Prezentowany program obejmuje problematykę zapobiegania i zwalczania agresji wśród dzieci. Stanowi podstawę działalności wychowawczej w świetlicy szkolnej, ukierunkowanej na przeciwdziałania temu niekorzystnemu zjawisku. Celem programu jest minimalizowanie i eliminowanie zachowań dzieci sygnalizujących agresję oraz wzrost poziomu uspołecznienia dzieci w młodszym wieku przedszkolnym.
Program podzielony jest na dwa działy: ćwiczenia i zabawy interakcyjne jako środek eliminowania agresji wśród dzieci oraz współpraca z osobami wspomagającymi działalność eliminującą agresję (wychowawcami, pedagogami szkolnymi, rodzicami). Podstawą, a zarazem środkiem do osiągnięcia celów wynikających z zadań programowych są głównie zabawy i ćwiczenia interakcyjne, ale także pogadanki, rozmowy, zajęcia plastyczne, pantomimy, symulacje i inne. Dominują tu metody aktywizujące dziecko. Wychowawca natomiast pełni rolę inspiratora i przewodnika.
SPIS TREŚCI
1. Wstęp.
2. Zarys problemu.
3. Diagnoza grupy.
4. Założenia organizacyjne i wskazówki metodyczno-dydaktyczne.
5. Dział I: Ćwiczenia i zabawy interakcyjne jako środek służący do eliminowania agresji wśród dzieci.
6. Dział II: Współpraca z osobami wspomagającymi działalność eliminującą agresję.
7. Ewaluacja
8. Bibliografia
9. Aneks