Podnośnik jest przeznaczony do podnoszenia samochodów osobowych i dostawczych o masie własnej do 4000kg.
Wszystkie częsci mechaniczne( kolumny, ramiona, wózki) zostały wykonane z płyty i profili stalowych o odpowiednim przekroju, zapewniającym odpowiednią wytrzymałości konstrukcji i stosunkowo niską masę własną podnośnika.
Poniżej opisane są podstawowe elementy podnośnika, pozwalające użytkownikowi zapoznać się z maszyną. Jak pokazano na rysunku, podnośnik składa się z dwóch kolumn (1), na każdej kolumnie znajduje się wózek (2) oraz para ramion nośnych (3) kolumny przymocowane są do ziemi za pomocą podstaw. Płyta podstawy (4) zabezpiecza przewody oraz liny synchronizacji poprowadzone między kolumnami. Podnoszenie, ruch odbywa się przez naciśnięcie przycisku podnoszenia na panelu sterowania (5) uruchamiającym pompę hydrauliczną (6), która dostarcza olej hydrauliczny do siłowników wewnątrz kolumn.
Synchronizacja jest kontrolowana przez układ 2 lin.
Za bezpieczeństwo pracy odpowiadają zapadki mechaniczne, które automatycznie załączają się, podczas podnoszenia. Wyłącznik krańcowy, zainstalowany na kolumnie kontroluje moment maksymalnego położenia.
Czemu podnośnik 2-kolumnowy?
Podnośniki 2 kolumnowe są najbardziej uniwersalne ze wszystkich typów podnośników. Samochód unoszony jest na dużą wysokość do (około 180 cm) za pośrednictwem łap, które wsuwamy pod podwozie i ustawiamy w punkty podparcia samochodu.
Na podnośniku 2 kolumnowym mamy dostęp praktycznie do wszystkich układów samochodu:
- całe zawieszenie;
- układ hamulcowy;
- układ wydechowy;
- układ napędowy;
- podwozie i nadwozie;
dzięki czemu są wolne i możemy wykonywać na nich pracę. Jedyne ograniczenie może dotyczyć maksymalnego otwarcia drzwi.
Dlaczego warto wybrać podnośnik elektro-hydrauliczny?
Podnośniki Elektro-hydrauliczne są bezpieczniejsze!
W podnośniku śrubowym – jak wskazuje nazwa – cały ciężar jest unoszony za pośrednictwem 2 śrub znajdujących się wewnątrz kolumn. Nakrętki znajdują się w wózku.
Silnik elektryczny napędza śruby, przez co wózki unoszą ramiona z samochodem. Gdy podnośnik jest eksploatowany dłuższy czas, a nakrętki nie wymieniane zdarzają się przypadki zerwania gwintu i w rezultacie spadnięcia podnoszonego samochodu.
W podnośniku Elektro-hydrauliczny opadnięcie wózka jest praktycznie nie realne, gdyż taki podnośnik posiada podwójne zabezpieczenia ( zapadki bezpieczeństwa i liny synchronizacyjne, które łączą wózek lewy z prawym.
Jak działa podnośnik elektro-hydrauliczny?
Silnik elektryczny jest zamontowany do pompy hydraulicznej ( zespół hydrauliczny). Wewnątrz lewej i prawej kolumny znajduje się siłownik hydrauliczny. Naciśniecie przycisku na pulpicie sterującym powoduje pracę zespołu hydraulicznego i wytworzenie ciśnienia oleju, które przenoszone jest do siłowników za pośrednictwem przewodów hydraulicznych. Siłowniki hydrauliczne podnoszą wózki zamontowane na kolumnach. Do wózków przykręcone są łapy które podstawiamy pod samochód.
Aby prawy i lewy wózek były jednakowo unoszone, zastosowano dwi liny synchronizujące. W kolumnach zamontowane są mechaniczne zapadki bezpieczeństwa blokujące możliwość ruchu wózków, po ustawieniu odpowiedniej wysokości roboczej.
Na co zwrócić uwagę przy zakupie?
Podnośnik składa się z układów hydraulicznych, konstrukcji mechanicznej i podzespołów elektrycznych. Konstrukcja podnośnika powinna być tak wykonana aby zapewnić jak największy udźwig – gwarantuje to dużą stabilność podniesionego samochodu.
Łapy- najlepiej asymetryczne o dużym zakresie regulacji, aby bezproblemowo podnosić małe i duże samochody oraz vany dostawcze.
Układ hydrauliczny, standardowe złącza, przewody, uszczelnienia, zapewni to niskie koszty ewentualnych napraw, i dobrą dostępność części zamiennych.
Elementy elektryczne: Przekaźniki, elektromagnesy, transformator, mostek prostowniczy aby były to elementy ogólnie dostępne.
Posiadanie certyfikatu : CE i dokumentów aby mógł przejść badanie UDT
http://www.moto-dakar.eu/sklep/produkty/kategoria/opis/podnosnik_dwukolumnowy_hydrauliczny_tony_pelni_automatyczny,26,26,0,216,0&0&0&0.html
Wymagane podłoże
Podnośnik musi być zainstalowany na podłożu betonowym o minimalnej grubości 200 mm Odporność betonu 3000PSI (wytrzymałość 2.1 kg/mm2) Podłoże musi być płaskie i poziome z tolerancją nierówności do 5 mm Wymagane wymiary posadzki powinny wynosić: 4000 mm x 1000 mm x 350 mm Zaleca się stosowanie zbrojenia w celu podniesienia parametrów wytrzymałościowych podłoża.