Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PODRĘCZNIK OCENA DOKŁADNOŚCI POZYCJI OKRĘTU 1976

09-09-2014, 19:49
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 59.99 zł      Aktualna cena: 49.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4561487152
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 3   
Koniec: 09-09-2014 19:50:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1976
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -
KOSZT WYSYŁKI 10 ZŁ - Koszt uniwersalny, niezależny od ilośći i wagi, dotyczy wysyłki priorytetowej na terenie Polski. Zgadzam się na wysyłkę za granicę (koszt ustalany na podstawie cennika poczty polskiej).

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

WYŻSZA SZKOŁA MARYNARKI WOJENNEJ im. BOHATERÓW WESTERPLATTE
WSMW Weum. 329/76
JÓZEF URBAŃSKI ZDZISŁAW KOPACZ, JANUSZ POSILA
OCENA DOKŁADNOŚCI POZYCII OKRĘTU
PODRĘCZNIK
GDYNIA 1976
Recenzent: Ireneusz Grajeuiski
Zespół redakcgjnu:
Bronisław Gębski Teresa Frjjauf
Namigacja. Określanie pozycji okrętu
URBANSKI J., KOPACZ Z., POSILAJ.: Ocena dokładności pozycji okrętu. Gdynia 1976, WSMW, B-5, ss. 259, rys. 68, tabl. 30, bibliogr. poz. 22.




SPIS TREŚCI

Rozdział I PODSTAWOWE POJĘCIA RACHUNKU BŁĘDÓW ......... 3
1. Rodzaje błędów i ich charakterystyka .............. 3
1.1. Błędy systematyczne.......................... 4
1.2. Błędy przypadkowe............................ 6
1.3. Omyłki ....................................... 7
2. Podstawowe charakterystyki liczbowe błędów przypadkowych............................................ 7
2.1. Wartość erędnia pomiaru...................... 7
2.2. Błąd średni pomiaru.......................... 10
2.3. Błąd średni wartości średniej ................ 16
3. Rozkład normalny.................................. 21
3s1e Ogólne wiadomości o rozkładzie normalnym ..... 21
3.2. Funkcja Laplace'a............................ 24
3.3. Obliczanie prawdopodobieństwa wystąpienia błędu w określonych granicach................... 26
4. Korelacja i jej parametry......................... 28
4-.1. Ogólna charakterystyka korelacji............. 28
4.2. Parametry korelacji.......................... 31
Rozdział II BŁĘDY ŚREDNIE PARAMETRÓW NAWIGACYJNYCH ..... 37
1. Sumowanie błędów średnich......................... 37
2. Błąd średni funkcji ............................... 39
3. Wartości błędów średnich parametrów nawigacyjnych . 46
3.1. Wartości błędów średnich pomiaru kierunków ... 46
3.2. Wartości błędów średnich pomiaru kąta ........ 49
3.3. Wartości błędów średnich pomiaru odległości .. 51
3.4. Wartości błędów średnich pomiaru różnicy odległości ................................""' 55
3.5. Wartość błędów średnich w przebytej drodze ... 58
3.6. Wartości błędów średnich określenia dryfu .... 59
3.7. Wartości błędów średnich elementów prądu ..... 59
3.8. Wartości błędów średnich prac graficznych .... 60
Rozdział III BŁĘDY LINII POZYCYJNYCH .................... 62
1, Zasady obliczania błędów średnich linii pozycyjnych.............................................. 62
2, Gradienty funkcji nawigacyjnych................... 68
2.1. Namiar ....................................... 68
2.2. Odległość .................................... 75
2.3. Kąt poziomy .................................. 77
2.4. Różnica odległości ........................... 79
2.5. Suma odległości.............................. 80
2.6. wysokość ciała niebieskiego .................. 81
3, Wartości błędów średnich linii pozycyjnych........ 85
3.1. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z namiaru optycznego ..............,,#,t",^","'""' "5
3.2. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z pomiaru odległości ............................. 86
3.3. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z kąta poziomego.................................... "
3.4. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z pomiaru różnicy odległości..................... 87
3.5. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z pomiaru sumy odległości...................."" "7
3.6. Błąd średni linii pozycyjnej określonej c ra-dionamiaru obcego............................
3.7. Błąd średni linii pozycyjnej określonej z ra-dionamiaru własnego..........................
Rozdział IV MIARY DOKŁADNOŚCI OKREŚLANIA POZYCJI OKRĘTU 92 1. Prostokąt i równoległobok błędu pozycji okrętu .... 92 1.1. Prostokąt błędów.............................
1.2. Równoległobok błędów pozycji ................. 94
2. Ilipsa błędów..................................... 95
2.1. Prawdopodobieństwo znajdowania się pozycji o-krętu w granicach elipsy błędów.............. 95
2.2. Zależność między średnią elipsą błędów a błędem średnim w określonym kierunku .,.......... 98
2.3. Obliczanie elementów średniej elipsy błędów pozycji określonej z dwóch linii pozycyjnych . 99
2.4. Sumowanie elips błędów....................... 105
3. Błąd średni pozycji .,............................. 114
3.1. Charakterystyka ogólna błędu średniego pozycji /M/...................................... 114
3.2. Określenie prawdopodobieństwa znajdowania się pozycji okrętu w granicach pola błędu średniego pozycji Ai/............................... 117
3.3ł Analiza błędu średniego pozycji okrętu Ai/ pod
względem odpowiadającego mu prawdopodobieństwa 122
3.4, Zależność między błędem średnia pozycji Ai/ a błędem średnim pozycji w określonym kierunku /Ô /..................................... 123
4.Wnioski dotyczące wykorzystania różnych miar do oceny dokładności określenia pozycji okrętu.......... 126
Rozdział V OBLICZANIE BŁĘDÓW ŚREDNICH POZYCJI OKRĘTU .. 129
1. Błąd średni pozycji zliczonej ..................... 129
1.1. Przybliżone wzory do obliczania wartości błędów średnich pozycji zliczonej............... 129
1.2. Wzory empiryczne do obliczania wartości błędów średnich pozycji zliczonej................... 141
2. Błąd średni pozycji określonej z dwóch linii pozycyjnych ........................................... 145
2.1. Błąd średni pozycji określonej z dwóch jednorodnych linii pozycyjnych ............„....... 145
2.2, Błąd średni pozyoji określonej z dwóch niejednorodnych linii pozycyjnych ............... 156
3. Błąd średni pozycji określonej z dwóch niejedno-czesnych linii pozycyjnych........................ 164
3.1. Obliczanie wartości błędu pozycji zliczenie-
wo-obserwowanej.............................. 164
3.2. Błąd średni pozycji określonej z namiaru krzyżowego ...................^.t.V............... 166
3.3. Błąd średni pozycji/ określonej z odległości krzyżowej .................................... 167
3.4. Błąd średni pozycji określonej z niejednoczesnych astronomicznych linii pozycyjnych ....... 167
Rozdział VI OCENA DOKŁADNOŚCI PROWADZENIA NAWIGACJI .... 169
1. Błąd średni wyznaczenia pozycji na mapie .......... 169
2, Wpływ błędu wyznaczenia pozycji na mapie na ogólną wartość błędu określenia pozycji .................. 174
3.. Śłąd średni bieżącej pozycji okrętu............... 177
4. Częstotliwość określania pozycji.................. 181
5a Błąd średni prowadzenia nawigacji po zakończeniu
zliczenia drogi................................... 182
6. Zasady korekcji pozycji okrętu.................... 186
Rozdział VII OBLICZANIE WARTOŚCI BŁĘDU ŚREDNIEGO POZYCJI
OKREŚLONEJ Z KILKU LINII POZYCYJNYCH ....... 190
1, Ogólne zasady uśredniania współrzędnych pozycji o-krętu......................................'...... 19Q
2, Obliczanie wartości błędu średniego pozycji ....... 202
3, Uśrednianie współrzędnych pozycji określonej na podstawie jednoczesnych pomiarów.................. 205
Hozdział VIII PODSTAWOWE WIADOMOŚCI 0 FUNKCJACH KORELACYJ-
NYCH POMIARÓW PARAMETRÓW NAWIGACYJNYCH ..... 214
1. Proces pomiarowy jako proces stochastyczny ........ 214
1.1. Charakterystyka procesu pomiarowego.......... 214
1.2. Parametry procesu stochastycznego......e..... 216
2. Charakterystyka stacjonarnego procesu stochastycznego..............................................
2.1. Stacjonarność procesu stochastycznego ........ 220
2.2. Ergodyczność stacjonarnego procesu stochastycznego.....................................
2.3. Rozkład widmowy stacjonarnego procesu stochas-tycznego..................................."
3. Postacie funkoji korelacyjnych i gęstości widmowych stacjonarnego procesu stochastycznego............. 225
3.1. Postacie funkcji korelacyjnych............... 225
3.2. Postacie funkoji gęstości widmowych .......... 228
4. Eksperymentalne określanie parametrów stacjonarnego procesu stochastycznego........................... 229
4.1. Obliczanie funkcji korelacyjnej sa pomocą korelatorów oraz analizatorów harmonicznych widma stacjonarnego procesu stochastycznego ..... 230
4.2. Obliczanie funkcji korelacyjnej za pomocą o-pracowania wyników pomiarów.................. 232
5. Niektóre zastosowania funkcji korelacyjnych....... 240
6. Funkcja korelacji wzajemnej ....................... 245
Załącznik................................................ 247
BIBLIOGRAFIA.................................. 251




W podręczniku przedstawiono podstawowe definicje, luzory, martości parametrom oraz zasady postępowania przy ocenie dokładności informacji nawiga-cyjnej na wszystkich kolejnych etapach jej wykorzystania. Omówione zostały pojęcia rachunku błędów, błędy pomiarów nawigacyjnych i błędy linii pozycyjnych. Podano również miary dokładności określania pozycji okrętu, sposoby obliczania dokładności określania pozycji, zasady oceny dokładności prowadzenia nawigacji oraz określono zastosowanie rachunku wyrównawczego do uśredniania współrzędnych pozycji. Zawarty w podręczniku materiał pozwoli Czytelnikowi^-poznać się z oceną dokładności prowadzenia okrętu oraz z metodami zachowania nawigacyjnego bezpieczeństwa uprawianej żeglugi.
Podręcznik jest przeznaczony dla słuchaczy IV roku studiów na Wydziale Dowódczym, Kursów Doskonalenia Oficerów w specjalności nawigacyjnej-ponadto może być wykorzystany przez studentów wydziałów nawigacyjnych wyższych szkół morskich, a także innych osób zainteresowanych dokładnością prowadzenia nawigacji





BIBLIOGRAFIA WYDAWNICTWA ZWARTE

1. Abezgauz G.G. i innii Rachunek probabilistyczny. Poradnik, tłum. z ros. Wyd, MON, Warszawa 1973.
2. Agiekiaa T.A.: Osnowy tieorii oszibok dla astronomom i fizi-kow. "Nauka", Moskwa 1972.
3. Deutsch R.: Teoria estymacji, FVN, Warszawa 1969,
4. Fisz M.: Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna, PWN, Warszawa 1969,
5. Hausbrand S.s Rachunek wyrównawczy i obliczenia geodezyjne. Tom II. PPWK, Warszawa11971.
6. Hansel H.: Podstawy rachunku błędów. Tłum. z niem. WNT, Warszawa 1968.
7. Hellwig Z.s Elementy rachunku prawdopodobieństwa i statystyki matematycznej. PWN, Warszawa 1972.
8. KamaninW.I.: Sprawocznik szturmana. Woj. Izd.Min.0bor.2SRR, Moskwa 1968.
9. Kemnic J.W.i Tieoria oszibok izmierienii, Nedra,Moskwa 196?.
10, Kondraszichin W.T.: Tieoria oszibok i jejo primienienije k za-daczam sudowożdienija. Transport, Moskwa 1969,
11. Linnik I.W.s Metoda najmniejszych kwadratów i teoria opracowywania obserwacji. PWN, Warszawa 1962.
12, Popieko G.P., Sołomatin K.P.s Nawigacja. Upr.Gidrogr.Służby WMF, Leningrad 1961,
13. Posiła J,: Sposoby wyznaczania dokładności pozycji okrętu. WSMW, Gdynia 1971.
14-, Pustelnik J.I.: Statisticzeskije. taietody analiza i obrabotki nabliudenii. Nauka, Moskwa 1968.
15. Radio Aids to Maritime Navigation and Hydrography; Special Publikation. Int.Hydr.Bureau, Monaco 1965, nr 39.
16. Skalmierski B., Tylikowski A.: Procesy stochastyczne w dynamice. PWN, Warszawa 1972.
17. Smirnow N.W., Dunin-Borkowski I.V.: Krótki kurs statystyki matematycznej dla zastosowań technicznych. PWN, Warszawa 1966.
18. Swiesznikow A.A. : Podstawowe metody funkcji losowych. PWN, Warszawa 1965.
19. Urbański J., Wisła S.: Metody wyznaczania dokładności pozycji okrętu. WSMW, Gdynia 1967.
20. Wentcel E.S.: Tieoria wierojatnostiej. Gos.Izd.Fiz.Mat. Liter., Moskwa 1962.
21. Wołodin W.G. i inni: Problemy rachunku prawdopodobieństwa. PWN, Warszawa 1966.
Artykuły
1. Anderson R.E.: Communications and Position Fixing Systems Using the ATS Satelites. Navigation J.I.Nav. 1[zasłonięte]973-19-, nr 4.
2. Asche G.P.: The Omega System of Global Navigation I.H.R. Monaco 1973. nr 1.
3. Bigelow H.W.: Electronic Surveying: Accuracy of Electronic Po-sitionic System. Suplement to The InW, Hydr. Rev.Vol 6. Monaco 1965.
4. Beukers J.M.: A Review and Applikations of VLF and LF Transmissions for Navigation and Tracking. Navigation. J.I.N. 1974-, nr 2.
5. Blood E.R.: Navigation Aid Requirements for U.S. Coastal /Confluence Region. Navigation. J.I.N. 1973. nr 1.
6. Brower G.N., Morgan J.G.: Theoretical and Practical Comparison between Two minute Doppler and Short Doppler Satelitę Position Fix Accuracy, Navigation. J.I.N. 1972, nr 2.
7. Calvo A.B., Bortz J.E.: Evalueting the Accuracy of Omega Predicted Propagation Corrections. Navigation. J.I.N. 1974-, nr 2.
8. Cook R.Ł.: RIHANS /River and Harbour Aid to Navigation System/. Navigation. J.I.N. 1973, nr 1.
9. Grant S.T.: Rho-Rho Loran C combined with Satelitę Navigation for Offshore Surveys. I.H.R. Monaco 1973, nr 2.
10. INDAS Deseription of the System. Wydawnictwo reklamowe.
11. Nord G.: Results of Recent Experiments with Differential Omega. I.H.R. 1973, nr 1.
12. Me Donald K.: A Survey of Satellite - Based System for Navigation, Position Surveilance, Traffic Control, and Collision Avoidance. Navigation. J.I.N. 1973, 1974-, nr 4.
13. Sheppero R.F., Schnetler F.: System Hi - Fix/6, Referat z sympozjum w Eckernfoerde, wrzesień 1973t
14. Stansell T.A. : Transit, the Navy Navigation Satellite System. Navigation. J.I.N. 1971, nr 1.
15. Stansell T.A.: Extended Applications of the Transit Satellite Navigation System. Referat firmy: Magnavox Research Laboratories, luty 1971.
16. Stednitz W., Helms H.i The Atlas Alpha Doppler Navigator.Papers for the DGON Meeting in Hamburg, październik 1972.
17. Urbański J.: Analiza zależności miedzy różnymi kryteriami oceny dokładności określenia pozycji okrętu. Zbiór Prac WSMW, 1967, nr 20.
18. Urbański J.: Kompozycja normalnych rozkładów na płaszczyźnie w oparciu o odchylenie wektorowe - sumowanie odchyleń wektorowych oraz elips koncentracji. Zbiór Prac WSMW, 1968, nr 21.
19. Urbański J.: Analityczno-wykraślne sposoby wyznaczania pozycji okrętu. Zbiór Prac WSMW, 1972, nr 36.
20. urbański J.: Zastosowanie rachunku wyrównawczego do uśrednienia współrzędnych pozycji. Zbiór Prac WSMW, 1972, nr 37.
21. Van Etten J.P.J Loran C-Systea and Geratenentwicklung. Elektrisches Nachrichtenwesen, 1970, nr 2.
22. Van Etten J.P.: Grundlagen der Langwellen - und Langstwellen
Hyperbelnavigation. Elektrisches, Nachrichtenwesen,1970, nr 3.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.