Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik

04-03-2012, 14:36
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 27 zł     
Użytkownik poltax
numer aukcji: 2100563710
Miejscowość Warszawa
Zostało sztuk: 5    Wyświetleń: 5   
Koniec: 05-03-2012 16:28:21

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2010
Język: polski
Zestaw: sama książka
Przeznaczenie: do liceum, dla dorosłych,
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli jezyków obcych

Autor: Iwona Janowska
Wydawca: Universitas
ISBN: 978-83-[zasłonięte]-1386-3
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 196
Oprawa: miękka
Format: 16,5 x 24,0
Wydanie: 1

Wysyłka w ciągu 3-5 dni


EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]42138


Tematyka publikacji wpisuje się w szeroki kontekst zagadnień związanych z przygotowaniem się nauczyciela do zajęć z języka obcego. Część teoretyczna omawia istotę i rolę planowania dydaktycznego w odniesieniu do działu programowego, jednostki metodycznej, lekcyjnej i zadaniowej. W części drugiej zamieszczono propozycję planu wynikowego oraz przykłady konspektów lekcji języka polskiego jako obcego. Publikacja pokazuje praktyczny aspekt nauczycielskich działań planistycznych opartych na zasadach podejścia zadaniowego ESOKJ. Adresowana jest do nauczycieli języków obcych oraz studentów przygotowujących się do podjęcia pracy w tym zawodzie.


SPIS TREŚCI:

Od autorki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7

Od redaktora serii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

CZĘŚĆ I

PLANOWANIE WYNIKOWE I METODYCZNE

1. O programach i planowaniu wynikowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 12

1.1. Koherencja i wynikanie w procesie planowania . . . . . . . . . . . . . .12

1.2. Rodzaje i etapy planowania nauczycielskiego. . . . . . . . . . . . . . .14

1.3. Planowanie wynikowe. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15

1.3.1. Definicja programu nauczania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 16

1.3.2. Program klasyczny a inwentarz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .17

1.3.3. Program nauczania a plan wynikowy . . . . . . . . . . . . . . . . . .18

1.3.4. Programy i plany zadaniowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .20

1.3.5. Jak tworzyć plan wynikowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 21

2. Jednostki uczenia się – lekcyjne i metodyczne . . . . . . . . . . . . . . . .23

2.1. Uwarunkowania psychologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 23

2.2. Metodologiczny i społeczny aspekt planowania lekcji . . . . . . . . . .24

2.3. Charakterystyka jednostek lekcyjnych i metodycznych . . . . . . . . .25

2.4. Podział jednostek lekcyjnych na fazy – przegląd koncepcji . . . . . .27

2.4.1. Informacje ogólne. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27

2.4.2. Fazy lekcji w wybranych metodach nauczania. . . . . . . . . . . . . 28

3. Planowanie metodyczne. Konspekt lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3.1. Czym jest konspekt lekcji? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33

3.2. Konspekt czy scenariusz?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 34

3.3. Jakie dane powinien zawierać konspekt? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35

3.4. Konspekty schematyczne i szczegółowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38

3.5. Cele nauczania i uczenia się. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3.5.1. ESOKJ o celach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40

3.5.2. Sposoby formułowania celów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42

3.5.3. Formułowanie celów w kategoriach umiejętności i sprawności . . .44

3.5.4. Czytelność metodologiczna celów i działań uczniów. . . . . . . . . 45

3.6. Treści nauczania i uczenia się. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .46

3.7. Autorska propozycja konspektu. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47

4. Uczenie się przez wykonywanie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .54

4.1. Zadania i metodyka zadaniowa – interpretacja pojęć. . . . . . . . . . .54

4.2. Właściwości i funkcje zadań w metodyce zadaniowej . . . . . . . . . . 56

4.3. Uczenie się przez wykonywanie zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

4.4. Trzy etapy realizacji zadań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 59

4.5. Konspekt klasyczny a plan zadaniowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .60

5. Formy organizacyjne zajęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62

5.1. O zaletach pracy w grupach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .62

5.2. W zespołach czy „równym frontem”? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 63

5.3. Uczenie się we współpracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .65

5.4. Uczenie się w grupach – etapy lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

5.5. Słabe strony pracy w grupach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67

6. Praca domowa ucznia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

7. Planowanie przestrzeni pedagogicznej. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .69

8. Trudności w procesie planowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .71

8.1. Błędy planowania zajęć . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . 72

8.2. Uczenie się planowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73

8.3. Konspekt a zmiana toku lekcji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74

8.4. Działania planistyczne studentów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75

CZĘŚĆ II

PRZYKŁADY AUTORSKICH KONSPEKTÓW LEKCJI I PLANU WYNIKOWEGO

1. Plany jednostek lekcyjnych i tematycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

1.1. Jak skutecznie walczyć z upałem?. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82

1.2. Chyba mam grypę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .86

1.3. Dziesięć rad na skuteczne odchudzanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .90

1.4. Jeden plus jeden czyli nowy model rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .96

1.5. Karol Szymanowski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101

1.6. Kogo dzisiaj szuka praca? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .107

1.7. Tele-mele . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. 115

1.8. Torebka kobiety – niezgłębiona tajemnica . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119

1.9. Wiano Świętej Kingi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126

1.10. Zielone mury miasta. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 133

2. Plany jednostek zadaniowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 138

2.1. Zorganizować wakacje w Trójmieście . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 139

2.2. Opracować zbiór łatwych przepisów kuchennych . . . . . . . . . . . . . . .146

2.3. Przygotować exposé lub artykuł prasowy na temat:

Niegdyś „dzieci ulicy”, dzisiaj „dzieci hipermarketów”. . . . . . . . . . . . . . .151

2.4. Wynająć pokój, mieszkanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159

2.5. Zorganizować wycieczkę do kopalni soli w Wieliczce . . . . . . . . . . . 167

3. Plan wynikowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .171

Spis tabel i schematów. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .187

Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik