|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
|
KATEGORIE - kliknij i wybierz:
|
|
|
47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439
57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236
tytułem: nick i nr aukcji
|
|
|
________P O C Z T A _______
I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 10,00 zł *2 książki - priorytet 11zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł
____K U R I E R (DPD)____
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 18 zł *3 - 10 książek - 22 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 28,00 zł * 3- 10 książek 28,00 zł * |
|
|
|
|
|
|
Podsłuch telefoniczny w polskim procesie karnym
Autor: Krystyna Szczechowicz Liczba stron: 180 Rok wydania: 2009
____________________________OPIS______________________________
Kontrola i utrwalanie rozmów telefonicznych, powszechnie zwane podsłuchem, jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych źródeł pozyskiwania dowodów w procesie karnym. Tego rodzaju działania organów władzy budzą żywe reakcje, dyskusje i podejrzliwość związaną z niejawnością podsłuchu, dlatego też celem autorki prezentowanej publikacji było przedstawienie złożonych zagadnień kontroli rozmów telefonicznych w polskim procesie karnym w aspekcie ochrony praw człowieka. Książka składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym przedstawiono zarys historycznego rozwoju praw człowieka i instrumentów ich obrony, a także ochronę tajemnicy komunikowania się w Konstytucji RP i Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Rozdział drugi poświęcony został analizie kontroli rozmów telefonicznych w uregulowaniach zawartych w kodeksie postępowania karnego. W rozdziale trzecim przedstawiono i poddano ocenie podsłuch telefoniczny stosowany w ramach czynności operacyjno-rozpoznawczych. Analizy przepisów regulujących te kwestie dokonano także w aspekcie ich zgodności z Konwencją o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. W rozdziale czwartym został przedstawiony mało znany problem współpracy w zakresie podsłuchu telefonicznego pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Rozdział piąty pokazuje, jakie gwarancje w zakresie ochrony prawa do poszanowania tajemnicy komunikowania się istnieją dla osób poddanych takiej kontroli. Autorka podkreśla konieczność dostosowania prawa polskiego do standardów międzynarodowych w zakresie ochrony praw i wolności jednostki, a także postuluje wprowadzenie do ustaw normujących podsłuch pozaprocesowy uregulowania takiego, jak w kodeksie postępowania karnego. Odnosi się zarówno do przyznania prawa do zaskarżalności postanowień osobom, których podsłuch dotyczy, jak i do nałożenia obowiązku na organy stosujące go do informowania osób objętych tą formą kontroli o tym, że takowy podsłuch był wobec nich stosowany.
____________________________SPIS TREŚCI______________________________
Wykaz skrótów .......................................................................................................... 7 Wprowadzenie............................................................................................................. 9
Rozdział I. Tajemnica komunikowania się w świetle praw człowieka 1. Prawa człowieka .............................................................................................. 13 2. Wolności obywatelskie i prawa osobiste w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej 15 3. Kontrola korespondencji w świetle Konstytucji RP oraz Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności......................................................... 19 3.1. Kontrola korespondencji w Konstytucji RP............................................... 19 3.2. Kontrola korespondencji na gruncie Konwencji o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności........................................................ 22
Rozdział II. Kontrola i utrwalanie rozmów telefonicznych w ujęciu kodeksowym 1. Uwagi ogólne..................................................................................................... 27 2.Procesowa kontrola rozmów telefonicznych ................................................... 30 2.1. Uregulowania prawne przed kodyfikacją z 1997 r.................................... 30 2.2. Procesowa kontrola rozmów telefonicznych pod rządem kodeksu postępowania karnego z 1997 r.................................................................. 33 2.3. Warunki zastosowania procesowego podsłuchu telefonicznego.................... 39 3. Zagadnienia związane z wydaniem postanowienia przez sąd oraz jego wykonaniem...................................................................................................... 49 3.1. Postępowanie dotyczące wniosku prokuratora ......................................... 49 3.2.Czas stosowania podsłuchu...................................................................... 51 3.3. Wykonanie postanowienia o zarządzeniu kontroli i utrwalaniu rozmów telefonicznych ............................................................................................. 53 3.4. Odroczenie ogłoszenia postanowienia......................................................... 59 4. Środki zaskarżenia orzeczenia o zastosowaniu podsłuchu procesowego ....... 63 5. Możliwości wykorzystania materiałów pochodzących z podsłuchu................ 68
Rozdział III. Pozaprocesowa kontrola rozmów telefonicznych w polskim systemie prawnym 1. Uwagi ogólne ................................................................................................... 77 2. Podsłuch telefoniczny w świetle ustawy o Policji............................................. 81 2.1. Wprowadzenie............................................................................................. 81 2.2. Zakres kontroli rozmów telefonicznych........................................................ 83 2.3. Uprawnienia i obowiązki organów związane ze stosowaniem operacyjnego podsłuchu telefonicznego............................................................................. 87 2.4. Gwarancje praw osób, wobec których stosowano kontrolę rozmów telefonicznych ............................................................................................. 92 2.5. Czas stosowania podsłuchu ....................................................................... 94 2.6. Ocena uregulowań w zakresie podsłuchu telefonicznego.......................... 95 2.7. Wykorzystanie materiałów pochodzących z podsłuchu pozaprocesowego ... 101 3. Podsłuch telefoniczny w ustawie o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu....................................................................................... 107 4. Podsłuch telefoniczny realizowany przez Służbę Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbę Wywiadu Wojskowego ................................................................. 113 5. Zakres podsłuchu operacyjnego w ustawie o Żandarmerii Wojskowej.............. 117 6. Podsłuch operacyjny w ustawie o Straży Granicznej........................................ 123 7. Podsłuch pozaprocesowy prowadzony przez jednostki organizacyjne kontroli skarbowej ............................................................................................ 125 8. Podsłuch telefoniczny w ustawie o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym........... 127
Rozdział IV. Problematyka podsłuchu telefonicznego w świetle Konwencji o Pomocy w Sprawach Karnych pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej 1. Uwagi ogólne ................................................................................................... 132 2. Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych podmiotów znajdujących się na terytorium innego państwa członkowskiego ......................................... 133 3. Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych na własnym terytorium za pośrednictwem dostawców usług ................................................................ 136 4. Przechwytywanie przekazów telekomunikacyjnych bez pomocy technicznej innego państwa członkowskiego........................................................................ 138
Rozdział V. Materialnoprawne i procesowe aspekty naruszeń prawa do tajemnicy komunikowania się 1. Wprowadzenie ................................................................................................... 141 2. Skarga konstytucyjna ........................................................................................ 142 3. Odpowiedzialność odszkodowawcza za naruszenia prawa do ochrony tajemnicy komunikowania się w prawie polskim............................................. 146 4. Odpowiedzialność państwa za naruszenia praw człowieka przed organami międzynarodowymi ........................................................................................... 151 4.1. Geneza odpowiedzialności państw za naruszenia praw człowieka przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka ................................... 151 4.2. Skarga indywidualna do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka............. 155 4.2.1. Warunki wniesienia skargi................................................................... 155 4.2.2. Postępowanie po wniesieniu skargi..................................................... 159 4.2.3. Orzeczenia i ich wykonanie................................................................. 161 5. Odpowiedzialność karna i dyscyplinarna funkcjonariuszy publicznych za naruszenie tajemnicy komunikowania się .................................................. 164
Zakończenie.................................................................................................................. 172 Bibliografia................................................................................................................... 175 Literatura............................................................................................................ 175 Orzecznictwo....................................................................................................... 178
|
|