PO.GR.OMM.CA
ramoklatka
cena obowiązuje do końca SIERPNIA!
(wpłaty zaliczek wpłaconych do końca sierpnia obligują do starej ceny - 12900 zł)
Polski off – road jak każda inna dziedzina sportu motorowego przechodzi bardzo gwałtowną ewolucję. Doskonali inżynierowie jak również mechanicy, oraz dobre warunki terenowe sprawiły, że to co dziesięć lat temu wydawało się szczytem możliwości terenowych, dziś nie jest w stanie konkurować z najnowszymi konstrukcjami. W klasie EXTREM, samochody seryjne praktycznie nie mają szans współzawodniczyć z samodzielnie budowanymi samochodami pozbawionymi karoserii. Rozwój taki był nieunikniony, spowodował jednak pewne ograniczenie finansowe i techniczne. Mianowicie, część zapalonych offroadowców nie dysponujących kilkusettysięcznym budżetem, automatycznie zastała pozbawiona możliwości współzawodniczenia. Z myślą o tych właśnie ludziach powstała idea stworzenia Pogrommcy.
Zastanowiliśmy się co zrobić, żeby maksymalnie odciążyć koszty budowy „ZMOTY” mogącej konkurować z typowymi autami jeżdżącymi w tej chwili w klasach ekstremalnych.
Uznaliśmy, że zdecydowana większość zawodników ma wiedzę i zdolności techniczne i mogłaby takie auto złożyć samodzielnie. Potrzebna byłaby tylko baza w postaci ramoklatki (której nie można wykonać samodzielnie w sposób profesjonalny) oraz „dawca” będący bazą części mechanicznych.
Jako dawcę części wybraliśmy Nissana Patrola z kilku powodów. Głównymi z nich były oczywiście jego dobre opinie w świecie offroadowym, cena, oraz bardzo dobra dostępność części zamiennych. Teraz pozostało zaprojektować ramoklatkę, która spełni wszystkie wcześniejsze założenia, a mianowicie:
- będzie posiadała wszystkie możliwe mocowania do podzespołów Nissana Patrola,
- będzie tak lekka jak to możliwe przy zachowaniu bezpieczeństwa,
- będzie możliwie najniższa (dostosowana do wzrostu kierowcy i pilota),
- będzie powtarzalna, co umożliwi produkcję elementów doposażenia oraz wymianę elementów klatki w razie uszkodzenia
KOPMATYBILNOŚĆ Z NISSANEM PATROLEM
Budowa tzw. Zmoty zawsze kojarzona będzie z tygodniami poszukiwań części od różnych samochodów, nie zawsze terenowych i dopasowywaniu ich do wcześniej wymyślonej koncepcji. Przeważnie samo znalezienie części to dopiero początek, później zaczyna się mniej lub bardziej udane dopasowywanie ich do potrzeb danego projektu.
Dla off-roadowca nie dysponującego dobrze wyposażonym warsztatem oraz dostępem do wielu części zamiennych jest to poważne ograniczenie, które praktycznie dyskwalifikuje go na samym starcie budowy.
Ideą projektu PO.GR.OMM.CY jest wykorzystanie 100% części mechanicznych, pochodzących z jednego modelu samochodu terenowego. Mało tego, projekt nie przewiduje żadnych przeróbek tych części. Ma to nie tylko skrócić czas budowy, ale również ją uprościć, a co najważniejsze ograniczyć możliwość pomyłki w „garażowych” warunkach. W późniejszym czasie, w trakcie użytkowania auta takie rozwiązanie owocuje łatwością napraw w warunkach rajdowych. Przykładowo ciągnąc lawetę z Pogrommcą seryjnym Patrolem wieziemy ze sobą pełny pakiet części zamiennych gotowych do szybkiej przekładkiJJ .
Dzieje się tak dlatego że wszystkie możliwe elementy techniczne, takie jak silnik, skrzynia biegów, wahacze, mosty, przekładnia kierownicza etc. pochodzące z Y60 i Y61, mogą być bezpośrednio zamontowane na ramo klatkę. Posiada ona wszystkie uchwyty, umiejscowione w tych samych miejscach i odległościach od siebie, co rama nissanowska. Daje to ogromne korzyści.
Po pierwsze kupując Nissana Patrola dysponujemy 100% - owym arsenałem części do budowy Pogrommcy.
Po drugie i chyba ważniejsze, dokonując napraw zawsze wiemy od jakiego auta musimy zamówić część (mało tego, montujemy ją bez przeróbek).
OMM przewiduje również stworzenie mocowań pod inne modele samochodów terenowych. Powstał już projekt pod podzespoły Mitsubichi Pajero i Toyoty Land Cruiser. Ponadto podłużnice ramo-klatki ustawione są równolegle w bliskiej odległości od siebie, co doskonale nadaje się do adaptacji pod zawieszenie gwintowane.
WAGA
To jak ważnym aspektem w terenie jest niska waga nie musimy nikomu tłumaczyć. Ramoklatka Pogrommcy została ograniczona do absolutnego minimum przy zachowaniu maksimum bezpieczeństwa i wytrzymałości. Ramoklatka jest pozbawiona jakichkolwiek kolan, wszystkie gięcia wykonane są numerycznie z wykorzystaniem rury precyzyjnej, bezszwowej. Oryginalna rama Patrola zastąpiona została podłużnicami rurowymi (wyklucza to tez nabierania masy w postaci błota wewnątrz ramy). Fakt zastosowania wyłącznie rur giętych numerycznie (wyeliminowane do zera zostało zastosowanie kolan) również znacząco poprawiło wagę i sztywność ramoklatki.
Wszystkie te starania sprawiły, że gotowa ramoklatka bez mocowań waży około 180 kg.!!
Podstawowa klatka to minimum, które może być rozbudowywane lub wzmacniane według uznania przyszłego użytkownika. Projekt przewiduje opcjonalny montaż podwójnych podłożnic, dodatkowych zastrzałów drzwiowych i dachowych etc.
Rozkład mas pomiedzy osie także nie został pozostawiony przypadkowi. Wysunięta przednia oś spowodowała „wsunięcie” się silnika oraz skrzyni pomiędzy mosty. Dla dodatkowego dociążenia tyłu siedzenie kierowcy i pilota zostało praktycznie dosunięte do tylnej osi. Również chłodnica, akumulatory oraz wyciągarki znajdują się z tyłu samochodu i doskonale równoważą ciężar silnika. Rozkład mas to niemal idealne 50-50%.
WYSOKOŚĆ
Olbrzymi nacisk podczas projektowania poza wagą został położony na maksymalne zmniejszenie wyskości całkowitej pojazdu. Założeniem projektu było nie przekrocznie 170cm wysokości całkowitej przy zastosowaniu 35 calowuch kół i 4 calowego zawieszenia. Dzięki zaawansowanemu programowi projektowemu i możliwości umieszczenia sylwetki kierowcy w projektowanej klatce mieliśmy możliwość manipulacji proporcjami klatki. Efektem było zmieszczenie do klatki kierowcy, wraz z wszystkimi przyrządami, pozostawienie nad głową rozsądnej odległości jak również nie tracąc prześwitu pod „brzuchem” zmieścić się w założonej wcześniej wysokości (a nawet trochę niżejJ ). Przy zastosowaniu tych samych kół i zawieszenia seryjny Patrol jest niemal pół metra wyższy od PO.GR.OMM.CY!!.
Połączenie niskiego „wzrostu” i niskiej wagi daje efekt bardzo nisko położonego środka ciężkości. Co to znaczy w terenie, docenią wszyscy, którzy chociaż raz musieli pokonać stromy trawers lub „przykleić” się do drzewa po pieczątkę na pochyłym terenie.
POWTARZALNOŚĆ
Klatki wykonywane są za pomocą numerycznych giętarek i frezowane w miejscach przenikania za pomocą maszyn CNC. Umożliwia to dokładne dopasowanie elementów, a co za tym idzie powtarzalność. Dużą korzyścią jest to, że przy uszkodzeniu poszczególnego elementu klatki można go dokupić i wymienić. Poza tym OMM planuje tworzenie elementów dodatkowych, takich jak dedykowane fotele, zbiorniki paliwa, zintegrowane pedeliery i inne. Jeden wymiar klatki umożliwi dokupienie takich elementów bez obawy, że nie będą pasowały.
Użycie precyzyjnych rur bezszwowych do budowy ramo klatki PO.GR.OMM.CY procentuje (poza jakością wykonania) możliwością łatwej naprawy. Nawet poważne uszkodzenie klatki nie powoduje konieczności zakupu nowej. Istnieje możliwość wycięcia uszkodzonej części i zamówienie nowego elementu. Firma OMM dosyła zamówiony element wraz z tulejami, na których precyzyjnie można osadzić zamówiony element przed spawaniem. Na życznie klienta możliwe jest również zaprojektowanie i wyprodukowanie dodatkowych elementów doposażenia ramoklatki.
W ciągłym opracowaniu są dodatkowe zestawy doposażające klatkę Pogrommcy. Są to między innymi fotele, pedaliery, dodatkowe uchwyty, osłony etc.
Jakie są dodatkowe korzyści przy budowaniu zmoty na bazie ramo klatki PO.GR.OMM.CY?? Cóż, odpowiedzi pewnie znalazłoby się tyle co użytkowników, ale te które same się nasuwają to:
-możliwość budownia auta na wysokiej jakości bazie
-dokształcenie się w zakresie podstaw mechaniki w trakcie skaladania
- doskonała znajomość budowanego samodzielnie auta.
- niska cena w porównaniu do aut budowanych na zlecenie w specjalistycznych serwisach
- minimalny zasób narzędzi potrzebnych do złożenia auta
- możliwość zaproszenia do współpracy kolegi, przyszłego pilota a co za tym idzie podział kosztów.
- bardzo szybko postępująca budowa (praktycznie w 3-4 dni można osiągnąć etap jeżdżącego na kołach samochodu)
- możliwość wykończenia auta według swojego gustu i potrzeb, jak również możliwości finansowych
- możliwość ciągłych modyfikacji
- brak stresów związanych z chorobami wieku dziecięcego przy tego typu projektach
- budujesz nowe auto za ułamek ceny, którą musiałbyś zapłacić za używane auto, z przeważnie zużytymi podzespołami zbudowane według czyjejś a nie Twojej koncepcji…
- nieopisana satysfakcja z samodzielnej budowy ekstremalnego samochodu terenowego.
Firma OMM w sezonie 2015 planuje zlot PO.GR.OMM.CÓW. Impreza będzie miała charakter integracyjny. Poza konkurencjami sportowymi przede wszystkim będzie można zobaczyć jakie koncepcje zabudowy klatek mieli inni uczestnicy zlotu, powymieniać się doświadczeniami, jak również sprawdzić kto ma racjeJJJ
Do zobaczenia na trasie Rodi OMM
kontakt
608 395 074
Poniższe zdjęcia ukazują mocowanie podzespołów Nissana Patrola (wszystkie pomarańczowe elementy) na ramoklatce
Kąty zejściowy, najazdowy i rampowy czynią PO.GR.OMM.CE wyjątkowo dzielnym terenowo
Przednia oś wraz z mocowaniami wysunięta została przed silnik
Tylna belka z mocowaniami wahaczy umożliwia regulację kąta nachylenia tylnj gruszki
wnęki nadkolio umożliwiaja montaż kół nawet 39 cali
Pedaliera z możliwością regulacji wysokości pedałów z pompami zwróconymi do wnętrza kabiny
Wszystkie mocowania podzespołó znajdują sie w nominalnych miejscach - odkręcasz i przekładasz
Regulcja foteli. Możiwość zmiany kąta siedziska i oparcia
Fotele zaprojektowane z myślą o bezkompromisowym traktowaniu w błocie, łatwe do utrzymania w czystości
Mocowanie przekładni kierowniczej i przedniego panharda