 12.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu Rozdział 13. Kadłuby i głowice 13.1. Wprowadzenie 13.2. Rys historyczny 13.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic 13.3.1. Uwagi ogólne 13.3.2. Kadłuby silników ZI 13.3.3. Kadłuby silników ZS 13.3.4. Głowice silników ZI 13.3.5. Głowice silników ZS Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym 14.1. Wprowadzenie 14.2. Rys historyczny 14.2.1. Gaźnik — odparowywacz 14.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane 14.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie 14.3. Współczesne układy zasilania silników ZI 14.3.1. Uwagi ogólne 14.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie 14.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie 14.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra 14.4. Zasilanie gazowe silników ZI Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym 15.1. Wprowadzenie 15.2. Rys historyczny 15.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową 15.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 15.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie 15.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane elektronicznie 15.3.1. Uwagi ogólne 15.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 15.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami 15.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza 15.3.5. Zasobnikowy układ zasilania Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe 16.1. Wprowadzenie 16.2. Rys historyczny 16.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI 16.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS 16.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI 16.3.1. Uwagi ogólne 16.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących 16.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących 16.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI 16.3.5. Układy doładowania silników ZI 16.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS 16.4.1. Uwagi ogólne 16.4.2. Układy dolotowe 16.4.3. Układy wylotowe 16.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS Rozdział 17. Układy chłodzenia 17.1. Wprowadzenie 17.2. Rys historyczny 17.2.1. Układ chłodzenia pośredniego 17.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego 17.3. Współczesne układy chłodzenia 17.3.1. Uwagi ogólne 17.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych 17.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych Rozdział 18. Układy smarowania 18.1. Wprowadzenie 18.2. Rys historyczny 18.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI 18.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji 18.3. Współczesne układy smarowania 18.3.1. Podstawowe obiegu oleju 18.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania Rozdział 19. Układy zapłonowe 19.1. Wprowadzenie 19.2. Rys historyczny 19.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe 19.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne) 19.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe 19.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe 19.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego Piśmiennictwo
Kup Teraz! Książka na temat budowy głównych zespołów silnika samochodowego - polecamy!
|