Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

PLATER-ZYBEREK - JAN BUŁHAK FOTOGRAFIK 1[zasłonięte]876-19

27-01-2012, 2:14
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Aktualna cena: 149.99 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 2055090555
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 20   
Koniec: 29-01-2012 20:00:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

PHO.IEKT J 01'RACOW ANIL CRArJCZMF
Maciej Buszetuicz
RhPRODUhCJF
Mariusz Wideryński
KATALOG FOTOGRAHI IDOKUMF.MTÓW Magdalena Bajbor
Muzeum Karodome u) Warszamie
Grażyna Dreścik
Muzeum Historii Fotografii iv Krakowie
Anna Masłomska
Muzeum Narodouje ui Warszairie
Renata Stoma
Biblioteka Narodoma
Ri'j>AK IOR WYDAWCA Grzegorz B. Mazur
RLD AKCJA
Zofia Jurkoujlamec
PRODUKCJA
Janusz Kopacz TYK
Dimograf S]>. z o.o. BielskoBiala





Album towarzyszy wystawie fotografii Jana Bułhaka zorganizowanej w 130. rocznicę urodzin artysty przez Muzeum Narodowe w Warszawie


SPIS TREŚCI:


Słowo wstępne... 6
Album fotografii Jana Bułhaka... 7
Kalendarium... 171
Katalog fotografii i dokumentów... 215


Słowo wstępne


JAN BUŁHAK jest jednym z najwybitniejszych artystów polskich pierwszej połowy XX wieku. Ten fotografik, teoretyk sztuki, pedagog, organizator życia artystycznego zainteresował się fotografią tu okresie, kiedy piktorializm śmiecił największe triumfy, i zgodnie z za¬sadami tego kierunku ukształtował tułasnc poglądy estetyczne. Na swe¬go mistrza wjjbrał prezesa Fotoklubu Paryskiego - Emila i. Constanta Puyo (1[zasłonięte]857-19), z którym przez wiele lat korespondował. Francuski fotograf służył mu nie tylko radą, ale także zaznajomił z założeniami piktorializmu głoszącymi, że fotografia winna podporządkować się ka¬nonom sztuk plastycznych. Tę zasadę Buihak wyznawał do końca ży¬cia, czemu dawał wyraz w sposobie komponowania fotograficznego ob¬razu, operowania światłem, doborze tematom, a także we własnych książkach poświęconych estetyce fotografii. Fakt czerpania wzorców es¬tetycznych z Francji tu przypadku Bułhaka jest zupełnie naturalny. Pa¬ryż był światową stolicą sztuki, na której od XVIII wieku wzorowała się polska kultura szlachecka. Dodatkowym powodem ciążenia ku Fran¬cji była wciąż żywa na Kresach dawnej Rzeczypospolitej legenda napo¬leońska, a także u:płymy wyjątkowo licznej emigracji popowstaniowej z tych ziem, która za drugą ojczyznę obrała właśnie Francję.
■ Drugim wielkim autorytetem artystycznym stał się dla Bułhaka pozna¬ny w 1910 roku Ferdynand Ruszczyc, któremu fotografujący od kilku lat ziemianin z Peresicki pokazał swoje prace. Wczesne fotografie Bał-haka to miękkie, swojskie krajobrazy z okolic Mińska i Nowogródka, romantyczne studia kobiecych postaci na tle pejzażu, portrety, widoki dworów. Artysta o takim talencie i doświadczeniu jak Ruszczyc do¬strzegł od razu ogromne możliwości fotografa. Docenił pełne myczucia operowanie światłocieniem, wnikliwe i zindywidualizowane spojrzenie, ale zapewne zwrócił też uwagę na niedociągnięcia wynikające z braku plastycznego wykształcenia. Bułhak miał już wówczas skrystalizowane

poglądy estetyczne, a dzięki tuspółpracy z wybitnym malarzem uzupeł¬nił niedociągnięcia i wkrótce stał się autorytetem ui dziedzinie kompo¬zycji obrazu.
Zasługą Ruszczyca było też skierowanie obiektywu fotografa ku zabyt¬kom architektury. W roku 1912 władze Wilna wprowadziły w życie po¬mysł Ruszczyca stworzenia miejskiego archiwum foto graficzne go, Buł-hakocui zaś powierzono sporządzenie fotograficznej inwentaryzacji miasta. Podobne archiwa powstawały w krajach europejskich, jak Fran¬cja, Belgia czy Anglia, już w latach pięćdziesiątych XIX wieka, a wy¬konawcami dokumentacji buli uznani fotografowie. W pozostającej pod zaborami Polsce nie udało się, pomimo licznych prób, doprowadzić ID XIX wieku do fotograficznej rejestracji zabytków. Dzięki zdjęciom Bułhaka Wilno, jak żadne inne z miast dawnej Rze¬czypospolitej, może poszczycić się bogatą dokumentacją architektury i urbanistyki. Obok wizerunków kościołom, pałaców i kamienic arty¬sta stworzył setki studiów rzeźbiarskich detali architektonicznych oraz miele impresji, których tematem była gra śiuiateł i cieni na murach, portalach i oknach. Właśnie te geometryczne lub nawet abstrakcyjne kompozycje najlepiej świadczą o podejściu mistrza do fotografii, o poj-moujaniu przez niego tej dziedziny jako „sztuki malowania światłem". Bułhak niejednokrotnie podkreślał, że ze iDzględu na silny związek z życiem wiejskim nic umiał początkoujo dostrzec uroku miasta. Jed¬nak Wilno, dzięki sujojemu atrakcyjnemu położeniu na wzgórzach oraz nicziuykłej symbiozie z naturą, stało się dla niego miastemideałem. W stworzonym przez mistrza artystycznym dokumencie panoramicz¬ne widoki i poszczególne zabytki Wilna zostały utrwalone wiernie, ale też zgodnie z piktorialną estetyką. Dzisiaj, po dziewięćdziesięciu latach, dokumentacja ta pozostaje nadal wzorem sposobu patrzenia na miasto i jego architekturę.
W roku 1920 w czasie wojny polskobolszciuickiej fotografik przeby¬wał UJ Warszaiuie, ewakuowany z Wilna razem z całym Uniwersyte¬tem Stefana Batorego. Blisko roczny pobyt w stolicy wykorzystał do systematycznego fotografouiania miasta. Okazało się, że spoglądał na Warszatuę tak, jakby poszukiwał w niej klimatu ukochanego Wilna. Najchętniej fotografował budowle barokowe, zakątki przypominające magiczne Wilno, dachy Starego Miasta, rzeźbiarskie detale architek¬tury. Pozostawił obraz Warszawy, który jest UJ jego oeuure jednym z ważniejszych, zupełnie zapomnianych dokonań. Po poiurocie do Wil~ na kontynuował podjętą w 1919 roku pracę dydaktyczną w założonym i kierowanym przez siebie Zakładzie Fotografii Artystycznej na Wy¬dziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Stefana Batorego. Podkreślić nale¬ży, że przez cały okres dwudziestolecia między wojennego placówka ta

pozostała unikalną, gdyż żadna inna uczelnia krajowa nie zorganizowa¬ła podobnego samodzielnego kierunku kształcącego fotografikom. Buł-hak wychował dziesiątki uczniów, tworzących jeduą z najbardziej liczą¬cych się tu ówczesnej Polsce, roileńską grupę fotografii. Po 11 wojnie śuiiatoiucj jego ucznioiuie działali ro Gdańsku, Toruniu, Warszaiuie i in¬nych miastach,
Od początku lat dwudziestych XX tuieku Bułhak zaczął realizować pro¬gram fotografoiuania odrodzonej Rzeczypospolitej, którą po ponad stu¬letniej niewoli należało na nomo zorganizować, poznać i przybliżyć jej mieszkańcom. Wykonał pionierską pracę, utrtualając na tysiącach zdjęć ważne dla narodowej historii i kultury miasta, jak Krakom, Lwóu; czy Zamość, tuidoki przemysłowego Śląska, odzyskanego Pomorza, w tym powstającej Gdyni, pejzaże z Pokucia czy Polesia. Fotografował zgod¬nie z propagowanymi przez siebie zasadami piktorializnm, ale zaska¬kiwał też noiuoczcsnym spojrzeniem, bliskim założeniom nowej rzeczo¬wości, które w publikacjach zażarcie krytykował. Na początku lat trzydziestych zbiór zatytułowany Polska w obrazach fotograficznych Ja na Bnlhaka liczył już ponad 6000 negatywom. Jeżeli zważyć, że len do¬robek zebrał w ciągu kilkunastu lat, aparatem na szklane klisze o for¬macie 13*18 cm, jeden człoiuiek objeżdżający kraj tu czasie wakacji rozmaitymi środkami lokomocji (samochodu nie posiadał), to mamy do czynienia z imponującym osiągnięciem.
Jan Bułhak pozostawał w okresie międzywojennym jednym z najbar¬dziej znanych artystom fotografików. To jemu w dużej mierze fotogra¬fika polska zawdzięcza wprowadzenie do „światowego obiegu i do dzi¬siaj pozostaje on jednym z niewielu rodzimych artystów wymienianych w zagranicznych encyklopediach fotografii. Nic dziwnego, skoro tylko UJ latach 1[zasłonięte]925-19 uczestniczył w 109 wystawach i salonach fotogra¬ficznych za granicą, eksponując 382 prace. Aktywna działalność arty¬styczna Bułhaka szła w parze z energiczną pracą na rzecz organizacji środowiska fotograficznego. W roku 1927 założył FoLoklub Wileński, a dwa lata później został prezesem Fotoklubu Polskiego. Natomiast po Tl wojnie śmiatoiuej ciągle aktywny Jan Bułhak został powołany w 1947 roku na pierwszego prezesa zujiązku zrzeszającego polskich artystótu fotografików.
Bułhak wiele energii poświęcił walce o uznanie fotografii za samodziel¬ną dziedzinę sztuk plastycznych, czemu służyło także ogłoszenie przez artystę w 1929 roku terminu fotografika. Publikował artykuły dotyczące estetyki fotografii, pisał i wydawał rozprawy oraz książki, począwszy od Fotografiki, która ukazała się w 1931 roku, po tę najważniejszą, Estetykę światła z 1936 roku. Zaiuarł tu nich siuoje doświadczenia dotyczące sztu¬ki fotografowania, które bogato zilustrował własnymi pracami. Ważną

publikacja poruszającą sprawy techniczne buła Rromografika, czyli me¬toda wtórnika, omamiająca szczegółowo sposób opracowywania papiero¬wego negatywu i kolejnych wersji odbitek, aż do uzyskania zaplanowa¬nego efektu. Bulhak uprawiał tzm techniki szlachetne tylko iue ujczesnym okresie swojej tmórczości. Od lat dwudziestych stosował najchętniej tech¬nikę bromotDą, w której był mistrzem umiejącym mszechstronnie wyko-rzystać jej możlimości. Jedną z przyczyn zarzucenia przez artystę tech¬nik szlachetnych było to, że jego zdjęciami chętnie ilustroiuano nie tylko albumy, ale także pomieści czy tomiki poezji. Reprodukomanie UT diaku klasycznych fotografii bromomych dawało dużo lepsze efektu edytorskie. W końcu 1937 roku na X Zjeździe Delegatom Polskich Towarzystw Fo¬tograficznych Bułhak wystąpił z odczytem, po którym wywiązała się jed¬na z najważniejszych dla śuiiata fotografii dyskusji - na temat problema¬tyki fotografii ojczystej i konieczności zorganizowania pracy nad nią w Polsce. Już w następnym roku dopromadzono do T Wystawy Fotogra¬fii Ojczystej, klóra obyła się w Warszaiuie pod protektoratem Minister¬stwa Spraw Zagranicznych. Po XI wojnie światowej lemat ten nadal pozo-s taniał kluczowy dla postawy artystycznej Bułhaka, co znalazło wyraz w wydanej w 1951 roku, już po śmierci fotografika, ostatniej książce za¬tytułowanej Fotografia ojczysta.
Los nie szczędził Janowi Bułhakowi gorzkich doświadczeń i sprawiał, że kilka razy w życiu artysta tracił SUJÓJ dom rodzinny i był zmuszony szu¬kać kolejnego. Za każdym razem domem tym była Polska. Konsekwen¬cje I wojny światowej doprowadziły do utraty majątku Percsieka, koleb¬ki fotograficznej twórczości Bułhaka. Domem fotografika stało się wtedy polskie Wilno. Kiedy rozstrzygnięcia międzynarodowe po II wojnie świa¬towej pozostawiły z kolei Wilno poza naszymi granicami, artysta opu¬ścił ukochane miasto i osiedlił się w stolicy Polski - Warszawie. Foto¬graficzne dzieło Jana Bułhaka realizowane w pierwszej połowic XX wieku na terenie rodzinnego kraju, którego granice się zmieniały, pozo¬staje ważnym dziedzictwem nie tylko dla obszaru Europy środkowo--wschodniej, ale dla całej kultury europejskiej.
Przedstawienie w tym albumie twórczości Jana Bułhaka stało się moż¬liwe dzięki współdziałam'u polskich instytucji przechowujących w swo¬ich zbiorach fotograficzne obrazy artysty. Wszystkie są wymienione na specjalnej stronie tej publikacji. Dołączono do nich listę zbiorów zagra¬nicznych użyczających fotografii artysty na mystawę, której album to¬warzyszy. Współpracownikom realizującym wystawę składam gorące podziękowanie. Specjalne słowa adresuję do Rodziny Bułhaków, a szcze¬gólnie do Państwa Amelii i Bohdana Bułhaków, którym winna jestem wdzięczność za ogromną życzliwość i pomoc okazaną przy realizacji wystawy oraz towarzyszących jej wydawnictw.



KATALOG FOTOFRAFII I DOKUMENTÓW




Jan Bułhak przed pracoumią
przy ul. Orzesz kou>ej 3
UJ Wilnie, po L93S
brom, 9 x 11.8 cm
mesygn.
zbiory rodziny Bulhakóiu
S. 1

Rrzpż przydrożny, ok. 1909
brom tonowany.
9,9 x 15.7 cm
sjlgn. na fol. p.d.
i na podkładce i d .
icncisk: J.BUŁHAK
Muzeum Narodoiue
w Warszawie, DI 37942
S. 18

Drezno. 1912, odbitka ok. 1929
brom tonoiuany,
29,1 x 22 cni
sygn. na lot. p.d.
piórem: J Buthak
Muzeum Narodowe mc W roclairiu,
MNWr. XIII-:!






Sen,
nk. 1907
brom tonoujijnji,
9,5 x 22 cm
sygn. na fot. p.d., wucisk:
J.BULI I AK
Muzeum Narodowe
we Wrocłaruiu.
MNWr MII 603
-.. 7

Janina Haciska nad Otmytką.
uk. 1909
brom tonouiany,
13,3 x 10,.'! cm
sugn. imrso p.d.,
czątka tuszowa:
JanBułhak PERESIfiKA zbiory rodzinu Bułliakóui
I'i

Portret Jana Kuruszy-Worobjcnja, 1911 brom tonowany, 16 x 11,2 cm sygn. uerso podkładki, pieczątka tuszowa: Jan Hułlmli PERF.SIHKA Fototcka ZPAr 15.i
s. 26







'■'■
Nowogródek. Ryut-k.
ok 1908
jroin. 11 x llj.2 cm
sygii. na for. p.d.
i na podkładce p.d.,
wycisk:
JAN BUt.HAK I WILNO
Muzeum Narodowe
ni Warszawie, 1)1 979 >;!
s. 9

Portret syna Janusza,
[>k. 'W)
brom lonouiany.
I3,8x 11,6 cm
ruesjign
zbiory rod/iny Bułliakóu:
8. 20

Wilno. Dachy, 1912
brom tonourany,
11,2 xld :i cm
sagn. na fot. p.d.,
wycisk: .I.BULHAK
Muzeum Narodowe we
Wrocławiu MNWr. XHI-109]
S. 28






Nowogródek. Ul. Kast iolna,
ok. 190U
brom, 11,2 xl6.2 cm
sygn. na fot. p.d.
i na podkładce p.d.,
wycisk JAN BUtM AK I
WILNO
Muzeum arodome
UJ Warszauric, Dl 070!">2
s. 13

Portret suną Janusza
przy zegarze, ok. 1910
brom tonowany,
16,1x9,7 cm
niesygn.
zbiory rod/.iny Biilhakóu

Wilno, kościół Misjonarzy,
nk. 1913, odbitka 1919
brom tonowany.
11,3x16,2 cm
sygn. na Fot. p.d.
i na podkładce p.d.,
mjicisk:
H, HUŁHAK | U IIJWO
Muzeum Sztuki UJ Łodzi,
MS/SiNI/F/2803/1
s. 29






Sii iimicń zimą. ok 1909,
odbitka lata 20. XX w.
brom (onoiranjj, ślady retuszu,
11 x 16,4 cm
sygn. na fol p.d.
i na podkładce p d .
wycisk-. JAN BUUI AK
11ILNO
Bihlioteka Narodowa.
BN 7.7.1 r' 107216/Arr.m 131
s" 15

W ihio Du;ic kobietp
na brzegu W ilii, ok. 1911,
odbitka 19)6, broni loiionjanu,
11,4 x 13,4 CIII
sygn. na fol. p.d.,
tuucisk: J.BULHAK:
na podkładce p.d.. wycisk:
JANBUŁHAK ' WILNO
Uibiiolcka Narodouja,
BN ZZl F 35862/R
s. Tl

W ilno.Safjanilu.ok 1915,
odbitka 1919
jroin tonoiuany,
10,8x16,4 ( m
sugn. na fot. p.d .
wycisk: IAN BUł-HAK |
WILNO
Muzeum Sztuki i.v Łodzi,
MS/SN/r/2807/21





IlolidiinóuT. Pe|/;i7, 1911,
odbitka 1937
brom, 28,3 x 38,(1 ( ni
sygn. na iot. p.d. ołówkiem:
./ Bułhah, I.d. uujcisk:
JAN BULI I AK | WILNO
zbiory rodziny Ruszczycou;
23
Hrzozu w okolicy Wilna, S ok 190y,
odbitka 1917, brom tonowany.
10,8 x 15,2 cm
sggn. na tot. p.d., uiycisk:
J.BULHAK, na podkładce p.d.
wycisk: JAN BUŁHAK WILNO
Biblioteka Narodowa,
BN ZZ1 F :)58l)6/IV
S. I 6

H il.no, Kośctói Ślr. Ann;;,
ok. 1913, odbitka 1918
brom tonoiDanjj, 15,6 x 11,3 cm
Bygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.
uścisk; JAN BULHAK } WILNO
Muzeum Sztuki w Łodzi,
MS/SN/F/2fH)2/14
s. 31






Portret Janiny Hnciskie],
ok. 1009
brom tonowann,
14,5 x II cm
ayjin. na for. p.d..
ujyciak: J.BULHAK;
na podkładce p.d
sucha pieczęć: JBUKH AK
zbiory rodzinu Bułhaków

Bezsenna no< . Wnętrze dworu w Bohdanowie. 1911 brom tonowany, 20.9 X 27,6 cm Sngn na fol. p d ołówkiem: ' Bułhah zbiory rod/iny Ruszczuców
S. 24

Wilno. Kościół św. Jana.
(ik. 1913. odbitka 1916
brom. tououjanii,
10 x lt),2 cm
sjjj}u. no lot. p.d.
i na podkładce p.d.,
w-gersk: JANBUŁHAK | WILNO
Muzeum Sztuki w Łodzi,
MS/SN/r/2 803/69
s. 3 2





Wilno. Uniwersale! Chorągiew
z r.1697, ok. 1919
brom tonomany, 11 x 13,7 cm
sygn. na fot. p.d.,
wycisk: JAN BUŁHAK WILNO,
na podklad.ee p.d. wycisk:
J.BUŁHAK | WARSZAWA
Muzeum Sztuki tu Lodzi.
MS/SN/F/2804/39
S. 33

Wilno. Cmentarz Bernardyński,
ok. 1915. odbitka 1919
brom lonotuauij.
11,2 xlii cm
sjjgii. na fot p.d ,
wycisk: J.BUŁHAK; na
podkładce p.d. Wycisk:
JAN BUŁHAK WILNO
Muzeum Sztuki m Lodzi,
MS/SN/F/2605/48
s. 40

Wilno. Ghattn — podwórze u>
dzielnicy żydowskiej, ok. 1913
odbiTka 1925
brom tonowany,
lO.d xl6,5 cm
sygn. na podkładce p.d., ujjjcisk:
JAN BUŁHAK WILNO
Muzeum Narodowe
m Warszawie. DI 29.151






Wilno. Bernardyni, 1913, odbitka 192: brom tonoiramj, 17 x 11,2 cm sugn. na fot p.d. i na podkładce p.d., i wycisk: JAN BUŁHAK | WILNO Muzeum Katodowe u: Warszaurie, Dl 26942
s. 50
W Unn KoU"jjnm Ewaiwflieho
kffi.irfiioii-i.iut' przg ul Zdwalne/,
ok. 1919, odbitka 1920
brom tonowany, 15,7x10,1 cm
sugn. na fot. p.d. i na podkładce p.d..
mycisk: J.BUŁHAK WARSZAWA
Muzeum Sztuki u; Łod/i,
MS/SN/F/2H08/18
S. 34

Wilno. Kościół i b Klasztor Dominikański. K olumny portalu
1912/1913
brom tonou:nmj, 16,3 x 11,7 cm
sygn. na tot. p.d.,
wpeisk: J.BUŁHAK,
no podkładce p.d.
wycisk: JAN BUŁHAK | WILNO
Muzeum Sztuki UJ Łodzi,
iYTS/SN/F/2805/73
s. 41






Wilno. Zauleh Bernardyński, 1913,
odbitka 1925
brom tououianp, 14x11 cm
sugn. na fot. p.d. i na podkładce p.d
luucisk. JAN BUŁHAK WILNO
Muzeum Narodowe u; Warszairie,
1)1 29350
Wilno. Klasztor Bernardynów. Podwórza
1919
brom tonoiuanu, ]£>,9xll cm
sugn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.,
tuucisk: JAN BUŁHAK WILNO
Muzeum Sztuki UJ Łodzi,
MS/SN/F/2809/13
s. 35

Wilno. Bernardyni. Klasztor 1913,
odbitko 1919
brom tonowany
16.4 x 11,1 cm
sygn. na tot. p.d. i na podkładce p.d.
wjjcisk: JAN BUŁHAK | WILNO
Muzeum Sztuki m Łodzi.
MS/SN/F/280 2/80
s. 42

1





Wilno. Zaułek Sx.lache.eki, 1919 jroni tonouianjj, 16,3 x 11,2 cm sugn. na fot. p.d., wycisk: JAN HUhHAK WILNO | Muzeum Sztuki iu Łodzi MS/SN/I-72H07/49
Wilno. Bazylianie, ok 1914, odbitka 1919
brom tonowany, 16,4 x 10,3 cm
sugn na podkładce pd .
uipcisk: JAN BUŁHAK , WILNO
Muzeum Sztuki w Łodzi.
MS/SN/F/2810/4 5
s, 36

Wilno. Okno domu przy ul. Ruduiokiej, ok. 1915 brom tonouianp, 11,6 x 14,B CLII spgii. na fot. p.d , uścisk J.BUŁHAK .Muzeum Narodoiuc u' Warszaurie, Dl 27176
S. 52






Wilno. VI. Jagiellońska, 1919
brom tonomanu. 16,7 x 11,2 cm
sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.,
wycisk: JAN BULHAK WILNO
Muzeum Sztuki iu Łodzi,
MS/SN/F/2809/44
s. 37

Wilno. Ostra Brania, 1912
ndbitka 1925
hrom. lonoujanp,
16,5 x 11,4 cm
sygn. na tot. p.d. t na podkładce p.d.,
mycisk: JAN BUŁHAK WILNO

II il.no. Uniwersale/ Stefana Batorego. Crnuit-h Gtóirng od simny dziedzińca Piotra Skargi, fasada kościoła św, Jana i wieża ś-to Jańsha, lata 20 XX iu. brom tonowany. 16,2 x 11,1 cm sygn. na fol. p.d., mycisk: JAN BUŁHAK WILNO Muzeum Narodowe iv Warszawie, DI 95791/14





Wilno. Pożar. 1916
brom tonoirany,
11,7 x 1.5,5 cm
3ygn. na fot. p.d., icucisk:
J.BUŁHAK, na podkładce p.d.
uścisk: JAN BUŁHAK , WILNO
Muzeum Sztuki iu Łodzi
MS/SN/F/2 808/33
s. 38

Wilno. Ulica Żydowska,
ok. 1914, odbitka 1921
brom tonoiuanu, ślady retuszu,
15,7 x 1(1.f) cm
sugn. na fot. p.d. i na podkładce p.d
urycisk: JAN BUŁHAK WILNO
Biblioteka Narodouia,
BN 7J. W 107219/Ał PIH - 131
s. 45

Wilno. Głoiua anioła z kościoła stu. Piotra i Pawła, 1915 brom tonowany.
28 x 21.il cm
Sygn. na fot. p.d. piórem:
./ Bulhak | Wilno
Muzeum Narodowe tu Warszaiwie,
DI 98849
s. 54







Wilno. Bernardyni. 1913,
odbitka 1925
hrom tonowany, 15,7 x 11,5 cm
sygn. na fot. p.d. i na podkładce pd.
wycisk: JAN BUŁHAK IVII.NO
Muzeum Narodowe UJ Warszawie,
[zasłonięte]151 295
Wilno. Kościół Sw. Mu hala. Murg
klasztorne, 1913, odbitka 1917
brom tonowany,
16,2 X 11 cm
sygn. na fot. p.d.,
wycisk: J.BUŁHAK-
na podkładce p.d.
mycisk: JAN BUŁHAK I WILNO
Muzeum Sztuki iu Łodzi.
MS/SN/F/2802/43
s. 39

Matka Boska Ostrobramska -fragment obrazu. 1927 broni tonoiuany, 23x16,8 cm sugn. na fot. l.d. i na podkiadcc p.d. wycisk: JAN BUŁHAK | WILNO Muzeum Narodowe w Warszatrie, 1)1 67093/10
s. 55



Wilno. Mogiło Zygmunta
Sierakowskiego iia Górze Zamkowej,
przed 1<)29
brom, ślady retuszu,
28.3 x21,7 cm
sygn. na iot. p.d. piórem:
J. BULI I AK
Biblioteka Narodowa.
BIS ZZI F 107353/l
s. 56

Portret Stanisława Thugutta
(1[zasłonięte]073-19), ok. 1914
brom tonowany, ślady retuszu.
19,9 x 14 cm
sygji. na lor. p.d i na podkładce p.d
wycisk; JAN BUU-IAK WILNO
Biblioteka Narodowa,
BX ZZI F. 12536/D7
66

Warszawa. Rynek Starcge
Miasta nr 32 Kamienica
Baraczków, 1920
brom loiioiuany,
11.2 x 16,6 cm
niesjjgn.
Muzeum Narodowe
u; Warszawie, Dl .16649
S. 74






Wilno. Zaułek Skopówka, 1913.
odbitka po 193.1
Wtórnik, 25 x 19 cni
sygn. verso pieczarka tuszowa:
JAN BUŁIIAK ART. FOTOGRAF
WILNO, UL. ORZESZKOWEJ 3
zbioru rodziny Bułhakńw

Portret Franciszka Olechnowicza
(1[zasłonięte]883-19), ok I'!I4
brom tonowany,
15,9x12 (.m
sygil. na fol. p.d. i na podkładce p.d.
wycisk: J.BULHAK
Biblioteka Narodowa,
I1N ZZI f. 1379/H
68

Warszawa. Stare Miasto
Kamienne Schodki. 1920
brom tonowanjj, 11 x 1(5 cm
niesygii.
Muzeum Narodomc m
Warszawie,[zasłonięte]151 362





■ Szczątki królowej Elżbiety Habsburżanki w krupcie katedry wileńskiej, 1931 brom, 11,7 X 17 cm sygn na fot. p.d., wycisk: J.BUŁHAK. 117/ O Muzeum Narodotue u: Warszawie, DI 6"747ti/56
s, 5a

Warszawa. Rońciól Sw. Krzyża. 1920
broni tolloUlonu,
15,7x 11,1 cni
sygn. na Iot. p.d.,
WARSZAWA w Warszawie.
wycisk: J.HULHAK
Muzeum Narodowe
DI 3(i90d

II 1[zasłonięte]920-19. karta pocztowa 193B
brom loiioiuaiiy, ślady retuszu,
14,6 xiO.4 cm
sngn 1'prso druk: h'oi. Jan Buthak
iryd. Ksiażnica-Allas Spółka Akc.
L u' ó w
Biblioteka Narodowa,
1^ ZZI [■ 16631/1






Wiino. Marszałek Józel Piłsudski odznacza żołnierzy na l'l Lukiskim, 1922 brom Jonowany, 11,5 x 16,7 cm sygn. na łoi. p.d., luycisk: JAN BUŁHAK WILNO Muzeum Narodowe w Warszawie, 151 [zasłonięte]453
S. 59

Warszawa. Łazienki -fragment, 1920 brom tonowany 10,(5x16,1 cm sygn. na fot. p.d., wycisk: J.BUŁHAK Muzeum Narodowe w Warszawie, Dl 18631
s. 70

Warszawa. Stare Miasto. Kamienne Schodki, 1920
broni tonowany 16,5 x 11,5 cm sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.. wycisk: J.BUŁHAK I WARSZAWA Muzeum Narodowe w Warszawie, depozut Przedsiębiorstwa Wydawniczego Rzeczpospolita SA
S. 78






W ilcnskie kuchnie ludowe. Kuchnia nr 7 przy ul. Skopówka - wydawanie posiłków. 191J broni tonowany, 11 x 16,5 cm sygn. na fot. p.d., wycisk: .I.BUŁHAK Muzeum Narodowe u> Warszawie, DI 56118/5
s (.0

Warszawa. Zajazd na
Wierzbnie, 1920
broni lonouriLiiy,
10,5 x 16,2 cm
niesugn.
Muzeum Narodowe
w Warszawie, Dl 371111
S. 71

Warszawa. Hien kamienicy na Starym Mieście. 1920 broni tonowany, 15,5x11,4 cm sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.. wycisk: J.BUŁH K I WARSZAWA Muzeum Narodowe w Warszawie, depozyt Przedsiębiorstwa Wydawniczego Rzeczpospolita SA









Wileńskie kuchnie ludowe.
Grupa dzieci czekających
na obiad. 1915
brom tonowany,
10.fi x 15,6 cm
Sygn. na fol. p.d.. wycisk:
J.BUŁHAK:na podkładce p.d.
wycisk: JAN BUŁH4K |
U ILNO
Muzeum Narodowe
w Warszawie, Dl 5611)1/3
s. 61 *
Portret Reginy Ruszczyeowet (1H92-I9M), 1913 brom tonowany, 14.fi x 111,3 cm sygn. na fot. p.d., uijicisk: J.BUŁHAK: na podkładce p.d. wycisk: JAM BUŁHAk | li ILNO Muzeum Narodowe tt; Warszawie, DI 59214/25
s. bi

Warszawa. Widok na dachy
starej dzielnicy. 1920
brom tonowany.
ll,5x 16,,'! cm
sygn. na iot. p.d., wycisk:
I.BUŁHAK | WARSZAWA
Muzeum Narodowe
w Warszawie Dl 17730/2
s. 72
Warszawa Praga. Komora
trudna, 1920
brom tonowann,
11,2 x 16 cm
sygn. na iot. p.d., wycisk:
J.HUł.HAK | WARSZAWA
Muzeum Narodowe
w Warszawie, DI 36993
8. 73

Warszawa. Mariensztat, 1920 brom tonowany, 11,1 x 16,ó cm sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d., wycisk: JBUŁHAK I WARSZAWA Muzeum Narodowe ID Warszawie, depozyt Przedsiębiorstwa W ydawniczegn Rzeczpospolita SA
s. HO
Warszawa. Zabudowania
gospodarcze klasztoru
P.P. Wizytek, 192C
broni tonowany,
ślady retuszu, 11,2 X 16,4 cm
sggn. na fot. p.d
i na podkładce p.d.
mycisk: IAN BUŁHAK WILNO
Biblioteka Narodowa,
BN 221 F. 88926/IV
S. 81




Warszawa Kościół P.V. Wizytek, 1920
brom tonowany,
15,6 x 11 cm
sygn. na fot. p.d.,
wycisk: J.BUŁHAK I WARSZAWA
Muzeum Narodowe w Warszawie,
1)1 17790
s. 82

Bohdanów. Wnętrze. 1923, odbitka 1937 brom tonowany, 29,1x36,9 cni
sijjjn. na £ol. p.d. ołówkiem: .1 Bułhah: l.d. wycisk: JAN Btił.HAK | H ILNO zbiory rodziny Ruszczycónj
s. 91

Dunajczyce. okolice Klecha. Kaplica, ok 1914, odhitka 1921 brom tonowany, 16.3x11,2 cm sygn. na fol. p.d. i aa podkładce p.d., wycisk: JAN BUŁHAK WILNO Muzeum Narodowe iii Warszawie, DI 27,138
100






Warszawa. Stare Miastu, 192C
brom tonowany, 11,1x16,2 cni
ftygn. na fot. p.d.
i na podkładce p.d . wycisk:
J.BUŁHAK I II ARS/AWA
Muzeum Szluki ui Lodzi,
MS/SN/F/2535
83

Bohdanóuj. Kwiat jabłoni, 1925,
odbitka 1937
brom tonowany. 39 x 29 cm
sygn. na fot. p.d. ołówkiem:
J Bulliak Id. wycisk:
JAN BUŁHAK I WILNO
zbioru rodziny Ruszczyców

Pokucie. Dora, 1921,
brom lonowimjj, 11,3 x 16.3 cm
sygn. n;i fot. p.d. i na
podkładce p.d., wycisk:
JAN HUkHAK | WILNO
Biblioteka Narodowa,
BN TLI r. 107244/AFF. III - 132
S. 101





Warszawa. Wista i Praga, 1920 brom tonowany, 16,6 x 11,4 cm sygn na fot p.d. i na podkładce p.d. wycisk: I.BUŁHAK I WARSZAWA Muzeum Sztuki w Łodzi, MS/SN/F/M37
s. 86

!a oknie w Bohdanowie - Edward i Oskar Ruszczjjeowic, 1925 brom tonowany, 2H,9 x 23 4 cm sygn. na fot. l.d.,
wycisk: JAN BUŁHAK WILNO zhioru rodziny Kns/czpeón;
S. 93

Litwa przed 1912, odbitka 1929 brom tonowany, ślady retuszu. 9,9 x 15.7 cm sugn. na podkładce p.d., wycisk: ,//i,Y BUŁHAK I 11 II.NO Biblioteka arodmna, BN Z Zł
r. 107215/Arr III -131
s. 102






Warszawa. Łazienki Świątynia Diany. 1920 broni tonowany, 11,1 x 16,3 cm sygn. na lot. pd., ujpcisk: JBUŁUAK I WARSZAWA Muzeum Narodowe w Warszawie, DI 37106
ii 7

Kiecka. Lamus, ok 1915,
odbitka 1921
brom tonowany, 11,6 X 15,8 cm
sugn. na fot. p.d.
i na podkładce p.d . wycisk:
JAN BUI.il AK | WILNO
Muzeum Narodowe
ni "Warszauue. Dl 27177
S. 96

Pokucie. Jamna., 1421 brom tonowany, ślady retuszu, 11 x 16.5 cm sjjjin. na fot. p.d i na podkładce p.d , irycisk: JAN BUŁHAK I WILNO Biblioteka Narodutua, BN ZZI F. 107240/AFF.III - 132
S. 103






Warszawa. Królikarma, 1920 brom tonowany, 15.7 x 10.6 cm sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d. wycisk: I.BUŁHAK I WARSZAWA Muzeum Sztuki w Łodzi, M S/S / F/25 36

Nowodstiórna. Dwór fasada. ok 191.i, odbitka 1921 brom tonowany, 11,4 x 16,4 cm sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d., wycisk: JAN BUŁHAK WILNO Muzeum Narodowe m Warszawie, Dl 29254
s. 97

Rpbak na Polesiu, 1934 hrom, 16,5 x 11,6 cm sygn. na fot. p.d . wycisk: J.BUŁHAK. WILNO Muzeum Historii Fotografii w Krakowie. MUF 16234/11
s. 101






Bohdanów. Dtiór - fragment,
1925, odbitka 1937
brom tonowany.
29.3x39.3 cm
sygn na tot. p.d. ołówkiem:
JBulhaM; I.d. tuyclsk: IAN
BUŁHAK I WILNO
zhioru rodziny Eiuszczjjców
S. 89

Troki. Zamek, ok. 1913
brom tonowany. 16,2 x 11,9 cm
sygn. na fot. p.d. i na podkładce p.d.
wycisk: J.BUŁHAK
Muzeum Narodowe w Warszawie
Dl 3788!)

Miereiioszcza na Wotgtuu. Climielarnia, 1937 brom, 11.4 x 16.4 cm sygn. na iot. p.d.. wycisk: J.BUŁHAK. WILNO Muzeum Historii Fotografii w Krakowie, MHF 16233/11
s. 105







Bohdanom. Okno, 1925.
odbitka 1937
broni tonowany
;!9x 28,4 cm
sygn. na fot. p.d. ołówkiem: ./ Buikak;
l.d. wycisk: JAN BUŁHAK i WILO
zbiory rodziny Ruszczyców
s. 90

Czoinbrów. Dwór, ok. 1914, odhitka 1921
brom tonowany, 15,8 x 11,7 cm sygn. na lot. p.d. i na podkładce p.d. wycisk: JAN BUŁHAK WILNO Muzeum Narodowe w Warszawie. DI 29248
s 98

Polesie, ok. 1930. odbitka 1934
brom tonowany, ślady
retuszu, 11,6 x 16,6 cm
sygn. na fot. p d ,
wycisk: ./. BUŁHAK. WILNO
Biblioteka Narodowa,
!!N ZZI P. 88480/11
s. ]()()




Aleja UJ Hohdanomie. 1925,
odbitka 1037
brom tonowany, 30,4 x 29,2 era
sygu. p.d. ołóuTkiem: ./ Bułhak;
l.d wycisk: JAN BUŁHAK WILNO
zbiory rodziny łiuszczycóuj
s. 107

Kiermasz, ok. 1915,
ndbitka ok. 1930
wtórnik, 19,3 x 27,2 cni
spgn, na fot. p.d. ołówkiem:
JBułhah
Muzeum Xarodowe
we W rocłaiuiu.
1NWi-. XIII - 4649
S. 114

Las, ok. 1933
broni tonowany,
22,5 x 28.7 cizi
sygn. na fot. p.d. piórem:
J. Bułhak
Muzeum Narodowe
u- Warszawie,
MNW DI 10421.5
S. 121





/ mów — drzwi, ok. 1922,
Odhirka 1932
brom tonowany, 30 x 22 cm
sugn. na "tor. p.d. piórem: ./ Bułhak
Muzeum Narodowe we Wroełaiuiu.
MXWr. XIII - 27:13
S, 108

K rajfibraz romantyczn}!,
ok. 1930
brom l o Hornami
18 x 2.5.3 cm
sygn. na fot. p.d. piórem:
./. Buihak
Muzeum Sztuki w Lodzi,
MS/SX/r/1977
s. 115

Droga, ok. 1925
retórnik, 22 x 2)1,7 cm
sygn na tot. l.d. wycisk: JAN
BUŁHAK | WILNO
Muzeum Sztuki m Łodzi,
MS/SN/F/2028
s. 122





Misteriom leśne. Krajobraz romantyczny. Kalwaria Wileńska, □k. 191.5, odbitka ok. 1930 wtórnik, 30,3 x 24 cm sygn. na fot. p.d. piórem: I Bułhak zbiory rodziny Bulhaków
S, 109

Zimowa ścieżka, ok. 193C
uitórnik, 22.fix30,2 cm
sygn. na łoi. p.d. piórem:
./. Bułhak
Muzeum Sztuki w Lodzi,
MS/SN/I71978
s. IL6

U Dominikanów, ok. 1915
nitórnik. 25.8 x 19,7 cm
niesygn
zbiory rodziny BuHiakóru






Garnki, ok. 1930
wtórnik, 22,6x28,5 cm
sygn. na fot. p.d. ołówkiem:
IBułhah
Muzeum Narodowe
me Wrocławiu,
MNWr. XIII - 46H2
110

Gdańsk, ok. 1925. odbitka ok. 1930 lutórnik, 21.1 x 27.3 cm sygn. na fot. p.d. ołówkiem: JBułhah l.d. Gdańsk Muzeum Narodowi.' iu Warszawie, Dl 104424

Tęcza, ok. 1925, odbitka po 1933
broni tonowany, I9,fi x 27,4 cm
sniin. na fot. p.d. piórem:
i Buihak
Muzeum Narodowe
we Wrocławiu,
MNWr. XIII - 4650
s. 124






Martwa natura, ok. 193(1 wtórnik, 21,8 x 2'6,-i cm sugn. na tot. pd. piórom: I. Bułhak
Muzeum Narodowe we Wrocławiu, MNWr MII 1334
II!

Wizja miasta, ok. 1933
UTlórnik, 20.4 x 2H,4 cm
sygn. na fot. p.d. piórem:
JEulhak
zbiory rodziny BullialtOii;
S. 118



KLIKNIJ TU ABY ZOBACZYĆ PLIK Z PEŁNYM SPISEM TREŚCI, KTÓRY NIE ZMIEŚCIŁ SIĘ W CAŁOŚCI ZE WZGLĘDU NA OGRANICZONĄ OBJĘTOŚĆ AUKCJI



WIELKOŚĆ 31X24,5 CM,TWARDA OKŁADKA,LICZY 224 STRONY,PIĘKNE ATYSTYCZNE ZDJĘCIA .PATRZ SPIS/.

STAN BDB.

KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 8 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA PRIORYTETOWA + KOPERTA BĄBELKOWA / / W PRZYPADKU PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ PROSZĘ O KONTAKT W CELU USTALENIA JEJ KOSZTÓW / .

WYDAWNICTWO RZECZPOSPOLITA SA
MUZEUM NARODOWE W WARSZAWIE 2006.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE