Książka Agnieszki Woszczyk zatytułowana »Problem „hen” i „aoristos dyas” w „Enneadach” Plotyna« jest pierwszą w Polsce pracą z zakresu historii filozofii starożytnej, która podejmuje problem naczelnych zasad: Jedna i Nieokreślonej Diady, w myśli Plotyna. Stanowi tym samym próbę ukazania głębokiej zależności neoplatonizmu od nauk niepisanych („agrapha dogmata”) Platona, a w konsekwencji – dualizmu pryncypiów bytowych jako centralnego założenia Plotyńskiej metafizyki.
Interpretacja dualistyczna, pokazana w książce jako jedna z możliwych wykładni „Ennead”, opiera się na wyświetleniu związku pryncypium wielości z materią oraz korelacji Jedna i Nieokreślonej Diady jako warunku konstytucji wszystkich poziomów ontycznych. Toteż zagadnienie natury i typów materii jest jednym z centralnych obszarów badań. Autorka polemizuje z tradycyjnym utożsamieniem materii noetycznej z Nieokreśloną Diadą.
Praca ta podejmuje ponadto takie kwestie, jak problem charakteru „Ennead” jako tekstu filozoficznego, problem systemowości myśli Plotyna, znaczenie języka orzeczeń pozytywnych (katafatycznych) oraz orzeczeń negatywnych (apofatycznych) w poznaniu Absolutu (Jedna). Zawiera analizę zagadnienia metafory emanacji i jej znaczenia dla kwestii przyczynowości oraz propozycję nowej wykładni tej metafory w świetle dualizmu zasad bytowych. Autorka omawia również naturę hipostaz oraz relację między sferą noetyczną i sferą zmysłową.
SPIS TREŚCI
Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4
Wstęp
Część pIerwsza Enneady a problem systemu Plotyna
Rozdział pierwszy Asystemowy charakter Ennead
Hipoteza Henryego Plotyńskie nauczanie ustne
System otwarty czy wielość systemów problem spójności Ennead
Rozdział drugi
Źródła Plotyńskiej koncepcji hen i aoristos dyas
Charakter nawiązań do agrapha dogmata
Nadbytowy status Jedna
Pryncypium wielości w tradycji przedplotyńskiej
Część druga
Jedno a Nieokreślona Diada w Enneadach
Rozdział pierwszy
Plotyńska koncepcja bytu
Byt jako jedno-wielość
Model emanacyjny a struktura bytu
Rozdział drugi
Wszechprzyczynowość Jedna i problem monizmu absolutnego
Dyskurs negatywny a problem natury Jedna
Aktywność przyczynowa Jedno jako przyczyna sprawcza i przyczyna celowa
Rozdział trzeci
Systemowa funkcja materii a problem Nieokreślonej Diady
Materia noetyczna a materia zmysłowa
Problem tożsamości aoristos dyas i materii. Dualizm pryncypiów
Rola czynnika diadycznego w procesie konstytuowania bytu
Rozdział czwarty
Relacja Jedno Umysł. Problem prenoetycznego stadium Emanacji
Aktualizacja drugiej hipostazy w kategoriach oglądu i samo oglądu a funkcja aoristos dyas
Rozdział piąty
Dusza w relacji kosmos noetos kosmos aisthetos a problem genezy materii .
Formowanie wymiaru zmysłowego
Generowanie wielości jako tolma Duszy 18
Zakończenie
Literatura
Indeks osobowy