Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

POD MASKĄ ALCYNY czyli LA LIBERAZIONE DI RUGGIERO

02-06-2012, 19:23
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 79 zł     
Użytkownik Profi-Libris
numer aukcji: 2331570581
Miejscowość Katowice
Wyświetleń: 9   
Koniec: 18-05-2012 09:14:51

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

kontakt komentarze nasza oferta strona o mnie

 

przedmiot aukcji:

POD MASKĄ ALCYNY

CZYLI LA LIBERAZIONE DI RUGGIERO DALL'ISOLA D'ALCINA F. SARACINELLEGO I WYBAWIENIE RUGGIERA Z WYSYPY ALCYNY S.S. JAGODYŃSKIEGO WRAZ Z PARTYTURĄ FRANCESCHI CACCINI

 

Jolanta Żurawska

Wydawnictwo: I.U.O, Napoli, 1996
Oprawa: miękka
Stron: 192
Stan: bardzo dobry

NA STRONIE PRZEDTYTUŁOWEJ DEDYKACJA AUTORKI Pani Jolanty Żurawskiej dla profesora Michała Komaszyńskiego.

 

Pomysł niniejszego tomiku powstał w trakcie studiów nad polską literaturą barokową i jej związkami z włoską kulturą. Chce być on przyczynkiem do historii polskiej sceny operowej Władysława IV.

Dzięki niezwykle śmiałej inicjatywie królewskiej, Warszawa wyprzedziła wielkie stolice europejskie inaugurując na Zamku Królewskim pierwszy, stały, prawie regularnie działający na północ od Alp teatr operowy (1635 - 1648).

Ten pełen rozmachu projekt zrodził się podczas włoskich peregrynaq'i królewicza Władysława, na którego cześć we Florencji, na dworze medycejskim, wystawiono w roku 1625 dramat muzyczny La regina Sant'Orsola A. Salvadoriego oraz La liberazione di Ruggiero dall'isola d'Alcina, baletto rappresentato in musica, F. Saracinellego z muzyką Franceschi Caccini. O ile premiera Sant'Orsoli odbyła się już wcześniej, z okazji wizyty księcia biskupa Karola Habsburga, La liberazione di Ruggiero skomponowana została specjalnie na cześć polskiego królewicza i jemu zadedykowana. Spektakl, pełen wdzięku i przepychu wywarł na Władysławie wielkie wrażenie i widocznie bliski był jego upodobaniom, skoro w r. 1628 właśnie Galatea, nie zaś któryś z dramatów religijnych, zainicjowała tradycję operową na warszawskiej scenie.

Brak dowodów wystawienia opery F. Caccini w Warszawie. Jednak dekoracje, urządzenia sceniczne oraz sceneria typu architektonicznego z panoramą miasta w odległych widokach na prospektach, sceny ogrodowe, pejzaże skaliste oraz marynistyczne, pojawiające się w wielu późniejszych przedstawieniach teatru królewskiego, świadczą o ciągłym nawiązywaniu do efektów scenicznych spektaklu florenckiego.

Po niespełna czterech wiekach La liberazione di Ruggiero ożyje na scenie warszawskiej Opery Kameralnej. Niech mi wolno będzie przypomnieć jej związki z polską i włoską tradycją literacką.

Pragnę złożyć podziękowania Bibliotece Narodowej w Neapolu, Bibliotece Czartoryskich w Krakowie oraz Bibliotece Konserwatorium S. Cecilia w Rzymie za wyrażenie zgody na reprodukcję libretta F. Saracinellego, przekładu S. S. Jagodyńskiego oraz partytury F. Caccini.

POD MASKĄ ALCYNY czyli LA LIBERAZIONE DI RUGGIERO

strona o mnie | nasza oferta | komentarze | kontakt

Copyright © 2011 Profi-Libris Marcin Badocha
created by krzysztofschmidt