Niniejszy podręcznik do kształcenia słuchu składa się z trzech działów: I - Czas - Metrum - Rytm, II - Melika, III - Wyobraźnia - Refleks - Słuch wewnętrzny. Został opracowany w powiązaniu z wytycznymi programu nauczania kształcenia słuchu, zatwierdzonego do użytku w liceach muzycznych przez Ministra Kultury i Sztuki. Zawiera dyktanda rytmiczne, melodyczne, rytmiczno-melodyczne, ćwiczenia melodyczne i rytmiczne jedno i wielogłosowe.
Spis treści:
Od autorów
Sposób korzystania z podręcznika
Czas - metrum - rytm
Wprowadzenie
Realizacja jednogłosowych schematów metro-rytmicznych podanych z pominięciem kresek taktowych
Realizacja dwugłosowych schematów metro-rytmicznych
Precyzyjne wytrzymywanie czasu trwania pauz
Przekształcanie oznaczeń taktowych
Akustyczne zaznaczanie pauz
Wyczuwanie drobnych wartości rytmicznych
Akcentacja
Ćwiczenia rytmiczne bez zaznaczania metrum
Duola, triola, kwartola, kwintola
Słuchowy kanon rytmiczny
Rytmy tańców Ameryki Południowej
Melika
Wprowadzenie
Ćwiczenia jednogłosowe
Ćwiczenia jednogłosowe z akompaniamentem
Wyodrębnienie dwóch planów w ćwiczeniu jednogłosowym
Polifonia, wprowadzenie
Ćwiczenia dwugłosowe dla jednego ucznia
Wprowadzenie do głosowych ćwiczeń akordowych
Głosowe ćwiczenia akordowe
Ćwiczenia polifoniczne
Struktury niezależne tonacyjnie
Wyobraźnia - refleks - słuch wewnętrzny
Wprowadzenie
Gamy
Ćwiczenia jednogłosowe
Ćwiczenia dwugłosowe
Rozpoznawanie interwałów
Przebiegi melodyczne
Przebiegi harmoniczne
Tworzenie interwałów głosem
Interwałowy czworobok
Interwałowe dopełnienie trójdźwięku
Interwały w ruchu
Piony wielogłosowe
Rozpoznawanie budowy i trybu trójdźwięku w odniesieniu do dźwieku wiadomego
Ćwiczenia pamięciowe
Rozpoznawanie współbrzmień w ruchu
Śpiewanie trójdźwięków
Czterodźwięki, rozpoznawanie i śpiewanie
Aleatoyka, wprowadzenie
Motywy rysunkowe - realizacja
Figury graficzne