Podręcznik „Plastyka 4” S.K. Stopczyka zawiera materiał nauczania przewidziany do realizacji na 30 godzinach lekcyjnych w 4 klasie szkoły podstawowej, a także propozycje lekcji dodatkowych z dziejów sztuki – są to dwie lekcje o sztuce prehistorycznej. Materiał jest przygotowany i dostosowany do wymagań nowej podstawy programowej.
Struktura podręcznika:
● działy, a w nich rozdziały dzielące materiał nauczania – każdy rozdział stanowi jednostkę lekcyjną;
● przed każdym działem na stronie działowej umieszczono spis zagadnień i umiejętności, które pozna uczeń w tym dziale (w punktach);
● treści teoretycznej lekcji towarzyszy ćwiczenie plastyczne, wprowadzające w praktyce podane zagadnienia, inspirujące do twórczości, aktywizujące ucznia – autorką ćwiczeń jest Barbara Neubart;
● po każdym rozdziale – pytania i polecenia „Pomyśl i odpowiedz” z wyróżnieniem trudniejszych poleceń „gwiazdką”;
● dodatkowe lekcje o sztuce prehistorycznej w formie mozaiki ilustracji z niewielkim tekstem, osią czasu i dużą infografiką;
● indeks pojęć plastycznych na końcu podręcznika.
Cechy charakterystyczne:
● stopniowe wprowadzanie zagadnień plastycznych (od kropki i kreski do bardziej skomplikowanych zagadnień, np. perspektywy – planowana w 6 klasie),
● duże barwne ilustracje, reprodukcje i rysunki, infografiki,
● język prosty, przyjazny, „gawędziarski”, bezpośrednio zwrócony do dzieck