Podstawy budowy silnikówSławomir Luftwydanie:3, uaktualnione / 2011ISBN:978-83-[zasłonięte]-1806-8format:B5strony:368rysunki:354oprawa twardaPodręcznik opisujący ogólną budowę głównych zespołów i układów silników pojazdów samochodowych. Część 1 zawiera teorię budowy tłokowych silników spalinowych, obejmującą m.in. zasadę działania, obiegi cieplne, parametry i podstawowe charakterystyki, tworzenie mieszanki i spalanie, toksyczność spalin, rozrząd, doładowanie, obliczanie głównych wymiarów, mechanikę układu korbowego. Część 2 stanowi przegląd rozwiązań konstrukcyjnych głównych zespołów i układów silników spalinowych – kadłubów i głowic oraz układów tłokowo-korbowego, rozrządu, zasilania, dolotowych i wylotowych, chłodzenia, smarowania i zapłonowych, a także urządzeń rozruchowych i rozwiązań silników niekonwencjonalnych. Treść uwzględnia najnowsze rozwiązania konstrukcyjne, np. sterowane elektronicznie silniki o wtrysku bezpośrednim i układy zmiennych faz rozrządu oraz wzniosów zaworów.Odbiorcy podręcznika: studenci wyższych uczelni studiujący na kierunkach związanych z pojazdami samochodowymi i silnikami spalinowymi.Wykaz ważniejszych oznaczeń i skrótów 10Przedmowa 12CZĘŚĆ I. TEORIARozdział 1. Klasyfikacja i zasada działania silników 171.1. Klasyfikacja ogólna 171.2. Zasada działania silnika czterosuwowego 181.3. Zasada działania silnika dwusuwowego 201.4. Porównanie podstawowych cech silników dwu i czterosuwowych 21Rozdział 2. Paliwa 232.1. Wprowadzenie 232.2. Podstawowe własności paliw 232.3. Wybrane paliwa ciekłe 262.4. Wybrane paliwa gazowe 27Rozdział 3. Obiegi cieplne 293.1. Wprowadzenie 293.2. Obiegi teoretyczne 303.2.1. Obieg Otta 303.2.2. Obieg Diesla 313.2.3. Obieg Sabatheugo 333.3. Obiegi rzeczywiste 33Rozdział 4. Wskaźniki pracy silnika 374.1. Prędkość obrotowa 374.2. Moment obrotowy 384.3. Moc 384.4. Średnie ciśnienia obiegu 394.5. Sprawność 414.6. Zużycie paliwa 424.7. Średnia prędkość tłoka 424.8. Objętościowy wskaźnik mocy 434.9. Zależności między podstawowymi wskaźnikami 43Rozdział 5. Podstawowe charakterystyki silników 455.1. Wprowadzenie 455.2. Charakterystyki prędkościowe 455.3. Charakterystyki obciążeniowe 475.4. Charakterystyki regulacyjne 495.5. Charakterystyki ogólne 49Rozdział 6. Spalanie 516.1. Wprowadzenie 516.2. Spalanie w silnikach ZI 526.2.1. Przebieg spalania i rodzaje komór spalania w silnikach ZI 526.2.2. Tworzenie i spalanie mieszanki jednorodnej 546.2.3. Tworzenie i spalanie mieszanki uwarstwionej 576.3. Spalanie w silnikach ZS 616.3.1. Tworzenie mieszanki palnej i okresy procesu spalania 616.3.2. Klasyfikacja komór spalania w silnikach ZS 63Rozdział 7. Toksyczność spalin 707.1. Podstawowe informacje o składzie spalin 707.2. Przyczyny powstawania związków toksycznych w spalinach 717.3. Sposoby ograniczenia emisji głównych związków toksycznych 72Rozdział 8. Wymiana ładunku 748.1. Wprowadzenie 748.2. Wymiana ładunku w silnikach czterosuwowych 748.3. Wymiana ładunku w silnikach dwusuwowych 79Rozdział 9. Doładowanie 829.1. Wiadomości ogólne 829.2. Doładowanie silników ZS 879.3. Doładowanie silników ZI 88Rozdział 10. Podstawy projektowania silnika 9110.1. Obliczanie głównych wymiarów silnika 9110.2. Kinematyka układu tłokowo-korbowego 9310.3. Siły bezwładności w układzie tłokowo-korbowym 9510.4. Siły gazowe działające na układ tłokowo-korbowy 9510.5. Siły styczne w mechanizmie korbowym 9510.6. Wybrane zagadnienia wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 97CZĘŚĆ II. BUDOWARozdział 11. Układy tłokowo-korbowe 10311.1. Wprowadzenie 10311.2. Rys historyczny 10311.2.1. Układy tłokowo-korbowe dwusuwowych silników ZI 10311.2.2. U kłady tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZI 10511.2.3. Układy tłokowo-korbowe czterosuwowych silników ZS 10611.3. Współczesne układy tłokowo-korbowe 10711.3.1. Tłoki 10711.3.2. Korbowody 11911.3.3. Wały korbowe 12211.3.4. Łożyska główne i korbowe wałów korbowych 12611.3.5. Koła zamachowe 12811.3.6. Tłumiki drgań skrętnych 12811.3.7. Dodatkowe sposoby wyrównoważania układu tłokowo-korbowego 129Rozdział 12. Układy rozrządu 13212.1. Wprowadzenie 13212.2. Rys historyczny 13312.2.1. Układy rozrządu silników czterosuwowych 13312.2.2. Układy rozrządu silników dwusuwowych 14312.3. Współczesne układy rozrządu 14512.3.1. Uwagi ogólne 14512.3.2. Układy rozrządu silników ZI 14612.3.3. Układy rozrządu silników ZS 15212.3.4. Wybrane elementy układów rozrządu 15612.3.5. Tendencje rozwoju układów rozrządu 163Rozdział 13. Kadłuby i głowice 16813.1. Wprowadzenie 16813.2. Rys historyczny 16913.3. Współczesne konstrukcje kadłubów i głowic 18113.3.1. Uwagi ogólne 18113.3.2. Kadłuby silników ZI 18213.3.3. Kadłuby silników ZS 18813.3.4. Głowice silników ZI 19313.3.5. Głowice silników ZS 195Rozdział 14. Układy zasilania silników o zapłonie iskrowym 19914.1. Wprowadzenie 19914.2. Rys historyczny 20014.2.1. Gaźnik — odparowywacz 20014.2.2. Układy gaźnikowe mechaniczne i zelektronizowane 20014.2.3. Układy wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane mechanicznie 20714.3. Współczesne układy zasilania silników ZI 21214.3.1. Uwagi ogólne 21214.3.2. Układy wtrysku jednopunktowego sterowane elektronicznie 21214.3.3. Układy wielopunktowego wtrysku paliwa do kolektora dolotowego sterowane elektronicznie 21514.3.4. Układy bezpośredniego wtrysku benzyny do cylindra 21814.4. Zasilanie gazowe silników ZI 225Rozdział 15. Układy zasilania silników o zapłonie samoczynnym 23315.1. Wprowadzenie 23315.2. Rys historyczny 23415.2.1. Układy zasilania z rzędową pompą wtryskową 23415.2.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 24115.2.3. Układy pompowtryskiwaczy sterowanych mechanicznie 24315.3. Współczesne układy zasilania silników ZS sterowane wlektronicznie 24515.3.1. Uwagi ogólne 24515.3.2. Układy zasilania z rozdzielaczową pompą wtryskową 24715.3.3. Układy zasilania z pompowtryskiwaczami 25115.3.4. Układy zasilania z indywidualnym zespołem pompy i wtryskiwacza 25615.3.5. Zasobnikowy układ zasilania 258Rozdział 16. Układy dolotowe i wylotowe 26416.1. Wprowadzenie 26416.2. Rys historyczny 26516.2.1. Układy dolotowe i wylotowe silników ZI 26516.2.2. Układy dolotowe i wylotowe silników ZS 26916.3. Współczesne układy dolotowe i wylotowe silników ZI 27016.3.1. Uwagi ogólne 27016.3.2. Układy dolotowe silników wolnossących 27116.3.3. Układy wylotowe silników wolnossących 27316.3.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZI 27716.3.5. Układy doładowania silników ZI 27816.4. Współczesne układy dolotowe i wylotowe doładowanych silników ZS 28016.4.1. Uwagi ogólne 28016.4.2. Układy dolotowe 28116.4.3. Układy wylotowe 28316.4.4. Recyrkulacja spalin w silnikach ZS 288Rozdział 17. Układy chłodzenia 29017.1. Wprowadzenie 29017.2. Rys historyczny 29217.2.1. Układ chłodzenia pośredniego 29217.2.2. Układ chłodzenia bezpośredniego 30117.3. Współczesne układy chłodzenia 30717.3.1. Uwagi ogólne 30717.3.2. Układy chłodzenia silników samochodów osobowych 30817.3.3. Układy chłodzenia silników samochodów ciężarowych 313Rozdział 18. Układy smarowania 31818.1. Wprowadzenie 31818.2. Rys historyczny 32118.2.1. Układy smarowania dwusuwowych silników ZI 32118.2.2. Układy smarowania czterosuwowych silników starszej generacji 32318.3. Współczesne układy smarowania 32718.3.1. Podstawowe obiegu oleju 32718.3.2. Podstawowe zespoły układu smarowania 330Rozdział 19. Układy zapłonowe 33619.1. Wprowadzenie 33619.2. Rys historyczny 33619.2.1. Iskrownikowe układy zapłonowe 33619.2.2. Akumulatorowe, przerywaczowe układy zapłonowe (klasyczne) 33919.3. Współczesne elektroniczne układy zapłonowe 34319.3.1. Bezprzerywaczowe układy rozdzielaczowe 34319.3.2. Bezprzerywaczowe układy bezrozdzielaczowe 346Rozdział 20. Urządzenia rozruchowe 349Rozdział 21. Doskonalenie konstrukcji silnika samochodowego 356Piśmiennictwo 361