TYTUŁ
Podręcznik terenoznawstwa
AUTOR
Sławomir Mazur
OPISAWF Katowice ISBN:[zasłonięte]978-83478-95-7, wyd. I 2007 str.203Wydany staraniem Akademii Wychowania Fizycznego w Katowicach „Podręcznik terenoznawstwa" - jest kolejną, czwarta już pozycja Ogólnopolskiej Serii Wydawniczej „Biblioteka Edukacji dla Bezpieczeństwa".Wydawnictwo w ramach cyklicznej serii przygotowane zostało przez Katedrę Edukacji dla Bezpieczeństwa AWF w Katowicach.Oddając do rąk Czytelników niniejszą pozycję należy mieć nadzieję, iż zawarty w niej materiał posłuży lepszemu poznaniu zagadnień tak terenoznawstwa, jak i Nauczycielom pomoże w prowadzeniu zajęć z tego zakresu w ramach nauczania m.in. przysposobienia obronnego w szkole. Może on również okazać się przydatne przy organizacji różnego rodzaju form zajęć z zakresu sportów i specjalności obronnych, turystyki i obozownictwa, w środowisku młodzieży szkolnej. Wiedza tam zawarta jest też przydatna przy opracowywaniu planów wymaganych w ramach zarządzania kryzysowego i Obrony Cywilnej.Przez co podręcznik wydaje się szczególnie przydatny przy szkoleniu kadr na wszystkich stopniach studiów na kierunkach i specjalnościach związanych z bezpieczeństwem, obronnością, edukacją dla bezpieczeństwa i zarządzaniem kryzysowym.SPIS TREŚCIWstęp Część I. ZAGADNIENIA PROGRAMOWE Z ZAKRESU NAUCZANIA TERENOZNAWSTWA1. Określanie stron świata, pomiary i ocena odległości 1.1. Pomiary kątów w kartografii, topografii i terenoznawstwie 1.2. Określanie kierunków i stron świata różnymi sposobami 1.3. Tysięczna jako miara kątowa służąca do pomiaru odległości i wysokości, l .4. Określanie odległości w terenie i jej pomiar2. Rodzaje map i planów2.1. Nomenklatura map2.2. Nomenklatura mapy „Tatry Polskie" 2.3. Rodzaje siatek i odwzorowań kartograficznych2.4. Rzeźba terenu i jej typowe formy2.5. Określanie położenia za pomocą współrzędnych prostokątnych płaskich.3. Znaki topograficzne 3.1. Znaki topograficzne stosowane na mapach 3.2. Piktogramy dodatkowe znaki stosowane w biegach na orientację4. Czytanie mapy5. Określenie miejsca stania 5.1. Określenie miejsca stania za pomocą mapy 6. Marsz według mapy7. Marsz według azymutu8. Sposoby omijania przeszkód terenowych 9. Rodzaje szkiców terenu i zasady ich wykonania10. Kolejność czynności przy wykonywaniu szkicu 11. Bieg na orientację11.1. Podstawy biegu na orientację Część II. GRY I ZABAWY WSPOMAGAJĄCE NAUCZANIE TERENOZNAWSTWA12. Gry, testy i przykładowe zawody terenowe 12.1. Gra azymutowa12.2. Test piktogramów i tabela drogi marszu12.3. „Baligiówka '97"- tabela drogi marszu12.4. Regulamin zawodów12.5. Kolorystyka na mapie12.6. Komunikat techniczny12.7. Opisy punktów kontrolnych12.7.1. Opisy punktów kontrolnych - piktogramy 12.8. Przykładowe zadania, klucze, odpowiedzi, przybory na punktach kontrolnych12.8.1. Klucz odpowiedzi na pytania z zawodów12.8.2. Klucz odpowiedzi na pytania z zawodów12.8.3. Karta zapisu czasu12.8.4. Przybory, przyrządy oraz inny sprzęt potrzebny do zawodów13. „Mini - 25" - gra azymutowa na boisku sportowym 13.1. Przykładowe opisy punktów kontrolnych (zwrotnych) marszy na azymut13.2. Karty kontrolne do gry „Mini-2514. Test sprawdzający z terenoznawstwa15. LiteraturaCześć III. PROPOZYCJE TESTÓW SPRAWDZAJĄCYCH WIADOMOŚCI Z TERENOZNAWSTWA16. Testy17. Gry i zabawy wspomagające nauczanie terenoznawstwa 17.1. Gry i zabawy kształtujące pamięć17.1.1. Pamięciówka17. l .2. Gwiazda 17.2. Znajomość kierunków i kompasu17.2.1. Pająk17.2.2. Gwiazda azymutowa17.3. Znajomość i interpretacja mapy 17.3.l.Scorelaut17.3.2. Szwajcarka17.4. Karty kontrolne17.5. Urządzenia potwierdzające na punktach kontrolnych17.6. Oceny